بنیانگذاران دیجی کالا تجربه خود را با مدیران استارت آپ ها به اشتراک گذاشتند

روز گذشته دومین برنامه شنبه تریپ آموزشگاه شنبه برگزار گردید. شنبه تریپ نام برنامه ای است که هفته نامه شنبه با همکاری کسب وکارهای موفق ایرانی برگزار می نماید و در قالب آن تجربیات مدیران این کسب وکارها به مدیران کسب وکارهای نوپا منتقل می گردد. پس از استقبال از اولین شنبه تریپ که در مرداد ماه برگزار گردید، روز گذشته دومین شنبه تریپ نیز با حضور مدیران استارت آپ های ایرانی برگزار گردید و طی آن این مدیران در سفری یک روزه از کافه بازار و علی بابا دیدین کردند و با مدیران این شرکت ها دیدار کردند. در انتهای این سفر این گروه به خبرنگاران آمدند و ضمن بازدید از مرکز پردازش خبرنگاران به گفت و شنود با حمید و سعید محمدی، بنیانگذاران خبرنگاران پرداختند.

بنیانگذاران دیجی کالا تجربه خود را با مدیران استارت آپ ها به اشتراک گذاشتند

در دیدار مدیران استارتاپی از خبرنگاران که در محل سایت دانش خبرنگاران که بزرگ ترین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه است، صورت می گرفت، حمید و سعید محمدی تجربیات خود از مدیریت کسب و کار در شرایط بحران را با مدیران کسب و کارهای نوپای اینترنتی به اشتراک گذاشتند.

در ابتدا حمید محمدی داستان شکل گیری خبرنگاران و روندی که این شرکت از سال 85 تا کنون طی نموده، برای مدیران استارت آپ ها تعریف کرد. او از ایده اولیه شکل گیری خبرنگاران گفت و شروع کار با یک تیم 5 نفره. محمدی چالش های مختلفی را که در 12 سال گذشته با آن ها روبروی بودند را برای این مدیران تعریف کرد و گفت: همکاران جدید تر ما که در سال های اخیر به خبرنگاران آمده اند امکانات خبرنگاران را می بینند و فکر می نمایند از ابتدا شرکت با سرمایه چند صد میلیونی شکل گرفته؛ در حالی که خبرنگاران با سرمایه شخصی ما که کمتر از 20 میلیون تومان بود تاسیس شد و در 6 سال ابتدای فعالیت حتی یک ریال یاری مالی از سوی سرمایه گذاران دریافت نکرد.

محمدی در ادامه شرحات خود به تحول مدل کسب و کار خبرنگاران طی سال ها و تبدیل شدن از فروشگاه کالای دیجیتال به فروشگاهی برای همه چیز و راه اندازی پلتفرم مارکت پلیس پرداخت. سپس محمدی از چشم انداز خود برای آینده سخن گفت؛ از این که مدل کسب و کاری را پیش بینی نموده اند که شرکتی که رشد 200 درصدی در سال های ابتدایی داشت و اکنون رشد 100 درصدی در سال دارد رشد خود با نرخ 80 درصد سالانه را تا سال 1402 همچنان ادامه دهد. او از این چشم انداز خود با عنوان Build to last نام برد و هدف آن را تبدیل کردن خبرنگاران به یک کسب و کار که تا همیشه بتواند روی پای خود باستد، عنوان نمود.

محمدی که در جمع مدیران استارت آپ ها صحبت می کرد گفت: یکی از اشکالات استارت آپ ها این است که در ابتدای فعالیت خود تنها به رشد و رسیدن به خط انتها فکر می نمایند و کمتر استارتابی وجود دارد که به بهروری توجه داشته باشد. سرنوشت بیشتر استات آپ ها به رشد، جذب سرمایه گذار، سروتمند شدن بنیانگذاران آن و واگذاری و انتها کار آن کسب و کار می انجامد؛ اما قصد داریم خبرنگاران را که اکنون شرکتی با 2500 نیرو و چندین بیزینس مختلف و با مشتری چندمیلیونی است، تبدیل به شرکتی کنیم که برای همیشه می تواند روی پای خود بایستد و به فعالیت خود ادامه دهد.

لازمه دست یابی به چنین چشم اندازی مدیریت درست کسب و کار در شرایط بحران است. در ادامه نشست بنیانگذاران خبرنگاران با مدیران استات آپ ها، سعید محمدی به شرایط اقتصادی این روزها اشاره نمود و گفت: با توجه به شرایط بحرانی که در آن قرار گرفته ایم رسیدن به چشم انداز قبل با برنامه ریزی های قبلی امکان پذیر نبود. ما باید کسب و کار خود را به سمتی راهنمایی کنیم که در این شرایط کمترین آسیب را ببیند و مدل کسب و کار خود را بازنویسی کنیم. برادران محمدی برای گذار از شرایط فعلی 3 راه حل کلی در نظر دریافتد.

آن ها با این چالش روبرو بودند که باید جریان رشد و توسعه متوقف گردد یا همچنان ادامه پیدا کند؟ آیا در شرایط سخت اقتصادی باید به فکر تغییر،تنوع و توسعه مدل ها بود؟ چه مدل درآمدی در شرایط سخت اقتصادی بیشتر می تواند یاری نماینده باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات آن ها چند اصل ساده را آنالیز کردند.

محمدی در ابتدا به این اشاره نمود که ابعاد بحران کاملا معین نگردیده و معلوم نیست که تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، در نتیجه باید خود را برای گذار از این شرایط آماده کنیم. در همین راستا او استراتژی اول را کاهش هزینه های ثابت عنوان نمود. هزینه اجاره، حقوق کارکنان، اسطحلاک دستگاه ها و تعمیرات و نگهداری جزو هزینه های ثابت ماهانه محسوب می شوند که باید کنترل گردیده باشند. برای کاهش این هزینه ها در این مرحله بخش هایی از کسب و کار که در شرایط فعلی یاری چندانی به رشد کسب و کار نمی کرد، یا کاملا متوقف شدند یا میزان فعالیت آن ها بسیار محدود شد. اگر کاهش هزینه ها به درستی و در زمان درست انجام نمی شد در آینده با بحران جدی روبرو می شدیم. محمدی در ادامه شرحات خود در این زمینه اشاره نمود: اگر تمام کارها صرفا با اضافه کردن نیرو انجام بشوند هیچ کسب و کار آنلاینی نمی تواند به فعالیت خود ادامه دهد. باید به افزایش بهره وری و استفاده از سیستم های اتوماسیون بیشتر توجه کرد.

استراتژی دوم برادران محمدی برای عبور از این شرایط یاری دریافت از شرکای تجاری و ایجاد سینرژی بود. در این استراتژی توسعه کسب و کار همچنان ادامه پیدا می نماید و این توسعه به یاری شرکای تجاری و با همکاری با آن ها انجام می گردد. مثالی که برادران محمدی در این باره زدند به طرح توسعه اخیر خبرنگاران و بخش دیجی پی اشاره داشت. به گفته محمدی حوزه فین تک همیشه برای خبرنگاران جذاب بود اما این حوزه بسیار تخصصی است و شکل کسب و کار آن تفاوت زیادی با شکل کسب و کار خبرنگاران دارد. به همین منظور خبرنگاران با یاری هماپی سعی کرد توسعه در این زمینه را ایجاد کند.

استراتژی سومی که برادران محمدی برای عبور از دوران بحران با مدیران استارت آپی در میان گذاشتند، ایجاد جریان توسعه بدون استفاده از نقدینگی بود. محمدی در این باره شرح داد که در شرایط بحران اقتصادی میزان نقدینگی شرکت بسیار کاهش پیدا می نماید و امکان توسعه از طریق سرمایه گذاری عملا ناممکن می گردد. در این شرایط می توان از شیوه های توسعه بدون صرف نقدینگی استفاده کرد. در این شیوه در شراکت به جای خرید سهام، سرویسی به شریک تجاری ارائه می گردد یا به صورت متقابل سهام شرکت به اشتراک گذاشته می گردد. به عنوان مثالی در این زمینه محمدی از علاقه خبرنگاران برای ورود به حوزه تبلیغات گفت و شرح داد که با این استراتژی خبرنگاران می تواند با شرکت های تبلیغاتی همکاری کند و متقابلا این شرکت ها هم از قابلیت بیش از 2 میلیون بازدید روزانه از سایت خبرنگاران بهره ببرند. همکاری که برای خبرنگاران هزینه مالی ندارد و می تواند به توسعه کسب و کار یاری کند.

در انتهای این نشست مدیران کسب و کارهای نوپای اینترنتی سوالات خود را از برادران محمدی پرسیدند. پس از این پرسش و پاسخ این مدیران از سایت دانش خبرنگاران بازدید کردند و مرکز پردازش و واحد محتوای خبرنگاران را از نزدیک دیدند و با روندهای کاری این بخش ها آشنا شدند.

منبع: دیجیکالا مگ

به "بنیانگذاران دیجی کالا تجربه خود را با مدیران استارت آپ ها به اشتراک گذاشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بنیانگذاران دیجی کالا تجربه خود را با مدیران استارت آپ ها به اشتراک گذاشتند"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید