افسانه ای ماندگار به نام جیپ

به گزارش ناق، هفته نامه خودرو امروز: اولین چیزی که بعد از شنیدن نام جیپ به ذهن شما خطور می نماید یک خودرو نظامی با قابلیت گذر از جهت های ناهموار و صعب العبور است. در 16 جولای 1941 کمانی Willis Overland Motor Company با قرارداد ساخت یک خودرو 4 چرم محرک و به اصطلاح همه جارو برای ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم رو به رو شد که پس از ساخت، نام آن را Willis MB گذاشتند، اما به یکباره نام کمپانی و محصولات به جیپ تغییر کرد و هیچ کس نمی داند این نام از کجا بر روی محصولات قرار گرفته است.

افسانه ای ماندگار به نام جیپ

جیپ در میدان نبرد در شکل های مختلف مانند آمبولانس و خودرو های نظامی یاری بسیار زیادی را به متحدین کرد و باعث پیروی آن ها نیز شد. بعد از جنگ Willis با تغییراتی در مدل MV، اولین جیپ را به بازار عرضه کرد که با نام Willis CJ 2a شناخته می شد. در سال 1946 یک نمونه استیشن واگن، و در سال 1963 مدل محبوب واگونیر توسط جیپ طراحی و ساخته شد که محبوبیت برند جیپ را در دل مردم بیشتر از قبل کرد، اما در همان سال، Willis Overland توسط کمپانی Kaiser خریداری شد و نام Kaiser- Jeep شکل گرفت.

این خرید تنها 6 سال دوام آورد و این بار AMC پا پیش گذاشت و Kaiser- Jeep را از آن خود کرد. در این زمان جیپ چروکی، یکی از محبوب ترین خودرو های SUV تاریخ جیپ شکل گرفت. در سال 1987 این بار کرایسلر قصد تملک جیپ را کرد و آن را به دست آورد، اما کرایسلر نیز خود توسط فیات خریداری شد و حالا جیپ تحت مالکیت گروه FCA در حال فراوری مدل هایی مانند رنه گید، گرندچروکی، رنگلر و چروکی است. با این مقدمه، آشنا شوید با 14 حقیقتی که احتمالا در خصوص جیپ نمی دانستید.

اولین جیپ در 2 روز و در زمانی که آمریکا در آستانه ورود به جنگ دنیای دوم بود طراحی شد. در آن موقع ارتش آمریکا به 135 کمپانی درخواستی را مبنی بر ساخت نمونه ای از یک خودرو نظامی با قابلیت توزیع نیرو به هر چهار چرخ و قابلیت عبور از جهت های ناهموار ارسال کرد که از 135 کمپانی فقط 2 کمپانی به این درخواست جواب دادند یعنی American Bantam car Company و Willis Overland که قرار بر آن شد تا در عرض 49 روز یک نمونه به ارتش تحویل دهند.

Willis درخواست مدت زمان بیشتری را داشت که توسط ارتش رد شد، اما Bantam به عنوان یک کمپانی ورشکسته یک طراح آزاد به نام Karl Prost را استخدام کرد تا بدون حقوق و مزایا این خودرو چندمنظوره را طراحی کند؛ این فرآیند فقط 2 روز به طول انجامید. ارتش از نمونه این کمپانی راضی بود، اما از این موضوع وحشت داشت که این کمپانی نتواند 4500 دستگاه از این خودرو را سر وقت به ارتش تحویل دهد.

در ابتدای فراوری هامر H2، جیپ علیه هامر شکایتی تنظیم کرد. این شکایت مربوط به کپی برداری جلوپنجره 7 شکاف هامر از روی جیپ بوده است که به ادعای هامر این طرح هیچگونه شباهت و یا کپی برداری خاصی از روی جیپ نیست. در سال 2002 دادگاه نیز رای را به نفع هامر صادر می نماید و این طرح را کپی برداری و تجاوز به حقوق جیپ نمی داند.

کمپانی جیپ سالانه در ماه آوریل به مناسبت عید پاک مراسمی را ترتیب می بیند تا هزاران نفر علاقمند و یا مالک خودرو های جیپ در تور آفرود به سمت Moab در ایالت یوتا شرکت نمایند. در این مراسم بسیاری از مهندسان و صاحبان برند نیز حضور دارند و سالانه خودرو های کانسپتی نیز در این مراسم معرفی می گردد. در سال 2017 کانسپت های Quicksand Pass, Safari, Grand Won, Trail و Switchback در همین مراسم معرفی شدند.

دوستان کوین هارت، کمدین و بازیگر مشهور آمریکایی برای سورپرایز کردن آن یک دستگاه جیپ رنگلر کاستوم شده به رنگ مشکی خریداری و به آن هدیه داده اند. کوین در سال 2015 یک استندآپ کمدی به نام Kevin harts: what now اجرا نموده بود که با استفاده از این نام رنگلر خود را Whats now jeep wrangler نامگذاری نموده است. او در یک پست اینستاگرامی عکسی از خودش در حالی که بر روی رکاب آن ایستاده بود منتشر کرد و از دوستان خود نیز تشکر ویژه ای به عمل آورد. کوین خودرو هایی همچون Pontiac GTO 1966 و BMW i8 را نیز در پارکینگ خود دارد.

یک سناتور آمریکایی به نام James Moab در سال 1941 همراه یک نمونه جدید 4×4 جیپ در واشنگتن از پله های کاخ سفید بالا رفت و در حضور خبرنگاران بسیار همان جهت رفت را اینبار بدون اتصال خودرو به محل خاصی پایین آمد. بعد از آن شرکت Willis قرارداد بزرگی را با ارتش آمریکا برای تامین خودرو های نظامی بست.

در سال 2014 لبرون جیمز ستاره بسکتبال قصد فروش جیپ رنگلر لیمیتد ادیشن 2010 خود را داشت که پیروز به فروش آن نشد. این خودرو 33000 دلار در نسخه پایه قیمت دارد، اما لبرون جیمز نزدیک به 30000 دلار تجهیزات اضافه بر روی این خودرو نصب نموده است. رنگ بدنه خاص، چرم نارنجی و مشکی، لوگو شیر بر روی جایگاه ها و ... از جمله موارد اضافه شده هستند. لبرون جیمز قیمت پایه این خودرو که فقط 3200 مایل کارکرد داشت را در حراجی، 50000 دلار مشخص نموده بود، اما بالاترین قیمت پیشنهادی نیز کمتر از حد انتظار این ستاره بود و به همین دلیل این خودرو در پارکینگ این ستاره بسکتبال باقی ماند.

جیپ در سال 2005 در نمایشگاه دیترویتاز یک نمونه خاص به نام Hurricane رونمایی کرد. این مدل دارای یک بدنه فیبر کربن بدون در و سقف است و قابلیت چرخش هر چهار چرخ به طرف بیرون را دارد که باعث می گردد خودرو به بغل نیز حرکت کند از این خودرو نمایشی فقط یک نمونه فراوری شد و قیمت آن 2 میلیون دلار است.

در سال 2016 فیات- کرایسلر بیش از یک میلیون جیپ را به کارخانه فراخوان کرد. علت این فراخوان گیربکس جدیدی بود که باعث سردرگمی بسیاری از مالکان شده بود، به طوری که بسیاری از آن ها خودرو را به حالت پارک می گذاشتند، اما خودرو در حالت درایو باقی می ماند. صبح روز 19 ژوئن سال 2016 بدن آنتون یلچین بازیگر جوان هالیوود بین جیپ گرند چروکی خود و دیوار آجری خانه اش پیدا شد. این اتفاق نیز به همان علت به وقوع پیوسته است. در اثر این برخورد جیپ ریه های این بازیگر را له و پاره نموده بود و در مدت زمان کمتر از 1 دقیقه این بازیگر جان خود را از دست داده است. پدر و مادر این بازیگر از فیات- کرایسلر شکایت نموده اند و هنوز منتظر رای دادگاه هستند.

در سال 2017 جیپ یک مدل کانسپت به نام Luminator را معرفی کرد. این مدل براساس امنیت نوری در جهت های ناهموار و یا دشت های حیات وحش طراحی شده است. این خودرو در قسمت جلو به غیر از چراغ های اصلی بر روی سپر 2 پروژکتور LED و درون سپر نیز 2 مه شکن LED دارد. بر روی کاپوت یک مجموعه LED، که در مرکز آن یک لیزر تشخیص حرکت نصب شده است قرار گرفته است که می تواند حرکات را تشخیص داده و آن را دنبال کند.

این سیستم در حیات وحش برای آسیب نزدن به حیوانات و یا بروز خطرات احتمالی بسیار کاربردی است. بر روی شیشه آخر در سمت راننده یک LCD لمسی نصب شده است که نقشه را به شما نشان می دهد و قابلیت اتصال به اینترنت را نیز دارد. ستون های A و پشت خودرو نیز از این قضیه پیروی می نمایند و دارای LED هستند، اما LED نصب شده بر روی زاپاس دارای 3 رنگ مختلف است که با توجه به سرعت خودرو رنگ آن تغییر می نماید.

در ابتدا جیپ سفارش فراوری 1500 دستگاه خودرو نظامی را دریافت نموده بود، اما در خاتمه جنگ دنیای دوم این خودروساز 361 هزار و 400 خودرو نظامی فراوری کرد که رقم بسیار زیادی در آن موقع محسوب می شد. تنها کمپانی آمریکایی که توانست به این عدد نزدیک گردد فورد بود که به رقم 277 هزار دستگاه رسید. جیبپ در طولانی ترین جهتپیمایی آفرود تاریخ که توسط گروه De Las Americas از پایین ترین نقطه در Tierra del Fuego شیلی آغاز و در بالاترین نقطه قاره آمریکا Prudhoe Bay Alaska به اتمام رسید، حضور داشته است؛ در سال 1978، چهارده راننده 21000 مایل را با جیپ و در مدت زمان 122 روز درنوردیدند.

جیپ در هر سال یک روز را به نام 4X4 نامگذاری نموده و از این روز به نام روز ماجراجویی یاد می نماید و از سال 2016 هر سال جشنی را در این روز برپا می نماید. این جشن در روز چهارم ماه چهارم برگزار می گردد. در سال 2015 جشنی برای هفتاد و پنجمین سالگرد کمپانی Bantam برگزار گردید. در این جشن که در خیابان های پنسیلوانیا برگزار گردیده بود 2420 دستگاه جیپ شرکت کردند و بزرگترین رژه خودرویی را در تاریخ رقم زدند. این رکورد در کتاب گینس نیز به ثبت رسیده است. ویلیامز فاکس پیت یکی از مشهورترین چهره های ورزشی انگلستان محسوب می گردد. این قهرمان اسب سواری انگلستان که دارنده مدال های دنیا، اروپا و 3 مدال المپیک است، یک دستگاه Grand Cherokee Overland دارد.

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 228

به "افسانه ای ماندگار به نام جیپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه ای ماندگار به نام جیپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید