بهره برداری سیاسی منامه از کرونا، عدم پایبندی آل خلیفه به تعهدات

به گزارش ناق، خبرنگاران، گروه بین الملل - رامین حسین آبادیان: از زمان شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان طی هفته های اخیر، سردمداران رژیم آل خلیفه سیاست عجیب و غریبی را در قبال اتباع خود در جمهوری اسلامی ایران که به منظور زیارت و سیاحت به این کشور سفر کرده بودند، اتخاذ کردند؛ سیاستی که انتقادهای زیادی را با خود به همراه داشت.

بهره برداری سیاسی منامه از کرونا، عدم پایبندی آل خلیفه به تعهدات

در همین ارتباط، مقامات آل خلیفه ورود اتباع خود در ایران به بحرین را ممنوع و اعلام کردند که آنها حق ندارند به خاک خود بازگردند! در واقع، مقامات آل خلیفه با این سیاست عجیب و بی سابقه از عمل کردن به مسئولیت های خود در قبال شهفرایندانشان شانه خالی کردند. این درحالی است که بسیاری از کشورهای دنیا پس از شیوع کرونا، به مسئولیت خود در قبال بازگرداندن اتباعشان از دیگر کشورها عمل کردند.

این اقدام عجیب آل خلیفه مورد انتقادهای فراوانی واقع شد. در همین ارتباط، ابراهیم المدهون فعال بحرینی در این خصوص گفت: ما مشاهده می کنیم که دولت بحرین با عدم بازگرداندن شهفرایندان بحرینی آنان را مورد آزار و اذیت قرار می دهد و این افراد برای مدت طولانی است که در جمهوری اسلامی ایران بلاتکلیف مانده اند و حکومت بحرین با عدم پایبندی به مسئولیت های خود به وظیفه طبیعی دولت در قبال شهفرایندانش عمل نمی کند.

در همین حال، باقر درویش رئیس انجمن حقوق بشر بحرین نیز در این خصوص تأکید می کند: مسئولان بحرین در قبال شمار زیادی از شهفرایندان بحرینی که در پی انتشار کرونا در جمهوری اسلامی ایران بلاتکلیف مانده اند با بی توجهی و عدم مسئولیت پذیری فاحشی رفتار کرده است. این امر باعث شده جمع کثیری از این افراد در شرایط بسیار سختی زیر فشار روحی و برخی زیر فشار مالی به سر برند.

در واقع، باید گفت که این اقدام آل خلیفه بیش از هرچیزی نشانگر رویکرد قومیت گرایی و طایفه گرایی آل خلیفه و سیاست های تبعیض آمیز آن در حق اقشار مختلف بحرین است. حقیقت آن است که آل خلیفه ویروس کرونا را بهانه ای برای پیاده سازی سیاست های فرقه گرایانه خود علیه شهفرایندان بحرین قرار داده است تا از این فرصت برای ضربه زدن هرچه بیشتر به آنها و سرکوبشان بهره برداری کند.

سیاست طایفه گرایانه آل خلیفه حتی صدای فعالان بحرینی را درآورده است و آنها صراحتاً به این مسأله اعتراض کرده و آن را مورد نقد جدی قرار داده اند. در همین ارتباط، عبدالغنی الخنجر فعال سیاسی بحرین معتقد است: اقدام رژیم آل خلیفه که به بهانه انتشار کرونا از بازگشت بحرینی هایی که برای سفر به ایران رفته اند ممانعت می کند، جنایت بزرگی در حق ملت بحرین است. با این اقدام ثابت شده که آل خلیفه رژیمی بی نهایت طایفه گرا است که شایستگی حکومت بر کشوری مانند بحرین را ندارد.

اقدام ضد حقوق بشری آل خلیفه علیه بحرینی ها درحالی است که کشورهای مختلف دنیا زمینه برای بازگشت اتباعشان به خاک خود را فراهم کردند و طبق قانون، برای اطمینان از صحت و سلامتی شان، آنها را 2 هفته در قرنطینه قرار دادند؛ اقدامی که آل خلیفه از انجام آن سرباز زد و حاضر نشد در زمینه بازگشت اتباع بحرینی به کشور خود از الگوی ده ها کشور دیگر در دنیا استفاده کند.

نقدها و فشارهای گسترده فعالان سیاسی بحرینی بر رژیم آل خلیفه در نهایت باعث شد تا این رژیم اندکی در سیاست خصمانه خود در قبال شهفرایندانش در ایران تجدید نظر کرده و زمینه برای بازگشت گروهی از آنها را فراهم آورد. به همین دلیل، اخیراً نخستین گروه از شهفرایندان بحرینی در ایران با وساطت برخی کشورهای منطقه ای نظیر کویت و عمان به بحرین بازگشتند.

پر واضح است که آل خلیفه در ممانعت از بازگشت اتباع خود از ایران به بحرین، به استفاده ابزاری از ویروس کرونا برای پیاده سازی اهداف سیاسی اش در بحرین روی آورده است. بدیهی است که مقامات رژیم آل خلیفه در این میان بیشترین چشمداشت را به تغییر بافت جمعیتی خود دارند.

در فرایند تغییر بافت جمعیتی بحرین، آل خلیفه بر روی سلب تابعیت شهفرایندان بحرینی تمرکز داشته و دارد. آل خلیفه تلاش می کند با اعطای تابعیت بحرینی به بیگانگان، پایگاه اجتماعی خود در بحرین را تقویت کند. درست در راستای همین سیاست، دادگاه های آل خلیفه از سال 2012 تا به امروز صدها بحرینی را سلب تابعیت کرده و در نقطه مقابل، به شمار زیادی از بیگانگان تابعیت بحرینی اعطا کرده اند.

واقعیت آن است که مقامات آل خلیفه به این نتیجه رسیده اند که فرصت کنونی می تواند برای تشدید فرایند سلب تابعیت ها در بحرین مناسب باشد و بدین ترتیب، زمینه برای سلب تابعیت حدود 1500 شهفرایند بحرینی در ایران، فراهم شود. لذا ناگفته پیداست که ویروس کرونا به ابزاری در دستان آل خلیفه برای تشدید فشارها بر شهفرایندان بحرینی و به تبع آن، قلع و قمع و سلب تابعیت آنها تبدیل شده است و این بدان معناست که ویروس طایفه گری در بحرین به اوج خود رسیده است.

اما سیاست های خصمانه آل خلیفه تحت پوشش شیوع ویروس کرونا در منطقه تنها ابعاد داخلی ندارد و جنبه های خارجی را نیز شامل می شود. حقیقت آن است که سردمداران آل خلیفه در این زمینه از عربستان سعودی تبعیت می کنند و تلاش دارند از رهگذر شیوع کرونا، بر پروژه ایران هراسی در منطقه موج سواری کنند. به همین دلیل، عربستان سعودی به تازگی در مواضعی تکراری و خصمانه ایران را به عنوان عامل شیوع کرونا در عربستان معرفی کرد! این درحالی است که کرونا در بسیاری از کشورهای دنیا شیوع یافته است.

آل خلیفه نیز به همین دلیل گام بر می دارد و با اتخاذ سیاست ممانعت از ورود اتباع بحرین به کشور خود تلاش کرد تا اینگونه به افکار عمومی و شرکای تجاری ایران در دنیا القا کند که شیوع کرونا در ایران در شرایط قرمز قرار گرفته است. لذا کاملاً پیداست که موج سواری بر پروژه ایران هراسی توسط آل خلیفه آن هم تحت بهانه شیوع کرونا در دستور کار مقامات این رژیم قرار گرفته است.

تمامی این اتفاقات درحالی است که رژیم هایی نظیر آل خلیفه و آل سعود از هفته ها پیش تمام تلاش خود را برای مخفی کردن آمار مبتلایان به کرونا در عربستان و بحرین به کار بستند اما شیوع این ویروس در این کشورها، موجب ناکام ماندن شأن در مخفی کاری ها شد.

از سوی دیگر، رویکرد خصمانه آل خلیفه در قبال جمهوری اسلامی ایران را می توان در اظهارات اخیر سوسن الشاعر خبرنگار بحرینی و مقاله نویس روزنامه الوطن (نزدیک به دربار پادشاهی بحرین) جستجو کرد. وی اخیراً با انتشار مقاله ای، ایران را مهمترین عامل تهدید برای بحرین و دنیا دانسته و مدعی شده است: هرگونه ارتباط با ایران، امنیت ملی ما و بقیه کشورهایی که شهفرایندانشان برای سفر به ایران از طریق بحرین اقدام می کنند را به خطر می اندازد.

وی افزود: ممنوعیت سفر به ایران حتی پس از انتها موضوع ویروس کرونا باید ادامه یابد و بحرین نباید جهت ترانزیت شهفرایندان کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران باشد. الشاعر مدعی شده است: تا زمانیکه نظام موجود بر ایران مستقر است و این نظام معاهده ها و موازین بین المللی را رد می کند، هیچ چیزی نباید ما را به این کشور مرتبط کند. این اظهارات خبرنگار نزدیک به دربار پادشاهی بحرین خود به تنهایی حاکی از آن است که در موضع گیری های سیاسی آل خلیفه در قبال جمهوری اسلامی ایران، کرونا بهانه ای بیش نیست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 828

به "بهره برداری سیاسی منامه از کرونا، عدم پایبندی آل خلیفه به تعهدات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری سیاسی منامه از کرونا، عدم پایبندی آل خلیفه به تعهدات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید