پاسخ 2مسئول درباره آزمون دختر وزیر بهداشت، ژن خوبی که دردسرساز شد

به گزارش ناق، به گزارش خبرنگاران، شصت و پنجمین دوره آزمون دانشنامه تخصصی با حضور 3 هزار و 902 داوطلب صبح 15 شهریور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار گردید. پس از اعلام نتیجه کتبی، داوطلبان واجد شرایط در آزمون شفاهی نیز شرکت کردند.

پاسخ 2مسئول درباره آزمون دختر وزیر بهداشت، ژن خوبی که دردسرساز شد

تصویر دردسرساز یک آزمون برای آقای وزیر

در حالی که نتیجه نهایی این آزمون هنوز به صورت رسمی اعلام نگردیده است، در روزهای اخیر تصویری در شبکه های اجتماعی و برخی سایت ها منتشر گردیده است که حاوی لیست ریز نمرات آزمون بورد تخصصی در رشته روانپزشکی است. در این فهرست نام مریم قاضی زاده هاشمی دختر وزیر بهداشت، با نمره آزمون کتبی پایین و نمره شفاهی بالا شائبه هایی را در مورد آزمون شفاهی و تاثیر ژن خوب در این نمره ایجاد نموده است.

در این فهرست مریم قاضی زاده هاشمی با نمره آزمون کتبی 122 و نمره آزمون شفاهی 136.825 و نمره نهایی 126.942 در رده هشتم فهرست واقع شده است. این فهرست نشان دهنده 10 درصد برتر اول دانشنامه تخصصی این دوره است. تعداد داوطلب در این دوره نیز 176 نفر بوده است.

در این فهرست دو نفر دارای نمره آزمون کتبی 122 هستند که پایین ترین نمره کتبی است و اتفاقا هر دو نفر نمره آزمون شفاهی بالاتر از بقیه را کسب نموده اند. همین موضوع شائبه هایی را در مورد رعایت عدالت آموزشی در زمان آزمون شفاهی مطرح نموده است.

در فضای مجازی پرسش هایی با این موضوع که آیا واقعا اساتید به صرف توانمندی فرد نمره شفاهی را داده اند یا می دانسته اند که نامبرده دختر وزیر است و این نمره را گرفته، مطرح گردیده است.

منتقدان تاکید نموده اند که چطور انتظار دارید باور کنیم شما و همکارانتان هیچ فرقی بین فرزند وزیر و دیگران نگذاشته اید و هیچ فشاری هم برای نمره دادن بر شما نبوده است؟ و چه تضمینی وجود دارد که در آزمون های شفاهی، عدالت رعایت می گردد؟

مسئله ژن خوب که چندی است در فضای مجازی باب گردیده، موضوعی است که حساسیت های زیادی را برانگیخته است و انتشار تصویر نمرات آزمون دانشنامه به خصوص در فضای مجازی گروه های پزشکی و روانپزشکی نیز بر این مسئله صحه گذاشته است که مسئولان وزارت بهداشت باید توضیحی در این زمینه ارائه دهند.

تاکنون صحت و کذب این تصویر از سوی وزارت بهداشت اعلام نگردیده است.

دستورالعمل اجرایی آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی

اما آزمون دانشنامه تخصصی پزشکی چیست؟ آزمون دانشنامه یک آزمون اعتباری برای افرادی است که دوره تخصص خود را گذرانده و گواهینامه تخصصی خود را دریافت نموده اند. اما شرط لازم برای ورود به هیات علمی علوم پزشکی، داشتن دانشنامه تخصصی است. این آزمون هر ساله در شهریورماه برگزار می گردد.

آزمون دانشنامه تخصصی در دو قسمت کتبی و شفاهی برگزار می گردد، حدنصاب نمره قبولی جهت کسب مدرک دانشنامه تخصصی 70 درصد کل نمره آزمون کتبی و 70 درصد کل نمره آزمون شفاهی خواهد بود.

افرادی که موفق به کسب 70 درصد از نمره کل آزمون کتبی می شوند (نمره 105 از نمره کل 150) به عنوان قبول گردیده آزمون کتبی دانشنامه تخصصی محسوب و مجاز به شرکت در آزمون شفاهی دانشنامه تخصصی خواهند بود.

جهت تعیین نفرات برتر، نمره آزمون کتبی دانشنامه تخصصی با ضریب 2 و نمره آزمون شفاهی دانشنامه تخصصی با ضریب 1 و با توجه به تبصره ذیل بند ماده 6 دستورالعمل دانشنامه تخصصی محاسبه خواهد شد.

آزمون شفاهی به صورت MMI و OSCE و PMP و KFP و سایر روش های ارزشیابی شفاهی و یا مبتنی بر رایانه برگزار می گردد.

پاسخ یک مسئول: هنوز در حال رسیدگی به اعتراضات هستیم

یکی از مسئولان دبیرخانه شورای تخصصی و پزشکی وزارت بهداشت که خواست نامش فاش نگردد، در زمینه فهرست منتشر گردیده در فضای مجازی گفت: ما این تصویر را ندیده ایم و باید سئوال کرد آیا این فهرست رسمی است یا خیر ؟ مهر وزارت بهداشت دارد یا خیر ؟

وی اضافه کرد: همچنین ما هنوز به اعتراضات آزمون دانشنامه رسیدگی ننموده ایم و هیچ نمره ای قطعی نیست. هنوز تعدادی از داوطلبان به نمرات آزمون کتبی و شفاهی اعتراض داشته اند که در حال رسیدگی به این اعتراضات هستیم. نتایج همه ساله 18 مهرماه اعلام می گردد و هر فردی برای مشاهده نتایج اولیه خود می تواند با کدملی آن را مشاهده کند اما هیچ نمره ای اعلام نگردیده است.

این مسئول وزارت بهداشت تاکید نمود: هیات ممتحنه در زمان امتحان شفاهی نمره هیچ کس را ندارد. حتی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی هم نمرات افراد را در اختیار ندارد. در زمان امتحانات تنها گفته می گردد که این تعداد داوطلب با این میزان کف نمره قبول می شوند. ما نمره فردی را در اختیار نداریم.

وی گفت: قطعا می توانم بگویم که هیات بورد در تمام رشته ها، به هیچ عنوان نمره کتبی داوطلب را در اختیار ندارند. نمرات شفاهی در سنجش با نمرات کتبی جمع بندی می گردد و 10 درصد برتر بر اساس حروف الفبا اعلام می گردد.

وی اضافه کرد: در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی هیچ فایلی فراوری و منتشر نگردیده است و این دبیرخانه هیچ فهرستی هم تهیه ننموده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی نامه ای از دبیر هیات بورد روانپزشکی در مورد این موضوع دریافت نموده است، گفت: دبیر هیات بورد روانپزشکی نیز اگر به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی نامه بنویسد و در این زمینه توضیحی لازم باشد، حتما رسیدگی می گردد.

وی گفت: هیات بورد هیات مورد اعتماد دبیرخانه شورای تخصصی است و هر موقع عملکرد آن مورد نقد قرار گیرد ما موظف هستیم از آنها دفاع قانونی انجام دهیم و ببینیم که چه تقاضایی از ما دارند و به آن رسیدگی خواهیم کرد.

تصویری که در فضای مجازی منتشر گردیده را ندیدیم

این مقام آگاه تاکید نمود: ضمن اینکه ما هنوز تصویری که درباره آن صحبت می گردد را ندیده ایم. ما درباره موضوعاتی که وجود خارجی دارند سخن می گوییم هزاران موضوع در فضای مجازی ممکن است مطرح گردد ما نمی توانیم به آنها واکنش نشان دهیم. هنوز تعیین نیست که این فهرست واقعی است یا خیر.

وی درباره تعیین 10 درصد اول هر رشته گفت: تعیین 10 درصد اول مبنای اولویت برای توزیع نیروهای تخصصی در معاونت درمان وزارت بهداشت است. از یکی دو سال قبل نفرات برتر را اعلام نمی نمایند که یکی نفر اول یا سوم گردیده است زیرا رده بندی هیچ امکاناتی را برای فرد فراهم نمی کند.

وی گفت: داشتن دانشنامه تخصصی حتی از شرط ورود به دوره های فوق تخصصی نیز برداشته گردیده است و افراد با گواهینامه هم می توانند در دوره های فوق تخصصی شرکت نمایند. مدرک بورد تخصصی یک مدرک اعتباری است که اعتبار فرد بیشتر می گردد. یکی از شرایط ورود به هیات علمی دارا بودن دانشنامه است اما به این معنی نیست که هر فردی که دانشنامه گرفت به عضویت هیات علمی در می آید.

وی اضافه کرد: هر متخصصی ممکن است یک سال بعد از آزمون گواهینامه یا چند سال بعد از آن در آزمون دانشنامه شرکت کند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت یادآور شد: مزیتی که آزمون دانشنامه دارد در زمان گذراندن تعهدات است. همه افرادی که نمرات لازم را گرفتند برای گذراندن تعهدات خودشان به معاونت درمان وزارت بهداشت معرفی می شوند و 10 درصد اول ممکن است بتوانند در تعهدات خود جای بهتری را انتخاب نمایند. همچنین مزیت دیگر اینکه برای ضریب کا (K) برحسب احتیاج آموزشی دانشگاه ها می توانند تعهدات خود را در فیلد آموزشی بگذرانند.

توضیحات دبیر هیات بورد تخصصی روانپزشکی

پس از انتشار تصویر مذکور، دکتر احمد نوربالا به عنوان دبیر هیات بورد تخصصی روانپزشکی از سوی جامعه پزشکی و روانپزشکی مورد توجه نهاده شد و این گروه از او خواستند که توضیحی در این زمینه بدهد.

دکتر نوربالا در پاسخ به خبرنگاران در خصوص این موضوع، تنها به گفتن اینکه مصاحبه نمی کنم و توضیحاتم را در فضاهای مجازی مرتبط با گروه های روانپزشکی اعلام نموده ام، اکتفا کرد.

وی در این پیغام گفته است که هیات ممتحنه از نمرات کتبی داوطلبان اطلاع نداشته است و افراد با شماره داوطلبی در آزمون شفاهی حاضر گردیده اند.

در توضیحات دکتر نوربالا آمده است: با دیدن نامه فوق که متاسفانه به سرعت در فضای مجازی منتشر شد برای جامعه ای که شاهد افول ارزش های اخلاقی هستیم و افت اعتماد عمومی و کاهش سرمایه اجتماعی را در پژوهش ها می بینیم برای اینجانب خیلی غیر منتظره نبود. اما تهیه و نشر آن در فضای مجازی متعلق به گروه های پزشکی وبه ویژه روانپزشکی که از ارکان سرمایه های اجتماعی و اعتماد کشور باید باشند حیرت آور بود!

اعضای بورد از نمره کتبی داوطلبان به نام افراد اطلاع ندارند

اما حقیر به عنوان دبیر هیات ممتحنه بورد روانپزشکی به اطلاع علاقمندان حقیقت جو می رسانم که اولا اعضای محترم بورد از نمره کتبی داوطلبین به نام افراد، آگاه نبوده اند و نیستند. ثانیا برای امتحان شفاهی هیچ فردی با اساتید خود امتحان نمی دهد و همه افراد هم با شماره داوطلبی و نه نام و فامیل خود در امتحان آسکی و شفاهی شرکت می نمایند که شناخته گردیده نباشند.

هیچ حب و بغضی نداشتیم

ثالثا شهادت می دهم که مطلقا از ناحیه تک تک اعضای بورد روانپزشکی برای هیچ فردی حب و بغضی اعمال نگردیده و نمی گردد. رابعا در مورد خانم دکتر مریم قاضی زاده هاشمی، طبق اظهار برخی اساتید دانشگاه علوم پزشکی ایران قبل از برگزاری امتحان بورد، او را جز دستیاران خوب و باسواد و شایسته رتبه اول تا سوم می دانستند.

خامسا من هنوز نمره کتبی ایشان را نمی دانم ولی نمره شفاهی ایشان بدون شناخت قبلی و اعمال جانبدارانه افراد ممتحن، رتبه اول شفاهی شد.

در سرانجام به نیابت از اعضای بورد روانپزشکی انتظار دارم که دبیرخانه شورای آموزش پزشکی به موضوع رسیدگی و برطرف اتهام از اعضای بورد روانپزشکی به عمل آورد. در ضمن خاضعانه از همکاران پزشکی و روانپزشکی استدعا دارم برای حداقل حفظ و ارتقای اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی جامعه پزشکی، از این به بعد تا از خبر و یا نوشته ای اطمینان ندارند جهت جلوگیری از تشویش افکار عمومی از نشر آن مطلب اجتناب نمایند.

حال با این توضیحات باید تا زمان اعلام نتایج نهایی صبر کرد تا در نهایت تاثیر ژن خوب را در اعلام نتایج نهایی به واقع مشاهده کرد. همچنین شخص وزیر بهداشت و معاونان وی نیز باید برای شفافیت هر چه بیشتر در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 55

به "پاسخ 2مسئول درباره آزمون دختر وزیر بهداشت، ژن خوبی که دردسرساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ 2مسئول درباره آزمون دختر وزیر بهداشت، ژن خوبی که دردسرساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید