برنامه پرواز انسان به ماه به شکل بی سابقه ای به تاخیر افتاد!

به گزارش ناق، زومیت نوشت: آرتمیس 2، ماموریت سرنشین دار به دور ماه اکنون تا پیش از شهریور یا مهر 1404 انجام نخواهد شد و فرود روی ماه نیز تا سال 1405 به تعویق افتاده است.

برنامه پرواز انسان به ماه به شکل بی سابقه ای به تاخیر افتاد!

مقام های ناسا روز سه شنبه با اشاره به ایمنی فضانوردان به عنوان اولویت اصلی این سازمان، جدول زمانی به روزشده ای را برای برنامه آرتمیس ارائه دادند. با توجه به میزان چشمگیر کار به جای مانده برای بازگرداندن فضانوردان به ماه تا اواخر دهه جاری، تاخیر تقریبا یک ساله برای هر یک از سه ماموریت بعدی آرتمیس، چندان غافلگیرکننده نیست.

به نقل از جیم فری، قائم مقام ناسا، تاریخ های تازه به توضیح زیر هستند:

  • سپتامبر 2025 (شهریور یا مهر 1404): پرواز خدمه آرتمیس 2 به دور ماه و بازگشت به زمین در مسیر برگشت آزاد.
  • سپتامبر 2026: (شهریور یا مهر 1405): فرود سرنشین دار آرتمیس 3 روی ماه با استفاده از ماه نشین استارشیپ اسپیس ایکس.
  • سپتامبر 2028 (شهریور یا مهر 1407): ماموریت سرنشین دار آرتمیس 4، نخستین پرواز با استفاده از نسخه ارتفایافته موشک اسپیس لانچ سیستم و فرود با استارشیپ.

به گفته فری، با توجه به روند پیشرفت استارشیپ و احتیاج به آزمایش فرایند انتقال سوخت در فضا و فرودهای متعدد، به انجام رساندن ماموریت آرتمیس 3 چالشی فوق العاده بزرگ است و ناسا باید در این زمینه واقع بین باشد.

تاخیر آرتمیس 2

پس از پرواز موفقیت آمیز آرتمیس 1 در سال 2022 که اولین پرتاب بدون سرنشین موشک اسپیس لانچ سیستم و فضاپیمای اوراین بود، ناسا تصمیم گرفت اولین پرواز سرنشین دار اوراین را تا نوامبر 2024 انجام دهد. بااین حال، با توجه به آنکه ناسا اکنون روی چندین مشکل مرتبط با کپسول اوراین کار می نماید، انجام ماموریت آرتمیس 2 تا آن تاریخ دیگر امکان پذیر نیست.

آمیت شاتریا، مهندس ناسا و مسئول نظارت بر برنامه ماه تا مریخ، سه مشکل اصلی را که ناسا تا پیش از انجام آرتمیس 2 باید برطرف کند، تعیین نموده است. یکی از این معضلات که پیش تر در زومیت آن را گزارش کردیم، فرسودگی بیش از حد مواد سپر حرارتی کپسول اوراین پس از ورود به جو زمین در خاتمه ماموریت آرتمیس 1 است.

کپسول اوراین ناسا، زمین و ماه در یک قاب.

آسیب واردشده به سپر حرارتی، در عملکرد آن اختلالی ایجاد ننموده است؛ اما از آنجایی که ناسا نمی خواهد احیانا تکه ای از سپر به فضاپیما برخورد کند و به آن آسیب برساند، مشکل را به طور گسترده مطالعه نموده است. به گفته شاتریا، ناسا سال 2023 را صرف ارزیابی مشکل سپر حرارتی از زوایای مختلف کرد و انتظار دارد در بهار پیش رو دلیل اصلی آن را تعیین کند.

مشکل دوم مربوط به سامانه لغو پرتاب است که در مواقع اضطراری حین پرتاب فعال می گردد تا کپسول را از موشک اسپیس لانچ سیستم دور کند. هرچند اوراین می تواند در چنین موقعیتی دوام بیاورد، نگرانی هایی در خصوص احتمال آسیب تماشا بعضی از باتری های کپسول وجود دارد. شاتریا گفت آژانس گزینه های متعددی برای برطرف این مشکل در دست دارد.

یکی از نگرانی های ناسا، روند پیشرفت استارشیپ است

درنهایت، وقتی تحویل قطعات مخصوص اوراین در آرتمیس 3 طول کشید، ناسا دریافت که در بعضی از مدارهایی که مسئول تنظیم عملکرد شیرهای موتور در فضاپیما هستند، خرابی هایی وجود دارد. این یافته به کشف یک نقص در طراحی مدار منجر شد. برطرف این مشکل مستلزم باز کردن اوراین و ورود به آن و جایگزینی قطعات برای استفاده در آرتمیس 2 بود.

تاخیر آرتمیس 3

فرود روی ماه بدون شک پیچیده ترین گام در مسیر پیشبرد برنامه آرتمیس است. ماموریت آرتمیس 3، علاوه بر به کارگیری کامل موشک اسپیس لانچ سیستم و فضاپیمای اوراین، شامل استفاده از ماه نشین استارشیپ، لباس هاس فضانوردی تازه و پهلوگیری و اتصال اوراین به استارشیپ در مدار ماه خواهد بود. به گفته شاتریا، تمام این مراحل نشانگر چالشی بسیار بزرگ در زمینه هماهنگی است.

یکی از نگرانی های ناسا، روند پیشرفت استارشیپ است. اسپیس ایکس نه تنها باید توانایی پرواز ایمن این وسیله نقلیه را نشان دهد، بلکه باید ثابت کند که توانایی انتقال و ذخیره سوخت فوق سرد در مدار را دارد؛ زیرا استارشیپ پیش از آنکه به مدار ماه برسد و با اوراین دیدار کند، باید در مدار زمین سوخت گیری کند.

آرتمیس 1، اولین پرواز بدون موشک سرنشین اسپیس لانچ سیستم و کپسول اوراین.

پرواز آزمایشی استارشیپ اسپیس ایکس.

پیش از ماموریت آرتمیس 3، اسپیس ایکس احتمالا باید ده ها پرواز آزمایشی استارشیپ را انجام دهد. جسیکا جنسن، مهندس ارشد اسپیس ایکس می گوید صرفا عملیات سوخت رسانی به یک استارشیپ در مدار، به تقریبا 10 پرواز استارشیپ سوخت رسان احتیاج دارد. اسپیس ایکس بعلاوه باید یک فرود آزمایشی بدون سرنشین روی ماه انجام دهد و با استفاده از سوخت های فوق سرد اکسیژن مایع و متان، این فضاپیما را به طرز شگفت انگیز از روی سطح ماه نیز پرتاب کند.

با توجه به احتیاج به پرواز بدون دردسر آرتمیس 2 در سپتامبر 2026، انجام تمام کارهای مورد احتیاج روی استارشیپ و روند پیشرفت ناتعیین لباس های فضانوردی تجاری، به نظر می آید که حتی سپتامبر 2026 نیز تاریخی دور از دسترس است. بااین حال، فری قاطعانه باور دارد که زمان بندی تازه واقع بینانه است و تاکید دارد که پیمانکاران ناسا با رعایت این تاریخ ها موافقت نموده اند.

آیا بازگشت به ماه تا پیش از خاتمه دهه جاری انجام خواهد شد؟ باید منتظر بود و دید.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 21 دی 1402 بروزرسانی: 21 دی 1402 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2260

به "برنامه پرواز انسان به ماه به شکل بی سابقه ای به تاخیر افتاد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه پرواز انسان به ماه به شکل بی سابقه ای به تاخیر افتاد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید