اوپک پلاس فراوری خود را باز هم بیشتر می نماید

به گزارش ناق، سازمان کشور های صادر کننده نفت در جلسه روز سه شنبه احتمال افزایش مجدد فراوری نفت با توجه به احیای تقاضا را آنالیز می نماید.

اوپک پلاس فراوری خود را باز هم بیشتر می نماید

به گزارش ، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: سازمان کشور های صادر کننده نفت اوپک سه شنبه اعضا و 10 متحدش را در جلسه ای گردهم می آورد که موضوع اصلی آن آنالیز احتمال افزایش مجدد فراوری نفت با توجه به احیای تقاضا است.

این 23 کشور که داوطلبانه میلیون ها بشکه نفت را برای جلوگیری از اشباع شدن بازاری که همه گیری کووید-19 آن را تضعیف نموده بود، زیر زمین نگه داشتند، اوایل ماه در مقابل آرام شدن بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا، افزایش فراوری خود را دوباره از سر گرفتند.

راهبردی تدریجی و به صورت ماهیانه که در حال حاضر تا ماه ژوئیه معین شده است.

ارزیابی این سیاست و احتمال تمدید آن از ماه اوت در دستور کار نشست روز سه شنبه است.

به گفته حلیمه کرافت، تحلیلگر آر بی سی، اوپک پلاس -نام اختصاری که از سال 2016 روی اتحاد اوپک و 10 کشور فراوری کننده دیگر گذاشته شد- جدول زمانی محتاطانه ای را که ماه آوریل در خصوص آن توافق شد، حفظ خواهد نمود.

این تحلیلگر اضافه کرد: روسیه، سرگروه کشور های متحد اوپک، احتمالا کوشش خواهد نمود این فرایند را تسریع کند، مانند کاری که از ابتدای سال کنونی میلادی نموده است.

اما تمایل روسیه احتمالا با مخالفت عربستان سعودی، وزنه سنگین اوپک روبرو خواهد شد که احتیاط را در پیش گرفته است و تحولات افزایش موارد آلودگی به کووید-19 را در آسیا زیر نظر دارد.

بازار در واقع در ماه مه با موج بسیار خشن همه گیری در هند به لرزه عایدی. هند کشوری اساسی است، زیرا پس از آمریکا و چین در صندلی سومین مصرف کننده نفت خام در دنیا قرار گرفته است.

ملیندا ایرسدون Melinda Earsdon تحلیلگر اوآندا گفت با وجود بازگشت محدودیت های جابجایی ها در چند کشور آسیایی که به کاهش مصرف نفت منجر می گردد، با افزایش سفر های تابستانی در اروپا و آمریکا به لطف استقرار سریع واکسن ها در این منطقه ها دنیا، فرایند رو به رشد تقاضا احتمالا ادامه خواهد یافت.

اوپک بعلاوه در خصوص احیای تقاضا خوشبین است: این کارتل اوایل ماه پیش بینی های خود را در خصوص تقاضا حفظ کرد و روی افزایش شش میلیون بشکه در روز در سال کنونی نسبت به سال 2020 حساب باز نموده است. این مقدار افزایش مصرف را در دنیا به 96 میلیون و 500 هزار بشکه در روز می رساند.

اوپک اگرچه به تقاضا برای طلای سیاه توجه دارد، بعلاوه از نزدیک عرضه رقبایش مانند آمریکا که عظیمترین فراوری کننده نفت در دنیا است را زیر نظر دارد.

پس از بازگشت تدریجی، اما واقعی یک میلیون بشکه در روز نفت لیبی در اواخر سال 2020، این گروه خود را برای جذب یک تکه عظیم دیگر در آینده کم یا بیش نزدیک آماده می نماید که بازگشت فراوری ایران به بازار است.

حلیمه کرافت گفت: این موضوع هم یک نکته کلیدی بحث هاست.

جمهوری اسلامی در واقع مذاکراتی غیرمستقیم را با آمریکا در وین با واسطه گری اروپایی ها به منظور احیای دوباره توافقی که سال 2015 درباره برنامه هسته ای این کشور منعقد شد، شروع نموده است.

اگر این مذاکرات به نتیجه برسد، لغو بعضی از تحریم های مالی از جمله تحریم نفتی که از سال 2018 به اجرا گذاشته شد، در را به روی افزایش نزدیک به یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز باز می نماید؛ اگر فراوری کنونی ایران را با فراوری این کشور در سه سال پیش مقایسه کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1723

به "اوپک پلاس فراوری خود را باز هم بیشتر می نماید" امتیاز دهید

1 کاربر به "اوپک پلاس فراوری خود را باز هم بیشتر می نماید" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوپک پلاس فراوری خود را باز هم بیشتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید