تحرکات مهره های عربستان در فضای سیاسی لبنان

به گزارش ناق، در سایه آشفته بازار سیاسی لبنان٬ مهره های عربستان در این کشور٬ به دنبال پیاده کردن دیکته های آمریکا و خواسته های آن هستند.

تحرکات مهره های عربستان در فضای سیاسی لبنان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از الاخبار درحالی که اعتراضات مردمی در لبنان همچنان ادامه دارد؛ پرونده تشکیل دولت جدید همراه با شکاف هایی است که البته در لبنان بی سابقه نبوده و این حالت بسیار شبیه به شکاف موجود میان تیم 8 مارس و تیم 14 مارس است که نتیجه آن٬ مسائل امنیتی و مالی و سیاسی کشور در طول سال ها بوده است.

در این میان اطلاعات صراحتا حاکی از آن است که آمریکا به همراه مهره های عربی خود که بارزترین آنها عربستان سعودی است٬به دنبال استفاده از این فضای آشفته سیاسی لبنان بوده و همچنان در تلاش است تا حزب الله حداقل در سطح سیاسی کننده ای در این کشور نداشته باشد. در واقع این خواسته آمریکایی ها و هم پیمانان منطقه ای آن٬ همان چیزی است که سعدحریری نخست وزیر مستعفی لبنان با صراحت گفت. حریری در این راستا تاکید کرد که دیگر نمی تواند ریاست دولتی را که متشکل از سیاستمداران است بر عهده داشته باشد و خواستار دولتی است که حتی یک کننده سیاسی هم در آن حضور ندارد و دستورکار آن باید محدود به برنامه های مالی - مالی - اجتماعی -اداری باشد.

بعد از اینکه همه نیروهای سیاسی در جریان موضع حریری قرار گرفتند٬ حزب الله موضع و اظهارات روشن خود را مبنی بر رد هرگونه دولت غیرسیاسی در لبنان به گوش سعدحریری رساند.

طبق گزارش های منابع آگاه سعد حریری که آمادگی خود را برای معرفی نخست وزیر جدید گفته٬ کشورهای غربی از سعد حریری که در حال حاضر آمادگی خود را برای معرفی نخست وزیر جدید گفته٬ خواسته اند تا این مسئولیت را بر عهده بگیرد؛ چرا که وی در این شرایط تواناترین فرد برای مدیریت ارتباطات میان کشورهای عربی و غربی در راستای دستیابی به کمک های مالی فوری و نیز توافق با میشل عون رئیس جمهور لبنان و حزب الله برای کنار زدن جبران باسیل وزیرخارجه این کشور از دولت است.

شایان ذکر است که اتفاقا٬ این همان چیزی است که ولید جنبلاط رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه و سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی و اکثریت اعضای تیم 14 مارس خواستار آن هستند.

اطلاعات مربوط به نشست دیشب حریری و باسیل نشان می دهد که این دیدار به این منظور برگزار شد تا نخست وزیر مستعفی لبنان متوجه گردد که پیشنهادات وی در خصوص تشکیل دولت تکنوکرات٬ غیرقابل قبول است.

البته حریری با توجه به سایر پیام هایی که در همین رابطه به وی رسیده بود٬ فهمید که پیشنهاد وی در خصوص تشکیل چنین دولتی٬ مطابق با خواسته های آمریکا در خصوص بازگرداندن سلطه خود بر لبنان و کودتا علیه نتایج انتخابات مجلسی اخیر این کشور است که تیم 8 مارس هرگز حتی در ظاهر هم اجازه آن را نخواهد داد.

در دو روز گذشته٬ تماس ها میان حزب الله و هم پیمانان آن یعنی جنبش امل و جریان آزاد ملی و نیاز تماس های میان طرف های سه گانه و رئیس جریان المستقبل در راستای ترسیم سناریوهای مرحله آینده کشور در سایه تحولات داخلی و منطقه ای تسریع شده است. در این میان حزب الله و نیز میشل عون رئیس جمهور و نبیه بری رئیس مجلس معتقدند که درحال حاضر در برابر یک جنگ سیاسی قرار گرفته اند که خطرات آن کمتر از جنگ مالی و مالی نیست.

حزب الله که معتقد است طبیعتا٬ هدف اول این طرح آسیب زدن به مقاومت لبنان است٬ در سایه هجمه آمریکا ضد آن از خلال تحریم ها٬هرگز تسلیم این طرح نشده و به هیچ قیمتی چنین فرصتی را به دشمنان خارجی و یا مخالفان داخلی خود نخواهد داد.

در این میان جنبلاط و جعجع هم در تشکیل دولت غیرسیاسی کنار سعد حریری ایستاده اند. لازم به ذکر است که این دو٬ تصمیم گرفتند تا مشارکت خود را در صحنه اعتراضات مردمی کشور هرچند با یک پوشش دیگر و به روش های مختلف٬ بالا ببرند. برای مثال جنبلاط در تلاش برای سازماندهی یک تظاهرات گسترده ضد عون و حزب الله است و در تعطیلی همه مدارس در مناطق تحت نفوذ خودش نقش بسزایی داشت و نیز از همه اداره ها و اساتید خواست تا در این اعتراضات شرکت کنند.

اما اظهارات دیشب بولا یعقوبیان کننده مجلس لبنان در کنفرانس مطبوعاتی خود به خطر احتمال بازگشت ترورها اشاره می کرد. این اظهارات یعقوبیان به هشدار درباره تلاش های کشورهای خارجی برای هدایت امور در لبنان به سمت یک مرحله خطرناک بازمی گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 552

به "تحرکات مهره های عربستان در فضای سیاسی لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحرکات مهره های عربستان در فضای سیاسی لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید