خبرنگاران عضو مجلس عراق: حملات اخیر داعش برنامه ای آمریکایی است

به گزارش ناق، بغداد - خبرنگاران - کریم العلیوی عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، نیروی های آمریکایی را پشتیبان حملات اخیر داعش در استان های مختلف عراق معرفی کرد و گفت: این حملات پس از تصمیم مجلس عراق مبنی بر عقب نشینی نیروهای خارجی از این کشور و الزام دولت بغداد به اجرای آن صورت گرفت.

خبرنگاران عضو مجلس عراق: حملات اخیر داعش برنامه ای آمریکایی است

مجلس عراق پنجم ژانویه سال میلادی جاری (15 دی 98) در نشستی فوق العاده با حضور عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی این کشور رای به اخراج و انتها اشغال نیروهای بیگانه در خاک این کشور داد.

العلیوی در گفت وگو با المعلومه بیان داشت که افزایش تعداد حملات عناصر داعش در مناطق کرکوک و دیالی تصادفی نیست، بلکه بیشتر یک نقشه آمریکایی از زمانی است که مجلس عراق به قانون خروج نیروهای خارجی از عراق رای داد و دولت بغداد را موظف به اجرای آن کرد.

وی اضافه نمود: با توجه به حمایتهای آمریکا از گروه تروریستی داعش انتظار می رود که عناصر این گروهک فعالیتهای تروریستی بیشتری در کوهها و درههای حمرین در استانهای دیاله و صلاح الدین و دیگران مناطق عراق از خود نشان دهند.

عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق همچنین گفت: یکی از شروط جناح های شیعی عراق برای رای دادن و حمایت از نخست وزیر مکلف این است که برنامههای دولت وی اجرای تصمیم مجلس را تضمین کند.

وی اضافه نمود که تصمیم مجلس عراق مبنی بر اخراج نیروهای خارجی از کشور نگرانی آمریکاییها را به همراه داشت و به همین دلیل آنها اقدام به حمایت از داعش برای انجام حملات پراکنده کردند تا از این راه بر دولت بغداد فشار بیاورند که تصمیم مجلس عراق را اجرا نکند.

از سوی دیگر، حسن شاکر الکعبی، رئیس فراکسیون مجلسی بدر امروز (دوشنبه) اظهار داشت که مرجعیت عالی عراق موضوع های مهمی را که باید در برنامه دولت آینده لحاظ گردد، معین نموده که از جمله آنها برنامه خروج نیروهای اشغالگر و بیگانه از کشور است.

رئیس فراکسیون مجلسی بدر گفت: مرجعیت نکات مهمی را که باید در برنامه دولت لحاظ گردد، از جمله بازیابی اعتبار دولت، انجام اصلاحات لازم، تصویب بودجه سال 2020، گسترش ثبات و امنیت در عراق و جدول زمان بندی خروج نیروهای خارجی را معین نموده است.

در همین حال، مصطفی الکاظمی نخست وزیر مکلف عراق چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران تاکید نمود که در خصوص انتها دادن به هرگونه حضور غیرقانونی نیروهای بیگانه در کشور جدی است.

الکاظمی در این نشست خبری از گفت وگوی جدی در آینده نزدیک با آمریکا در خصوص ماهیت حضور آنها در عراق اطلاع داد.

وی اضافه نمود که با آمریکا در خصوص ماهیت حضور نیروهای این کشور در عراق گفت وگو خواهیم کرد و از همه مهمتر، آنچه من باید محکم با آن مقابله کنم این است که عراق عرصه ای برای تسویه حساب نیروهای خارجی نباشد.

نخست وزیر مکلف عراق تأکید کرد که تلاش خواهم کرد تا مبتنی بر اصل منافع مشترک در حوزه خارجی - عربی و اسلامی با سیاست باز عمل کنم و این نیازمند آن است که با جدیت در این بخش کار گردد.

مجلس عراق در اوایل ژانویه سال میلادی جاری در نشستی فوق العاده با حضور عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی رای به اخراج و انتها حضور نیروهای بیگانه در خاک این کشور داد.

پس از اعلام انصراف عدنان الزرفی، برهم صالح رییس جمهوری عراق (21 فروردین) به درخواست فراکسیون های عمده شیعه در مجلس این کشور، الکاظمی را مامور تشکیل دولت عراق کرد تا جایگزین عبدالمهدی گردد.

دولت الکاظمی عمر کوتاه یکساله خواهد داشت و ظرف این مدت باید فضا را برای انتخابات زودهنگام مجلسی فراهم و همچنین قانون بودجه 2020 را تهیه و به مجلس ارائه کند.

الکاظمی همچنین با چند چالش مهم در این مدت روبرو است که یکی چالش شیوع ویروس کرونا و دیگری بحران مالی و همچنین مطالبات تظاهرکنندگان عراقی برای بهبود شرایط معیشتی و رفاه عمومی در عراق است.

مساله اخراج نیروهای آمریکایی از عراق طبق مصوبه مجلسی این کشور یکی از مهمترین چالش هایی است که دولت الکاظمی با آن روبرو خواهد بود و بعضی بقای عمر دولت او را در گرو میزان پایبندی الکاظمی به این مصوبه مجلسی می دانند.

منبع: ایرنا
انتشار: 27 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 936

به "خبرنگاران عضو مجلس عراق: حملات اخیر داعش برنامه ای آمریکایی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران عضو مجلس عراق: حملات اخیر داعش برنامه ای آمریکایی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید