تله کابین های مرگبار دنیا و محکومیت های تله کابینی ، تله کابینی که 66 قربانی گرفت

به گزارش ناق، تله کابین ها، تِرَم های هوایی و ماشین های کابلی وسایل نقلیه ای هستند که مسافران را ازطریق کابل فلزی جابه جا می کنند. این ابزار انتقال دهنده هم همانند هر وسیله نقلیه دیگری می تواند با حوداثی روبرو شود.

تله کابین های مرگبار دنیا و محکومیت های تله کابینی ، تله کابینی که 66 قربانی گرفت

خبرنگاران : روز یکشنبه 26 شهریور 1396 در اثر سقوط دو کابین در تله کابین رامسر 7 سرنشین مصدوم شدند. اما این اولین بار نیست که تله کابینی دچار حادثه می شود. بعضی از این تله کابین ها به دلیل نقص فنی و بعضی دیگر در اثر طوفان و حتی برخورد هواپیما و بالگرد دچار سانحه شده اند. در ادامه بعضی از مهم ترین سوانحی را که در اثر نقص فنی و خطای مدیریت برای این وسیله نقلیه کابلی در نقاط مختلف جهان رخ داده اند مرور می کنیم.

فاجعه تله کابین کاوالزه

این فاجعه به عنوان مرگبارترین حادثه سقوط تله کابین در تاریخ شناخته می شود. 9 مارس 1976 کابل فلزی یکی از کابین های پشتیبانی کننده این جهت تِرَم هوایی (aerial tram) شکست و کابین به طور کامل در کوهستان چِرمیس نزدیک پیست اسکی کاوالزه در 40 کیلومتری شمال شرقی شهر تِرِنتو سقوط کرد.

ارتفاع سقوط حدود 200 متر بود و کابین پیش از رسیدن به مرغزار درون دره، حدود 100 متر در دامنه کوه کشیده شد. در اثر این سقوط 43 نفر شامل 15 کودک بین 7 تا 15 ساله کشته شدند. تنها بازمانده این حادثه یک دختر 14 ساله بود که بعدها روزنامه نگار علم شد و سال 2009 در اثر بیماری درگذشت.

اتاقک این تله کابین گنجایش 40 مسافر یا 3 هزار و 200 کیلوگرم را داشت اما از آنجاکه آن روز بیشتر مسافران را بچه ها تشکیل می دادند متصدی ایستگاه اجازه سوارشدن 44 نفر را صادر کرد. قربانیان حادثه شامل 21 آلمانی، 11 ایتالیایی، 7 اتریشی و یک فرانسوی می شد.

در بررسی ها، علت حادثه وجود باد شدید و تکان های شدید کابل های فلزی و فشاری که در اثر تکان ها به هم وارد می کردند اعلام شد. چهار مقام مسئول این تله کابین به دلیل حمل بیش از ظرفیت مسافر و صدور مجوز حرکت با وجود باد شدید به زندان محکوم شدند.

این تله کابین 21 سال بعد به حادثه مرگبار دیگری دچار شد. این سانحه 3 فوریه 1998 به دلیل پرواز در ارتفاع پایین یک هواپیمای نظامی آمریکایی حامل سربازان نیروی دریایی آمریکا رخ داد. در این حادثه به قطع شدن کابل تله کابین 20 نفر شامل 3 ایتالیایی، 7 آلمانی، 5 بلژیکی، 2 لهستانی، 2 اتریشی و یک هلندی کشته شدند.

فاجعه تله کابین سن اتیان آن دِ وو لویی

اول جولای 1999 تله کابین منطقه سن اتیان آن دِ وو لویی آلپ فرانسه که در خدمت خصوصی رصدخانه نجومی پلاتو دو بیور بود دچار سانحه شد. در این حادثه یکی از کابین های در حال حرکت از کابل 500 متری جدا شد و درون دره تا ارتفاع 80 متر سقوط کرد و تمام 20 سرنشین آن کشته شدند. این حادثه هم به عنوان یکی از مرگبارترین سوانح تله کابین های در جهان شناخته می شود.

رییس شرکت این تله کابین پس از این حادثه گفت که تله کابین در زمان وقوع سانحه به خوبی کار می کرد و به تازگی معاینه فنی شده بود. در این معاینه فنی، کابین، کابل ها، موتورها و دکل ها مورد ارزیابی قرار گرفته بودند.

مقامات محلی اعلام کردند که اتاقک تله کابین که به سه کابل اتصال داشته از دو کابل آزاد و فقط به یک کابل متصل بوده است. هرچند علت آزاد شدن اتاقک از دو کابل معلوم نشد.

20 مسافر فرانسوی این حادثه که همگی اعضای رصدخانه نجومی پلاتو دو بیور شامل 5 اخترشناس، 9 کارگر ساختمانی، 4 تکنسین و 2 کارگر تاسیسات بودند کشته شدند.

در ابتدا مسئول پیگیری این حادثه برای 8 کارگر تاسیسات رصدخانه که در وقوع حادثه نقش داشتند حکم 6 ماه زندان درخواست کرد اما پنج سال بعد، دادگاه 5 کارگر تاسیسات رصدخانه را تبرئه کرد و سه کارگر دیگر به دلیل قصور در خدمت محکوم شدند.

آلدو اوبرتی، مهندس تاسیسات به دلیل برداشتن ترمز ایمنی از تله کابین 30 ماه معلق از کار شد و 10هزار پوند غرامت پرداخت کرد. ادوارد پونشیه، بازرس تله کابین هم به 30 ماه تعلیق از کار و 12هزار پوند غرامت محکوم شد. مارینو دو یونگ، مدیر سابق رصدخانه نجومی پلاتو دو بیور به 30 ماه تعلیق از کار و 15هزار پوند غرامت محکوم شد.

حادثه تله کابین تفلیس

اول ژوئن 1990 دو اتاقک تله کابین پایتخت گرجستان درحال حرکت بین خیابان روستاولی و کوه متاتسمیندا دچار سانحه شد و سقوط کرد. هرچند علت این حادثه پاره شدن کابل اعلام شد، اما تاکنون علت قطع کابل مشخص نشده است.

در این سانحه 20 نفر کشته و دست کم 15 تن مجروح شدند. این تله کابین هرگز بازسازی نشد. تااینکه سال 2014، ایستگاه بالایی و دکل ها و محل ایستگاه بالایی تعویض شد.

محل ایستگاه پایینی به دلیل معماری منحصربه فرد و به عنوان یک میراث فرهنگی بدون تغییر باقی ماند و تله کابین با جهت جدید و اتاقک های نو شروع به کار کرد.

سقوط تله کابین ویتسلر بلک کامب

این تله کابین 16 دسامبر 2006 درحالی که پیست اسکلی کوهستان بلک کامب مملو از جمعیت اسکی بازها و اسنوبردسوارهایی بود که برای تعطیلات زمستانی به آنجا رفته بودند در اثر فروریختن دکل شماره 4 دچار سانحه شد.

این حادثه 12 مجروح برجای گذاشت که همگی در درمانگاه محلی درمان شدند.

تله کابین ویتسلر بلک کامب سال 1996 تاسیس و درواقع جایگزین تله کابین کوییک سیلور اکسپرس شد که دسامبر 1995 دچار سانحه شده بود. در حادثه کوییک سیلور اکسپرس دو نفر جان باختند و 8 نفر هم به شدت مصدوم شدند.

خاموشی ناگهانی تله کابین هارتبیسپورت

22 جولای 2017 تله کابین هارتبیسپورت در شمال ژوهانسبورگ در آفریقای شمالی در اثر نقص مکانیکی در سیستم حرکتی به خاموشی ناگهانی دچار شد. هرچند این حادثه هیچ خسارت جانی برجای نگذاشت و تمام 15 سرنشینی که در 3 کابین گرفتار شده بودند نجات داده شدند باوجوداین، تله کابین برای بررسی علت نقص مکانیکی تعطیل شد.

ژانویه 2016 هم کابل این تله کابین در نقطه اتصال با دکل اول در اثر اتصال برق دچار آتش سوزی شد که چون این حادثه شب هنگام رخ داد به کسی آسیب نرسید.

سقوط تله کابین گلومرگ در کشمیر

26 ژوئن 2017 یکی دیگر از حوادث مرگبار تله کابین ها برای شهر گردشگری گلومرگ در کشمیر هند رخ داد. مقامات محلی 100 نفر را که در اثر سقوط این تله کابین در جنگل آسیب دیدند نجات دادند اما 4 گردشگر هندی اهل دهلی و 3 نفر از مردم بومی جان باختند.

این تله کابین 18 سال پیش ساخته شد و این اولین بار است که این جهت انتقال دهنده کابلی دچار سانحه می شود. علل این سقوط هنوز در دست بررسی است.

منبع: چمدان
انتشار: 1 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 294

به "تله کابین های مرگبار دنیا و محکومیت های تله کابینی ، تله کابینی که 66 قربانی گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تله کابین های مرگبار دنیا و محکومیت های تله کابینی ، تله کابینی که 66 قربانی گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید