یک هفته پس از سیلاب در خرم آباد، کارهای کوچکی که سد راه بحران است

به گزارش ناق، خبرنگاران- گروه استان ها: جمعه هفته گذشته بود که بارش های سیل آسا در لرستان به ویژه در خرم آباد مرکز این استان خسارت هایی را به بار آورد. خسارت در روستای های بخش مرکزی خرم آباد بیشتر بود و طغیان آب منجر به وارد شدن سیلاب به خانه های مردم شد.

یک هفته پس از سیلاب در خرم آباد، کارهای کوچکی که سد راه بحران است

اما امروز که بیشتر از یک هفته از وقوع سیلابی که به گفته به مسئولان به 250 خانه روستایی در خرم آباد، پلدختر، رومشکان، چگنی، دلفان، سلسله، الیگودرز و دورود خسارت وارد کرد؛ گذشته است. سری به روستاهای خسارت دیده از سیلاب در بخش مرکزی خرم آباد زدیم تا در جریان جزئیات خسارت ها و اقدامات دستگاه های ذی ربط قرار بگیریم.

ریزش جاده در روستای چوب تراش

به روستای چوب تراش رفتیم؛ جایی که سیلاب جریان یافته در بستر رودخانه فصلی منجر به ریزش جاده شده است؛ موضوعی که مردم روستا را نگران نموده که مبادا در بارش های بعدی جاده دسترسی به روستا تخریب گردد و راه ارتباطی مردم قطع گردد.

موضوع چندان پیچیده به نظر نمی رسد؛ زمین های باغات به سمت حریم رودخانه پیشروی نموده اند و بستر رودخانه نیز از قطعات بزرگ سنگ پاکسازی نشده است؛ در چنین شرایطی وقوع کمترین بارش نیز منجر به پر شدن بستر رودخانه و شسته شدن دیوارهای اطراف خواهد شد. شاید با یک اقدام به موقوع در لای روبی بستر رودخانه و همکاری مردم روستا در آزادسازی حریم آن، می شد از وارد شدن خسارت به جاده جلوگیری کرد.

طغیان آب به درون خانه اهالی سالی بزرگ

از چوبتراش که می گذریم به روستای سالی بزرگ می رسیم؛ جایی که سیلاب خسارت های بیشتری داشته و آب به درون خانه مردم طغیان نموده است. اهالی روستا می گویند سیلاب از بالادست روستا جریان یافته و به درون روستا راه یافته است. کانال های با عرض کمی در مسیر سیلاب دیده می گردد که قطعا برای راهنمایی آب ناشی از سیلاب مناسب نیستند و دستگاه های ذی ربط در کوشش برای وسیع کردن کانال های جریان آب و جبران خسارت وارد شده به مردم هستند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید. فایل آن را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

خبری از طرح های آبخیزداری نیست

اما بازهم رد پای عواملی در بروز سیلاب دیده می گردد که می شد با اقدامی مناسب در سال های گذشته و یا پیش از بارندگی های پاییز، با برطرف کردن خطر آن ها مانع از ورود سیلاب به درون روستا شد. سیلاب جاری شده در مراتع و جنگل های بالادست روستا در مسیر رودخانه ای فصلی جریان می یابد و در مسیر آن خبری از طرح های آبخیزداری برای جلوگیری از بروز سیلاب دیده نمی گردد. درخت های بلوط نیز قربانی سیلاب شده اند و شدت جریان آب خاک زیر پای آن ها را شسته است.

اهمیت طرح های آبخیزداری را در این حوادث می توان مشاهده کرد؛ جایی که با احداث یک یا دو بند می شد از شدت یافتن جریان آب باران جلوگیری کرد و سیلاب را با کمترین سرعت و در مسیر مناسب راهنمایی کرد.

ماشین آلات منابع طبیعی در منطقه مستقر شده اند و کوشش می نمایند حالا با احداث سد، از بروز سیلاب و خسارت های آن در بارش های بعدی جلوگیری نمایند.

اهالی سالی بزرگ به همراه دهیار و اعضای شورای روستا در منزل یکی از اهالی روستا جمع می شوند و راه چاره برطرف مسائل را به همراه مسئولان آنالیز می نمایند و در نهایت با همکاری دستگاه های اجرایی و دهیاری تصمیم هایی گرفته می گردد که همه تاکید می نمایند اجرای این تصمیم ها نیازمند مشارکت اهالی روستا است.

کانال های راهنمایی آب با عرض کم یا نیمه کاره

از سالی بزرگ که می گذریم به روستای ده باقر می رسیم؛ بار دیگر کانالی نیمه کاره کار دست مردم داده است. کانال راهنمایی آب روستا که از میان روستا و در همجواری با خانه اهالی روستا می گذرد تا سرانجام تکمیل نشده و سیلاب به همراه گل و لای و شاخه های شکسته شده به درون کانال جریان یافته و در نهایت در بخش نیمه کاره کانال خسارت به بار آورده است.

دهیار روستا از پیگیری های متعدد برای تکمیل کانال می گوید و یادآور می گردد که این پیگیری ها هنوز نتیجه نداده است؛ از کمبود اعتبارات دستگاه ها برای تکمیل کانال می گوید و در نهایت همه به این نتیجه می رسند که تنها راه چاره کوتاه مدت لای روبی و وسیع کردن کانال راهنمایی آب روستا است؛ راه چارهی که هر چند موقتی است اما دست کم از بروز خسارت در بارش بعدی جلوگیری می نماید.

در روستای دارایی نیز پای کانال راهنمایی آب نامناسب در بروز سیلاب و خسارت دیده می گردد. کانالی که در ابتدای مسیر تنگ است و سیلاب و گل و لای همراه آن را شدت می دهد و در ادامه مسیر منجر به ایجاد مشکل شده است.

همه این مسائل نشان دهنده آن است که دستگاه های اجرایی ذی ربط در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، منابع طبیعی و آبخیزداری، آب منطقه ای، دهیاری ها، فرمانداری، راه و شهرسازی و ... باید پیش از شروع بارندگی های پاییزه که پیش از این نیز نسبت به سیلابی بودن آن ها هشدار داده شده بود، در راستای چک کردن روستاهای در معرض خطر اقدام می کردند.

اما امروز هم برای پیشگیری از بروز بحران های دیگر دیر نیست؛ جلسات و بازدید های میدانی با حضور معاون عمرانی استانداری لرستان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان، مدیرکل امور روستایی استانداری لرستان، سازمان همیاری شهرداری ها، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دیگر دستگاه های ذی ربط برگزار شده و تصمیماتی برای مقابله با بحران های بعدی و جبران خسارت ها گرفته شده است.

خسارت سیلاب به 13 روستای خرم آباد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان در این رابطه به خبرنگاران گفت: دستگاه های اجرایی استان خیلی خوب پای کار آمده اند تا خسارت های ناشی از سیلاب جبران گردد.

غلامرضا آقامیرزایی با بیان اینکه 2 روز است که دستگاه های ذی ربط فعال شده اند و با اختصاص ماشین آلات در حال اجرا کار هستند، توضیح داد: درپی بارش های پاییزی جمعه گذشته تعداد 13 روستای بخش مرکزی خرم آباد آسیب دیده است.

وی ادامه داد: روستاهای گیلوران، بدرآباد سفلی، تکانه، سالی بزرگ، ده باقر، دارایی، سرخه ده، تلوری علیا و ... از جمله روستاهای آسیب دیده در سیل هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان گفت: با اجرای تصمیمات اتخاذ شده، انتظار می رود که روستاهای مذکور در بارندگی های بعدی دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان نیز در سخنانی گفت: در وقوع سیلاب اخیر علل و عوامل متعددی دخیل بوده که عملکرد آنها در مجموع باعث بروز سیلاب و خسارات به تعدادی از روستاهای بخش های شمالی و جنوبی شهرستان خرم آباد شده که مهمترین آنها شرایط اقلیمی و شدت بارش ها، وضعیت توپوگرافی و فیزیو گرافی زیر حوضه های آبریز شمالی و جنوبی خرم آباد، شرایط زمین شناسی و وجود سازند های ریزدانه نفوذ ناپذیر، تخریب پوشش گیاهی منطقه طی سال های گذشته، ساخت و سازهای غیرمجاز اهالی در بستر و حریم مسیل ها و در بخش شمالی بر هم زدن رژیم آبراهه ها و مسیل های حوضه آبریز در اثر احداث خط راه آهن در حال ساخت است.

رضا میرزایی با بیان اینکه شدت بارش ها به گونه ای بوده که در زمانی کوتاه بخش عمده بارش ها تبدیل به روان آب شده است، اضافه نمود: شرایط زمین شناسی حوضه آبریز جنوب شرقی خرم آباد و وجود سازندهای ریزدانه و نفوذ ناپذیر کشکان نیز مزید بر علت فراوری رواناب و بروز سیلاب بوده است.

تخریب شدید پوشش گیاهی منطقه

وی با بیان این که پوشش گیاهی مناسب باعث طولانی شدن نقطه تمرکز رواناب و افزایش نفوذ پذیری می گردد، گفت: متاسفانه در طی سال های گذشته پوشش درختی منطقه به شدت تخریب و بخش زیادی از مساحت حوضه آبریز به اراضی کشاورزی تبدیل شده است که این موضوع باعث افزایش فراوری رواناب و سیلاب می گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان اضافه نمود: شرایط توپوگرافی و شیب تند و کوهستانی حوضه آبریز، فیزیوگرافی و شکل حوضه که گرد و دارای آبراهه های کوتاه و هم شکل و هم اندازه است باعث می گردد روان آب های فراوری شده در یک زمان کوتاه و به طور همزمان به خروجی های حوزه های آبریز واقع در روستاهای بخش جنوبی از جمله سالی بزرگ، ده باقر، تکانه و ... برسند و سیلابی وحشتناک ایجاد گردد.

میرزایی در خصوص تشدید خسارات سیل در این مناطق گفت: طی سال های اخیر اهالی روستاهای منطقه به طور غیر مجاز اقدام به تصرف و تجاوز به بستر و حریم مسیل ها نموده و بخش زیادی از منازل مسکونی دقیقاً در داخل بستر و حریم مسیل ها ساخته شده که این وضعیت سبب می گردد با هر بارندگی و وقوع سیلاب در معرض تهدید قرار گیرند.

وی مناسب ترین راه علاج مسائل را انجام اقدامات آبخیزداری مناسب مکانیکی و بیولوژیکی در قسمت علیای حوضه آبریز پس از انجام مطالعات دقیق توسط مشاور ذیصلاح به کارفرمایی منابع طبیعی و آبخیزداری دانست.

به هر روی، پیشگیری از بروز سیلاب و بحران نیازمند برنامه ریزی منسجم و همکاری همه دستگاه ها است؛ اما در این بین مردم نیز نقش موثری در پیشگیری از بحران دارند. رعایت قوانین و مقررات ساخت و ساز، همکاری با دستگاه ها، مشارکت در برطرف مسائل روستا و ... از وظایفی است که اهالی روستاها در انجام آن ها باید همت نمایند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اسفند 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 88

به "یک هفته پس از سیلاب در خرم آباد، کارهای کوچکی که سد راه بحران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک هفته پس از سیلاب در خرم آباد، کارهای کوچکی که سد راه بحران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید