چرا آمریکا سامانه موشکی پاتریوت را از عربستان خارج کرد؟

به گزارش ناق، آمریکا در اقدامی غیرمنتظره، تجهیزات نظامی را که برای مقابله با تهدیدات ادعایی ایران در منطقه مستقر نموده بود، از عربستان سعودی و سایر کشور های خاورمیانه خارج می نماید. مقامات آمریکایی کاهش تهدیدات ادعایی ایران را دلیل این اقدام دانسته اند. اما محافل رسانه ای ارزیابی این مقامات را زیرسوال بردند.

چرا آمریکا سامانه موشکی پاتریوت را از عربستان خارج کرد؟

به گزارش خبرنگاران، وزارت دفاع آمریکا در حال خارج کردن بعضی تجهیزات پدافند موشکی از عربستان سعودی است. روز پنج شنبه، روزنامه وال ستریت ژورنال به نقل از مقامات ناشناس آمریکایی ادعا کرد که آمریکا دو سامانه پدافند موشکی پاتریوت را که برای محافظت از تاسیسات نفتی عربستان در این کشور مستقر نموده بود، خارج خواهد نمود. علاوه بر این، دو سامانه دیگر و ده ها نیرو های نظامی از منطقه خارج خواهند شد. وال ستریت ژورنال، همچنین با بیان اینکه آمریکا فعلا استقرار تجهیزات عظیم برای مقابله با ایران را متوقف نموده، بیان کرد که آمریکا کاهش سایر تجهیزات نظامی را آنالیز می نماید.

پنتاگون، خارج کردن پاتریوت و بعضی نیرو ها از عربستان را تایید کرد. شان رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به روزنامه نشنال امارات گفته آمریکا در حال خارج کردن تجیهزات از عربستان است، اما قابلیت تقویت سریع نیرو ها در این کشور را حفظ می نماید.

از تنبیه سعودی ها تا اخاذی از آن ها

تصمیم آمریکا برای خارج کردن بخشی از نیرو ها و تجهیزات نظامی اش از عربستان، موجی از تحلیل و برآورد را به راه انداخت. ناظران دلایل احتمالی متعددی را برای این اقدام آمریکا برشمردند که عموما حول محور سرد شدن روابط عربستان و آمریکا متمرکز هستند.

بعضی معتقدند که آمریکا میخواهد عربستان را به خاطر جنگ بهای نفت با روسیه که به فروپاشی تاریخی قیمت های نفت منجر شد، تنبیه و مجازات کند. هواداران این تحلیل، به گزارش 9 روز پیش خبرگزاری رویترز درباره اولتیماتوم نفتی دونالد ترامپ به سعودی ها اشاره می نمایند.

اواخر ماه آوریل رویترز در گزارشی اختصاصی مدعی شده که دونالد ترامپ در دوم آوریل طی تماسی تلفنی به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، هشدار داده بود که اگر سازمان اوپک فراوری نفت را کاهش ندهد، آمریکا نیرو های نظامی خود را از عربستان خارج خواهد نمود. آن موقع، ترامپ تحت فشار گروهی از سناتور ها نهاده شده بود که عربستان را مقصر فروپاشی قیمت های نفت می دانستند. این گروه خواهان جلوگیری از واردات نفت از عربستان یا اعمال تعرفه بر این واردت شده بودند.

دونالد ترامپ ابتدا از جنگ بهای نفت میان عربستان و روسیه که باعث سقوط قیمت ها شده بود، استقبال کرد. اما وقتی این جنگ دامن صنعت نفت شل آمریکا را گرفت، موضع خود را تغییر داد. ولی دیگر دیر شده بود. چون بحران کرونا که باعث محدودیت های گسترده مالی شده است، تقاضای دنیای برای نفت را چنان پایین آورده بود که اگر کل کشور های سازمان اوپک فراوریشان را قطع می کردند، باز هم قیمت های نفت تغییر چندانی نمی کرد.

اما گروهی دیگر از تحلیلگران، ضمن مرتبط ساختن مسئله خارج کردن پاتریوت با مناقشات نفتی، این امر را در چارچوب کوشش آمریکا برای دوشیدن عربستان ارزیابی می نمایند. به اعتقاد این گروه، آمریکا با خارج کردن پاتریوت، محافظت از عربستان را به متعادل کردن قیمت های نفت مشروط نموده است. ترامپ بار ها اعلام نموده است که آمریکا از کشور های ثروتمندی محافظت می نماید که هزینه این محافظت را پرداخت نمی نمایند. اما آیا این کشور ها شامل عربستان هم می شوند؟ ترامپ می گوید خیر. او در پاسخ به سوالی در مورد گزارش وال ستریت ژورنال بیان کرد که نیرو های آمریکا در خاورمیانه و دنیا حرکت می نمایند و آمریکا از کشور های ثروتمند بدون هیچ مابه ازایی محافظت می نماید. ترامپ سپس اضافه نمود: این امر شامل عربستان نمی گردد... آن ها با پرداخت بعضی هزینه ها موافقت نموده اند.

در حالی که آمریکا با ابراز نگرانی از تهدیدات ادعایی ایران در عراق پاتریوت مستقر می نماید، این سامانه را از عربستان خارج کرد.

یک تیر و دو نشانه

تحلیل ها و گمانه های فوق ممکن است درست باشند، اما ظاهرا تمام ماجرا را شرح نمی دهند. اگر ترامپ دنبال اعمال فشار به سعودی ها برای وادار کردن آن ها به کاهش فراوری نفت بود، می توانست اقدامات دیگری مانند اعمال تعرفه بر نفت سعودی یا متوقف کردن واردات آن انجام دهد. یا اینکه سایر نیرو های نظامی آمریکا را از عربستان خارج کند. (آمریکا هزاران سرباز در عربستان دارد) همچنین، ترامپ اذعان نموده است که عربستان بخشی از هزینه های محافظت از خودش را پرداخت می نماید. بنابراین، تصمیم آمریکا برای خارج کردن پاتریوت از تاسیسات نفتی عربستان ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

آمریکایی ها ادعا می نمایند که سامانه های پاتریوت به دلیل کاهش تهدیدات ادعایی ایران از عربستان خارج شدند. اما بعضی محافل رسانه ای این روایت را هم زیر سوال می برند. به عنوان نمونه، روزنامه الاخبار لبنان (نزدیک به حزب الله) با اشاره به تحولات میدانی نظیر استقرار پاتریوت در عراق و تنش میان قایق های ایران و نیرو های دریایی آمریکا در خلیج فارس، بیان کرد که این تحولات، نشان می دهند که استناد به کاهش تهدیدات ایران در خارج کردن پاتریوت، چندان با واقعیت همخوانی ندارد. خصوصا که کارزار فشار حداکثری واشنگتن علیه ایران هنوز در جریان است.

برای تبیین پشت پرده اقدام آمریکا در خارج کردن پاتریوت از عربستان می توان دلیل احتمالی دیگری را در نظر گرفت که می تواند تحلیل های فوق را تکمیل کند. بعد از حمله موشکی 14 سپتامبر 2019 به تاسیسات نفتی عربستان، آمریکا هزاران سرباز و تجهیزات پدافند موشکی از جمله سامانه پاتریوت به این کشور اعزام کرد.

در این حمله، عظیمترین تاسیسات نفتی دنیا در مناطق بقیق و خریص، واقع در شرق عربستان، آسیب دیدند. ناگهان حدود پنج درصد عرضه دنیای نفت مختل شد. حوثی های یمن مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند، اما آمریکا و کشور های اروپایی ایران را متهم کردند. اتهامی که البته از سوی ایران قویا رد شد.

بیشتر بخوانید:

بندبازی نفتی سعودی

آیا روابط عربستان و آمریکا تنش زا خواهد شد؟

زمانی که تاسیسات نفتی شرق عربستان مورد حمله نهاده شد، کاخ سفید نگران افزایش نجومی قیمت های نفت بود. به همین دلیل، بعد از این حمله، در تاسیسات نفتی عربستان پاتریوت مستقر کرد تا جلوی حملات احتمالی را بگیرد. حمله 14 سپتامبر، چنان برق آسا بود که پدافند موشکی عربستان غافلگیر شد و نتوانست جلوی آن را بگیرد. آمریکا و سایر کشور های اروپایی به یاری عربستان شتافتند و به آن تجهیزات راداری و موشکی دادند.

حالا، بعد از سقوط شدید قیمت های نفت، محافظت از این تاسیسات، دیگر سودی برای آمریکا ندارد. به عکس، اگر حمله 14 سپتامبر دوباره تکرار گردد، قیمت های نفت بالا خواهد رفت و بدین ترتیب صنعت نفت شل آمریکا هم نجات خواهد یافت.

در واقع ترامپ سعی کرد با خارج کردن پاتریوت از عربستان با یک تیر دو نشانه بزند؛ با خروج پاتریوت، تاسیسات عربستان در مقابل حملات احتمالی آسیب پذیر خواهند بود و این آسیب پذیری می تواند به افزایش قیمت های نفت یاری کند. اما حتی اگر تاسیسات نفتی عربستان مورد حمله قرار نگیرند، باز هم ترامپ می تواند در ازای بازگرداندن پاتریوت به عربستان از این کشور درخواست کند که اوپک را برای کاهش بیشتر فراوری نفت تحت فشار قرار دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 16 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 976

به "چرا آمریکا سامانه موشکی پاتریوت را از عربستان خارج کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا آمریکا سامانه موشکی پاتریوت را از عربستان خارج کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید