احتمال کشف حلقه مفقوده باستان شناسی تپه اشرف اصفهان ، آیا گورستان گمشده پیدا شده است؟

به گزارش ناق، پس از کشف گور خمره در تپه اشرف اصفهان این احتمال می رود که گورستان این محوطه پیدا شده باشد و به نوعی حلقه مفقوده این محوطه باستانی بدست آمده باشد.

احتمال کشف حلقه مفقوده باستان شناسی تپه اشرف اصفهان ، آیا گورستان گمشده پیدا شده است؟

ایلنا: چندی پیش در پی درخواست شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برای احداث لوله در خیابان مشتاق، مجوزهای لازم برای انجام کاوش نجات بخشی در این منطقه از سوی پژوهشکده باستان شناسی کشور صادر و تیم باستان شناسی در محوطه حاضر شد.

در پی کاوش باستان شناسان شاهد کشفیات جدیدی در این منطقه از کشف خمره متعلق به دوره اشکانی، چاه سنگی ساسانی به عمق شش متر گرفته تا سفال های دوره سلجوقی، آل بویه و قطعات سفال های اشکانی و ساسانی و… بودیم.

علمدار علیان (مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان) دراین خصوص گفت: حدود 10 روز پیش شئی پیدا شد که احتمال می دهیم یک گور خمره اشکانی باشد اما هنوز قطعی نیست و در دست مطالعه است. در این میان حدود 3 روز پیش نیز خمره دیگری پیدا شد که احتمال گور خمره بودن شی قبلی را نیز افزایش می دهد. البته هنوز خاک درون خمره خالی نشده تا بتوانیم صراحتا در این خصوص صحبت کنیم و دوره قطعی آن را تخمین بزنیم.

به گفته او، درحال حاضر استحکام بخشی این خمره اجرا شده و برنامه انتقال آن در دست اجراست تا به فضای جدید منتقل و کارهای مطالعاتی در این خصوص انجام گردد. هم اکنون خاک درون خمره است و با همان خاک به مکان جدید منتقل خواهد شد. در آنجا مراحل تخلیه و استحکام بخشی بیشتر انجام می گردد.

علیان با اشاره به کشف چاه سنگی نیز گفت: به فاصله دورتر از این خمره اما در محدوده تپه اشرف یک چاه سنگی پیدا شد که درون آن چاه تعدادی سفال متعلق به دوره سلجوقیان بدست آمد. این سفال ها تنگ های آب هستند که به دوره اسلامی و قرن 3 و 4 و حتا دوره ایلخانی می رسند.

مسئول باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان گفت: بنابر تئوری هایی که سرپرست کاوش باستان شناسی دارد، این احتمال می رود که این مکان یک قبرستان باشد ولی فکر کنم هنوز برای چنین اظهارنظرهایی زود باشد. باتوجه به آنکه این محدوده در عرصه تپه اشرف واقع شده است و معماری ها و آثاری از دوره اشکانی، ساسانی و دیلمیان و افشاریان در این محدوده بدست آمده که نشان از تداوم زندگی در این منطقه دارد. اگر این تئوری درست باشد، می توان گفت، یافته های جدید و بدست آمدن یک گورستان، حلقه مفقوده مطالعات باستان شناسی درخصوص منطقه تپه اشرف است.

او ادامه داد: هنوز معماری یا سازه خاصی در این منطقه بدست نیامده است و مطالعات باستان شناسان ادامه دارد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1016

به "احتمال کشف حلقه مفقوده باستان شناسی تپه اشرف اصفهان ، آیا گورستان گمشده پیدا شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال کشف حلقه مفقوده باستان شناسی تپه اشرف اصفهان ، آیا گورستان گمشده پیدا شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید