هوای همدان ناسالم است ، یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا کافی است

به گزارش ناق، مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی گفت: با توجه به هوای ناسالم همدان یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا برای همدان کافی است.

هوای همدان ناسالم است ، یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا کافی است

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، مهدی خدابخشی با اشاره به آلودگی هوای همدان طی روزهای اخیر اظهار کرد: شاید بین مردم ترس و یا شائبه باشد که چرا هوای همدان آلوده است و تدابیر لازم اندیشیده نمی شود و اقدامات لازم صورت نمی گیرد.

وی بابیان این که شرایط جوی همدان با شهرهای صنعتی مانند تهران، اراک، اصفهان و مشهد تفاوت زیادی دارد و نمی توان این استان را با آنها مقایسه کرد گفت: در چنین شهرهایی هنگام وارونگی دما، معمولاً بیشتر آلاینده ها که معمولاً چند نوع نظیر، SO2، NO2، ازون، پی ام 2. 5 و... هستند و برای ما معیار.

مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: این نوع آلاینده ها به شیوه متقارن و متوازن در این شهرها بالا می فرایند اما در همدان از نوع آینده ها تنها غلظت ذرات معلق زیر 2. 5 میکرون بالاست.

وی با اشاره به این که ذرات معلق زیر 2. 5 میکرون برای ما بسیار حائز اهمیت است اضافه کرد: موضوع موردتوجه این است که تنها این نوع آلاینده در استان بالا می رود و معمولاً در ساعات خاصی شاید بین 10: 30 تا 11 و یا 14 تا 15 غلظت آلاینده بالاست و در سایر ساعات روز مشکل خاصی نیست.

خدابخشی ادامه داد: دید افقی یکی از شاخص های آلودگی در همدان به شمار می آید و چندان بالا نیست؛ یعنی در مورد کدر بودن هوا مشکل چندانی نداریم و مردم نیز نگران نباشند که چرا مدارس تعطیل نمی شود.

وی گفت: تعطیلی مدارس چندان مسئله ای را حل نمی نماید و ما تنها می توانیم توصیه بهداشتی داشته باشیم تا جایی که امکان دارد از روبروه با هوای آلوده در فضای باز به ویژه در بین افراد در معرض خطر خودداری شود.

مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان این که البته با تصمیمات استان می توان به تعطیلی نیز فکر کرد اضافه کرد: به افراد درگیر بیماری تنفسی، بیماران قلبی، دارای بیماری آسم و خانم های باردار، سالخوردگان، بچه ها و نوزادان تأکید می کنیم از حضور در فضای باز خودداری نمایند، از سایر مردم هم می خواهیم حضور خود را از فضای باز به حداقل برسانند.

  • اینفوگرافی | شهر بی نفس

وی بابیان این که مردم در روزهای آلودگی هوا از پیاده روی و ورزش در هوای باز خودداری نمایند اعلام کرد: ضروری است زنگ تفریح دانش آموزان در فضای باز نباشد و داخل کلاس تشکیل شود.

خدابخشی تأکید کرد: امیدوارم با تغییر شرایط اقلیمی و بارش باران در همدان مقداری از آلودگی در سطح استان خصوصاً در شهرهایی مانند همدان و ملایر کم شود.

وی با اشاره به این که در این فصل با آلودگی هوا روبرو هستیم و باید با تدابیر خاص حافظ سلامت مردم باشیم گفت: مردم تا جایی که امکان دارد از خودروهای شخصی استفاده ننمایند.

مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان بابیان این که در فصل سرد معمولاً وسایل گرمایشی و پکیج ها روشن است و مقداری از آلودگی ها مربوط به این وسایل است اضافه کرد: ازآنجاکه نمی توانیم توصیه به خاموش کردن وسایل گرمایشی کنیم اما باید به نحوی مصرف بهینه داشت و درجه بخاری ها را کم کرد تا کمکی در کاهش آلودگی هوا باشد.

وی با تأکید به این که اگر تعداد خودروهای تک سرنشین کم باشد قطعاً از شدت آلودگی کم خواهد شد گفت: از مردم درخواست داریم در شرایط وارونگی دما از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند.

آلودگی نیروگاه شهیدمفتح آن چنان تأثیرگذار نیست

خدابخشی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چطور باید آلودگی نیروگاه مفتح را کنترل کرد چراکه مردم فامنین، کبودرآهنگ و نهاوند در معرض این آلودگی هستند اعلام کرد: در سایر شهرهای استان دستگاه سنجش وجود دارد اما مانند همدان دستگاه های ثابت ندارند بلکه ایستگاه پرتابل دارند که در نقاط آلوده شهر قرار می گیرد و به شکل ساعتی و لحظه ای غلظت هوا سنجیده می شود.

وی بابیان این که آلودگی نیروگاه آن چنان تأثیرگذار نخواهد بود چراکه در آن بخش چندان با تراکم جمعیت روبرو نیستیم اضافه کرد: شرایط جوی هوا هم به گونه ای است که آلودگی را منتشر و از بین می برد.

مسئول کنترل آلودگی هوای دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به این که بخشی از آلودگی ها معمولاً ذرات بخار است و موجب ایجاد مه رقیق صبحگاهی می شود اضافه کرد: چون تراکم جمعیت سمت نیروگاه وجود ندارد چندان سنجش انجام نشده که البته این موضوع به محیط زیست برمی شود که بخواهد پژوهشی در این منطقه انجام دهد.

وی ا اشاره به این که البته در ایامی از سال که با آلودگی روبرو هستیم نیروگاه سوخت خود را عوض می نماید اضافه کرد: آنها در فصولی از سوخت مازوت استفاده می نمایند ضمن این که احتمالاً سیستم های تهویه هوا هم داشته باشند و بخش عمده ای از آلودگی هوا تصفیه شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 657

به "هوای همدان ناسالم است ، یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا کافی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوای همدان ناسالم است ، یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا کافی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید