جشن ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در 5 استان

به گزارش ناق، جشن ثبت جهانی جنگل های هیرکانی 21 و 22 آبان به طور همزمان در 5 استان کشور که این پهنه ارزشمند را در خود دارند، برگزار می گردد.

جشن ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در 5 استان

میراث آریا نوشت: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی در این زمینه گفت: 25 هزار هکتار از عرصه جنگل های هیرکانی در خراسان شمالی قرار گرفته است و جشن ثبت جهانی این جنگل ها با هماهنگی چند دستگاه اجرایی این استان برگزار می گردد.

حبیب یزدان پناه با بیان این که در چهل وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو، جنگل های هیرکانی ایران جهانی شد گفت: رونمایی از لوح ثبت جهانی جنگل های هیرکانی، تنظیم بیانیه حفاظت از این جنگل ها، برگزاری کارگاه های آموزشی در مورد آشنایی با ویژگی های جنگل های هیرکانی توسط تشکل های مردم نهاد، تهیه مستند از جنگل های هیرکانی و دعوت از متخصصان برای آگاهی سازی و حفاظت عمومی از جمله برنامه های این جشن است.

او اضافه کرد: برگزاری تور رسانه ای عکاسی و تورهای تخصصی و آموزشی توسط انجمن تورگردانان از دیگر برنامه های جانبی این جشن است.

جنگل های هیرکانی که تیرماه سال جاری در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد، از بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی (ژوراسیک یا همان عصر دایناسورها) است که به لحاظ پایداری و قدمت اهمیت زیادی دارد. حدود 2 میلیون هکتار از این جنگل ها در ایران و در 5 استان گیلان، گرگان، مازندران، خراسان شمالی و سمنان قرار گرفته است و ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی، اقدامی مناسب برای حفظ زیست بوم و گردشگری طبیعی ایران به شمار می رود.

جنگل های هیرکانی نوار سبزی به طول 850 کیلومتر است که از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده و نام آن از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان خوانده می شد، گرفته شده است. منطقه ای جنگلی در کرانه جنوبی دریای خزر و شمال رشته کوه های البرز که تنوع زیستی، گونه های بومی، نادر و منحصر به فرد گیاهی و جانوری و زیبایی حیرت انگیز طبیعی اش چشم هر بیننده ای را خیره می نماید.

از جنگل های هیرکانی با نام فسیل زنده یا موزه طبیعی یاد می گردد. زیرا بسیاری از گونه های گیاهی موجود در این جنگل ها امروز به صورت فسیل در اروپا یافت می شوند. در جنگل های معتدل و آمیخته هیرکانی به دلیل حاصلخیزی خاک، تغییرات دما و بارندگی های متعدد گونه های گیاهی زیادی وجود دارد. بیش از 80 گونه درختی پهن برگ، 4 گونه سوزنی برگ و 50 گونه درختچه ای تاکنون در آن شناسایی شده است.

از مهم ترین گونه های گیاهی در جنگل های هیرکانی بین درختان می توان به راش، ممرز، بلوط، توسکا، انجیلی، افرا، نمدار، بارانک، نارون، زبان گنجشک، انجیر، لرگ و سرخدار و بین گونه های درختچه ای به آلوچه وحشی، انار، شمشاد، ولیک، ازگیل، جل، خاس، گالش انگور، سیاه تنگرس طبی و خردمندی اشاره نمود.

گونه های جانوری این منطقه شامل پلنگ، گراز، خرس، گرگ، مارال، روباه شغال، سمور، سیاه گوش، خرگوش، موش جنگلی، راسو، قوچ، سنجاب، شوکا، کل و بز است و پرندگان آن هم توکا، دارکوب، سار، سینه سرخ، سسک، چرخ ریسک، قرقاول، سهره، بلدرچین، قوش، دال (کرکس)، کبک، اردک نوک پهن و اردک اره، کبوتر جنگلی، عقاب و جغد هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 521

به "جشن ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در 5 استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در 5 استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید