ویتامین دی؛ پیشگیری یا درمان کرونا؟

به گزارش ناق، گزارش هایی به دست رسیده مبنی بر آن که ویتامین دی خطر ویروس کرونا را کاهش می دهد. اما در حال حاضر مدارک کافی وجود ندارد که بتوان نتیجه گرفت ویتامین دی می تواند جلوی ابتلا به کووید-19 را بگیرد یا باعث درمان آن گردد.

ویتامین دی؛ پیشگیری یا درمان کرونا؟

ویتامین دی جلوی ابتلای شما ویروس کرونا را نمی گیرد، ولی باعث نتیجه بهتر و وخامت کمتر بیماری می گردد

میلیون ها نفر در سراسر بریتانیا مجبور به سپری کردن زمان بیشتری در خانه شده اند چرا که تمهیدات قرنطینه کووید-19 با آغاز ماه های سرد سال دوباره برقرار شده است. سپری کردن زمان بیشتر در خانه بدین معنی است که بسیاری از ما دیگر آن ویتامین دی طبیعی حاصل از نور خورشید را هنگام رفتن سر کار، ورزش کردن در فضای آزاد، یا ملاقات خانواده و خویشان دریافت نخواهیم نکرد.

نه تنها این امر به دلیل کمبود ویتامین دی می تواند منجر به بد شکل گیری استخوان، مانند بیماری راشیتیسم در بچه ها، گردد و همچنین به گفته سرویس بهداشت همگانی، باعث درد استخوان در عظیمسالان گردد که بیماری نرم استخوانی نام دارد، بلکه همچنین با عواقب و وخامت کووید-19 هم در ارتباط است.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان در هدایت که منتشر نموده است افراد را تشویق به استفاده از مکمل های ویتامین دی می نماید. این راهنما می گوید: مصرف ویتامین دی مهم است چرا که بیشتر از حالت عادی در امسال در محیط های سربسته قرار دارید.

پس ویتامین دی چیست و چگونه می تواند به سلامت ما طی قرنطینه ویروس کرونا یاری کند؟

ویتامین دی نوعی ماده معدنی است که به تنظیم میزان کلسیم و فسفات در بدن یاری می نماید. بنا به راهنمای رسمی سرویس بهداشت همگانی، این مواد مغذی برای حفظ سلامت استخوان ها، دندان ها و ماهیچه ها لازم است.

پوست ما وقتی در معرض نور خورشید قرار می گیرد ویتامین دی می سازد.

دکتر عصیف موناف از سرویس بهداشت همگانی به ایندیپندنت گفت: ماده متشکله ویتامین دی در سلول های پوست (کراتینوسیت) یافت می گردد و از طریق نور خورشید ترکیب های پیچیده ای شکل گرفته و آن را تبدیل به شکل فعال آن می نماید تا بتواند از طریق بدن استفاده گردد. ویتامین دی برای مصونیت در برابر بیماری ها اساسی است و می دانیم که تاثیر ضدالتهابی هم دارد.

چرا از ما خواسته می گردد ویتامین دی بیشتری مصرف کنیم؟

علاوه بر محافظت از استخوان ها و دندان ها، ویتامین دی همچنین به ما در جلوگیری از ابتلا به بیماری یاری می نماید، امری که به ویژه در دوران شیوع یک بیماری عالم گیر حیاتی است. سازمان بهداشت عمومی انگلستان می گوید ما باید روزانه 10 میکروگرم ویتامین دی مصرف کنیم تا خود را سلامت نگه داریم. اسکاتلند و ولز نیز راهنما هایی مشابه صادر نموده اند.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان پیشنهاد می نماید در طول سال ویتامین دی مصرف کنید اگر: خیلی بیرون نمی روید، برای مثال اگر به سبب قرنطینه در خانه گیر افتاده اید یا وقتی بیرون می روید لباس های زیادی می پوشید که کل بدن تان را می پوشاند یا اگر در خانه سالمندان زندگی می کنید.

سارا استانر از بنیاد مواد مغذی بریتانیا گفت: متاسفانه با ادامه تاثیرات و تمهیدات ویروس کرونا بسیاری از ما زمان خیلی محدودی را در فضای باز سپری می کنیم. پیروی از قوانین دولت مبنی بر ماندن در خانه، بسیار مهم است و در حالی که بسیاری از ما دسترسی محدودی به نور خورشید داریم باید کمی بیشتر از خود مراقبت کنیم و سطوح ویتامین دی بدن خود را به میزان کافی نگه داریم.

مطالعه ای در ماه اکتبر که در مجله سلامت، جلوگیری و مواد مغذی بی ام جی منتشر شد نتیجه گرفت افرادی که بیش از همه به عواقب وخیم کووید-19 دچار شده اند در مقایسه با سایرین دو برابر احتمال بیشتری دارد که دچار کمبود ویتامین دی باشند. در میان بیماران اسپانیایی، 82 درصد دچار کمبود ویتامین دی هستند.

نتایج این تحقیق که از 216 بیمار اسپانیایی گرفته شد، آخرین موردی است که نشانگر ارتباط میان سطوح پایین ویتامین دی با موارد وخیم کووید-19 است.

تحقیق مجزای شش هزار فرد عظیمسال دیگر به این نتیجه رسید که دریافت سطوح بالای ویتامین آ، ای و دی با ابتلای کمتر به بیماری های تنفسی در ارتباط است، بیماری هایی نظیر سرفه خشک از سینه، و موارد طولانی مدت تر مانند آسم و بیماری ریوی.

سرویس بهداشت همگانی می گوید: گزارش هایی به دست رسیده مبنی بر آن که ویتامین دی خطر ویروس کرونا را کاهش می دهد. اما در حال حاضر مدارک کافی وجود ندارد که بتوان نتیجه گرفت ویتامین دی می تواند جلوی ابتلا به کووید-19 را بگیرد یا باعث درمان آن گردد.

گرچه ویتامین دی جلوی ابتلای شما را به این ویروس نمی گیرد، ولی ممکن است باعث نتیجه بهتر و وخامت کمتر بیماری گردد و به طور کلی در طول ماه های سردتر زمستان به حفظ بهداشت عمومی یاری کند.

چقدر ویتامین دی باید مصرف کرد؟

گرچه مکمل های ویتامین دی کاملا مطمئن و قانون گذاری شده اند، اما مصرف بیش از حد آن ها در طولانی مدت ممکن است خطرناک باشد. دولت می گوید نباید روزانه مکملی بیش از 10 میکروگرم مصرف کرد، مگر آن که به تجویز دکتر انجام گردد.

راهنمای سرویس بهداشت همگانی می گوید: بچه ها تا سن یک سالگی به 8.5 تا 10 میکروگرم ویتامین دی در روز احتیاج دارند. اطفال عظیم تر از یک سال و عظیمسالان نیز روزانه به 10 میکروگرم ویتامین دی احتیاج دارند. این امر شامل زنان باردار و شیرده و همچنین افراد در معرض کمبود ویتامین دی می گردد.

دولت همچنین از مردم خواست تا بیش از احتیاج خود ویتامین دی نخرند.

کجا می گردد ویتامین دی تهیه کرد؟

مکمل های ویتامین دی به طور گسترده در فروشگاه ها و داروخانه های محلی در دسترس است. همچنین می توان از مغازه های مواد بهداشتی مانند هلند و بارت و بوتانیکال نیز این مکمل ها را خرید. آن ها می توانند بخشی از قرص مولتیویتامین باشند یا به تنهایی فراوری شوند که معمولا در شکل قرص های کوچک تری است.

اگر مردم به احتکار ویتامین دی دست نبرند به اندازه کافی برای خرید همه وجود دارد، به همین دلیل کارشناسان می گویند بیش از احتیاج خود خریداری نکنید.

ماده اصلی که روی بیشتر مکمل های ویتامین دی نوشته شده ویتامین دی3 است. ویتامین دی2 توسط گیاهان فراوری شده و ویتامین دی3 گونه ای است که از طریق پوست شما فراوری می گردد. قطرات ویتامین هم برای بچه ها وجود دارد.

به گفته سرویس بهداشت همگانی، ویتامین دی همچنین می تواند در مواد غذایی محدودی پیدا گردد، از جمله:

- ماهی چرب، نظیر سالمون، ساردین، شاه ماهی و ماهی خال مخالی

- گوشت قرمز

- جگر

- زرده تخم مرغ

- غذا های مغذی، مانند بیشتر کره ها و غلات و حبوبات صبحانه

منبع: ایندیپندنت

منبع: فرادید
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 24 آذر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1270

به "ویتامین دی؛ پیشگیری یا درمان کرونا؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین دی؛ پیشگیری یا درمان کرونا؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید