آب خوزستان شور است؟

به گزارش ناق، به گزارش خبرنگاران، محمدرضا کرمی نژاد در نشست با شهردار اهواز که با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس شامگاه یکشنبه (9 آبان ماه) در شهرداری اهواز برگزار گردید، اظهار کرد: خوزستان دارای 76 شهر و 3 هزار روستا است و آبرسانی به 4.6 میلیون نفر جمعیت این استان انجام می گردد و در شبانه روز 2 میلیون و 300 هزار مترمکعب آب در استان خوزستان در حال توزیع است.

آب خوزستان شور است؟

وی اضافه کرد: 91 تصفیه خانه، 204 ایستگاه پمپاژ، 30 هزار کیلومتر شبکه و 436 حلقه چاه در خوزستان برای تامین آب شرب مردم داریم.

کرمی نژاد با اشاره به تنش های آبی در حوضه های کرخه و کارون، گفت: پس از تنش کرخه، با تنش کارون روبرو شده ایم. مصرف روزانه آب اهواز 750 هزار مترمکعب است که 457 هزار مترمکعب آن از کرخه معادل 61 درصد، 223 هزار مترمکعب از کارون و 70 هزار مترمکعب از چاه های شوشتر تامین می شود.

وی توضیح داد: در پی این شرایط رودخانه کارون، در روزهای اخیر EC آب در شهرهای خرمشهر، آبادان، شادگان و دشت آزادگان بالا رفته است به گونه ای که اکنون در بعضی منطقه ها، مردم در حال مصرف آب شور هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه مسائل جدی در آب و فاضلاب داریم، گفت: تعداد تصفیه خانه های استان سیستان و بلوچستان حداقل 20 برابر تصفیه خانه های خوزستان است. شرایط آب استانی که پنج رودخانه بزرگ دارد، بسیار بدتر از استانی است که یک قطره آب اجاره ای دارد.

وی خواهان تشکیل جلسه ای در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولان مربوطه در مورد حل مشکل آب و فاضلاب و آب های سطحی خوزستان شد و بیان نمود: احداث شبکه دفع آب سطحی نیز باید معین تکلیف شود.

کرمی نژاد گفت: برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج است که با اجرای این پروژه، مجموع ظرفیت دفع فاضلاب اهواز به 500 هزار مترمکعب می رسد و اگر بارانی مانند سال 98 ببارد، باید منتظر تخلیه آب بمانیم.

و با تاکید بر لزوم استفاده از ماده 56 برای شهرهای استان خوزستان، گفت: سال جاری 700 میلیارد تومان اعتبار به منظور اجرای پروژه فاضلاب شهر اهواز در نظر گرفته شده است که با گذشت هشت ماه، تنها 30 میلیارد تومان آن به صورت اوراق محقق شده و در صورت نقد کردن این اوراق نیز معادل 3 تا 4 درصد این اعتبار محقق است. این مساله با آن چیزی که رئیس جمهور گفت که باید پروژه فاضلاب به جای سه سال در مدت دو سال اجرا شود، همخوانی ندارد. برای محقق شدن این کار، باید ماهانه 100 میلیارد تومان اختصاص یابد.

وی گفت: اهواز 9 تصفیه خانه آب دارد که از این تعداد تنها دو تصفیه خانه عملیاتی است و عمر یکی از این تصفیه خانه ها نیز مربوط به 40 سال پیش است و دیگری نیز به 50 سال پیش برمی شود.

کرمی نژاد با اشاره به بازدید از شرایط آب و فاضلاب منطقه ها شهری اهواز توضیح داد: هر چند در جایی که رفتیم و گفته شد آب بو می دهد، زیر قضیه زدیم اما بد هم نمی گویند زیرا فاضلاب از 24 نقطه اهواز وارد رودخانه کارون می شود و متاسفانه این اتفاقات رخ می دهد که باید این مساله حل شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می شود در این خصوص تصفیه خانه ای با اعتبار یک هزار میلیارد تومان احداث شود تا یک بار برای همواره مشکل آب اهواز حل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه برای تامین و افزایش کیفیت آب روستاهای محروم یک هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج است، گفت: در پی تنش آبی رودخانه کرخه، 720 روستای خوزستان با مشکل روبرو شدند که به لطف ورود مسئولان و تخصیص 890 میلیارد تومان اعتبار، مشکل این روستاها حل شد اما اکنون روستاهای جدیدی با مشکل روبرو شده اند.

وی با تاکید بر لزوم معین ردیف عمرانی برای اصلاح خطوط ریزشی، اضافه کرد: وضغیت آب شهرستان کارون به شدت خراب و تنش زا است. برای حل مشکل تامین آب این شهر باید یک خط آبرسانی از طرح غدیر احداث شود در غیر این صورت این مساله مشکل ساز خواهد شد.

کرمی نژاد گفت: بعلاوه باید 50 درصد از مصرف آب شرب آبادان، خرمشهر، بندر امام (ره) و بندر ماهشهر و شادگان به وسیله آب شیرین کن تامین شود زیرا EC آب در این شهرها بالا است.

منبع: ایسنا

مهم ترین اخبار حوزه اجتماعی و سیاسی را در صفحه جامعه خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 9 آذر 1400 بروزرسانی: 9 آذر 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1834

به "آب خوزستان شور است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب خوزستان شور است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید