جزئیات طرح سامان دهی جلوخان آرامگاه فردوسی به کمیته فنی می رود

به گزارش ناق، طرح سامان دهی جلوخان آرامگاه فردوسی در جلسه هیئت راهبردی احیای توس مورد نقد و بررسی قرار گرفت و مقرر شد کمیته ای فنی تشکیل شود و هفته آینده طی جلسه ای جزئیات و پلان های اجرایی را بررسی و تصویب کند.

جزئیات طرح سامان دهی جلوخان آرامگاه فردوسی به کمیته فنی می رود

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی فر مدیرکل میراث فرهنگی این استان، چهارشنبه 17 مرداد در جلسه هئیت راهبردی احیای توس با بیان این که از شهردار، شورای شهر مشهد قدردانی می کنم، اضافه کرد: طرح ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی با همکاری شهرداری مشهد درحال تهیه است و تاکنون نقشه های فاز صفر آن آماده شده است.

او گفت: درحال حاضر جزییات و پلان های اجرایی در حال تهیه است.

او با بیان این که جلوخان جهتی برای رسیدن با آرامش به آرامگاه است و قرار نیست هیچ گونه الحاقاتی داشته باشد، ادامه داد: جهت جلوخان فضای راه باغ خواهد داشت و هیچ گونه فضای انتفاعی ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: در طرح جلوخان انعکاسی از باغ فردوسی و باغ ایرانی خواهد بود و فضاهای خدماتی در بخش پردیس تعریف شده است.

مکرمی فر به شرایط فعلی جلوخان اشاره کرد و گفت: وجود دستفروشان و بساطی ها در جلوخان در شان فردوسی و توس نیست و باید با ساماندهی این فضا شرایط متناسب و در شان این مجموعه ایجاد شود.

آمادگی شورای شهر مشهد برای کمک به ساماندهی توس

سید مسعودریاضی رئیس کمیسیون عمران توس شورای شهر مشهد نیز در این نشست با اشاره به فرآیند شکل گیری این کمیسیون در شورای شهر مشهد در دوره پنجم این شورا گفت: راه وشهرسازی طرح جامع ناحیه منفصل توس را درحال تهیه دارد و با توجه به نظر مساعد شورای شهر و شهرداری برای مشارکت و اجرای طرح بازپیرایی و بهسازی و ساماندهی جلوخان آمادگی داریم .

رجبعلی لباف خانیکی عضو هیئت راهبردی احیای توس نیز در این نشست به اهمیت جلوخان در ارتباط با باغ آرامگاه اشاره کرد و گفت: موزه های بزرگ جهان را که می بینیم یک سازه و پدیده های فرهنگی هستند در ورودی آن ها که حکم جلوخان دارد به معرفی موزه و تاریخ شهری مجموعه اختصاص داده اند و این بخش نیز باید مکانی برای معرفی توس ، شاهنامه و فردوسی باشد و فرد را برای ورود به آرامگاه مهیا کند.

مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز گفت: طرح ارائه شده برای جلوخان مبانی معماری خوبی داشت البته باید در جزئیات بیشتر به آن پرداخته شود.

سیداحمد محیط طباطبایی عضوهیئت راهبردی احیای توس نیز در این نشست برضرورت احیا و بسازی با کمترین مداخله و تغییر در ساختارتعیین شده برای محیط ورودی باغ آرامگاه تاکید کرد.

با توجه به تصویب کلیات در گذشته ، کمیته ای هفته آینده تشکیل و جزییات را بررسی و تصویب خواهد کرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 330

به "جزئیات طرح سامان دهی جلوخان آرامگاه فردوسی به کمیته فنی می رود" امتیاز دهید

1 کاربر به "جزئیات طرح سامان دهی جلوخان آرامگاه فردوسی به کمیته فنی می رود" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات طرح سامان دهی جلوخان آرامگاه فردوسی به کمیته فنی می رود"

1 دیدگاه

محسن 25 آذر 1398

بنظر انطور که از شواهد وقرائن درطی طریق 22ساله احیای توس پیداست وبا توجه به نگاه محدودو تفکرسنتی غالب برمدیریت استانی وشهری مشهد ونیز بودجه ناکافی وضوابط دست وپا گیر میراث فرهنگی، احیای توس این سرزمین کهن با جایگاه واقعی اش فرسنگها فاصله دارد وتاخیر در اجرای طرح ومشکلات زمینی وعدم تخصیص بودجه کافی وعادلانه در این خصوص و بروکراسی پیچیده وطاقت فرسای اداری در جذب سرمایه گذار خرد وکلان بار مضاعفی است که روند کنونی طرح را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد نمود وانگهی اندک عملیات عمرانی انجام شده دراین مقطع وطرحهای محدود،فشرده ونگاه رادیکال مدیران بالا دستی با جایگاه ملی وبین المللی این حکیم فاصله بسیار دارد و یقینا اجرای پروژه هایی از این دست در سطح و مقیاسی استاندارد و قابل قبول از دایره تاب وتوان شهرداری خارج است و وسعت نظر فرا ملی و نبوغ و خلاقیت مهندسین و مشاورین برتر داخلی وخارجی را میطلبد.

پاسخ به محسن
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید