غار یخی چما، بزرگترین چشمه آب شیرین کشور

به گزارش ناق، درست است کشور ما یک کشور چهار فصل است و بارش برف و گردشگری زمستانی در آن تنها در فصل زمستان امکان پذیر بوده، اما عاشقان گردشگری در میان برف و یخ و خلاصه فضای زمستانی سرد می توانند در هر فصلی که اراده کنند بار و بنه سفر را بسته و راهی غار یخی چما در استان چهار محال و بختیاری شوند.

غار یخی چما، بزرگترین چشمه آب شیرین کشور

این غار یخی زیبا که در 25 کیلومتری چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و 110 کیلومتری شهرکرد مرکز چهار محال و بختیاری قرار گرفته است، اسم و آوازه اش را از دشت چما در همسایگی روستای شیخ علیخان به ارث برده است.

هرچند در تابستان لایه های یخی این غار ضخامت کمی دارد و احتمال ریزش تکه های یخ را به هنگام راه رفتن داخل غار زیاد می کند، اما شگفتی ها و زیبایی های این غار به حدی است که هر ساله گردشگران زیادی را راهی آن می کند.

این غار در دره ای عمیق واقع شده و انباشت برف های چندین ساله در آن مولد قندیل های بزرگ و کوچ زیبایی است که دیگر جزئی از این غار شده اندو به آن هویت یخی بخشیده اند. به طوریکه ارتفاع برف های ماندگار در آن حتی به 50 متر هم رسیده است.

یکی دیگر از ویژگی های غار یخی، جاری شدن چشمه آب شیرین از زیر یخچال های یخی آن است که به سد کوهرنگ سرازیر می شود. به خاطر همین به این غار لقب بزرگترین چشمه آب شیرین کشور را هم داده اند.

عشایر بختیاری با گویش محلیشان به این غار چی ما می گویند و معتقدند زندگی عشایری آن ها وابسته این غار است. هرچند این ظرفیت گردشگری خیلی در کشور شناخته شده نیست، اما چند سالی می شود که اطراف غار به واسطه وجود برف های دائمی محل برگزاری ورزش های زمستانی شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 280

به "غار یخی چما، بزرگترین چشمه آب شیرین کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار یخی چما، بزرگترین چشمه آب شیرین کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید