به بایدن می گویم که آمریکا به تعهداتش درباره اف -35 عمل نکرد

به گزارش ناق، به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز یکشنبه در سخنانی ادعا کرد: پس از خروج (آمریکا از افغانستان)، ترکیه تنها کشور قابل اعتماد برای مدیریت مناسب فرایند موجود است!

به بایدن می گویم که آمریکا به تعهداتش درباره اف -35 عمل نکرد

رئیس جمهور ترکیه در سخنان خود ادامه داد: (در اجلاس ناتو) بار دیگر بر اهمیتی که برای همپیمانی با متحدان خود قائلیم، تأکید خواهیم کرد. در یک نشست بسیار مهم که نقشه راه ناتو طی 10 سال آینده یعنی ناتو 2030 در آن معین خواهد شد، شرکت خواهیم کردیم. ما در کنار مرزهای خود از مرزهای ناتو نیز محافظت می کنیم.

وی در ادامه اضافه نمود: زمینه های مصاحبه با بایدن بسیار گسترده است. در حالی که ترکیه به تعهدات خود در قبال پروژه اف -35 عمل کرد، متاسفانه آمریکا تعهدات خود در این مورد را زیر پا گذاشته است. این نخستین ملاقات من و بایدن پس از انتخاب وی به ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود و طی آن روابط ترکیه و ایالات متحده مورد مصاحبه قرار خواهد گرفت.

اردوغان افزود: (در مورد ملاقات با بایدن) روز 24 آوریل، متاسفانه شاهد یک رویکرد بسیار منفی بودیم. این رویکرد به شدت ما را متاسف کرد. مطرح نکردن این مساله غیرممکن است. موضوعات زیادی در مورد صنعت دفاعی (با آمریکا) روی میز مانده است. مهمترین آنها نیز مسئله جنگنده های F-35 است. تنها خواسته و انتظار ما این است که از آمریکا رویکردی را مشاهده کنیم که موجب تقویت وحدت و همبستگی در ناتو گردد. امیدوارم در ملاقات با بایدن گامهایی برداشته گردد که به فراموش شدن (تصمیم دولت این کشور) در روز 24 آوریل بینجامد.

آمریکا مدعی است که برخورداری ترکیه از سامانه ضدموشک روسی اس- 400، به تضعیف دیوار دفاعی ناتو منجر خواهد شد و حتی تهدید نموده که تحریم هایی را علیه آنکارا اعمال خواهد نمود.

این در حالی است که آمریکا در فرودین سال جاری نیز از تحریم ریاست صنایع دفاعی ترکیه به همراه 4 مقام بلندپایه آن اطلاع داد. بهانه وضع این تحریم ها، همکاری نظامی-اطلاعاتی چشمگیر ترکیه با روسیه ادعا شده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 تیر 1400 بروزرسانی: 17 تیر 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1648

به "به بایدن می گویم که آمریکا به تعهداتش درباره اف -35 عمل نکرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به بایدن می گویم که آمریکا به تعهداتش درباره اف -35 عمل نکرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید