تمیز کردن سرامیک با 8 راه چاره ساده و آسان

به گزارش ناق، تمیز کردن سرامیک و کفپوش یکی از دغدغه های اصلی در امور خانه داری است. این کفپوش ها دائما در معرض لکه های چربی، قهوه، چایی و غیره قرار دارند. خوشبختانه یکی از ویژگی های درخور توجه سرامیک ها این است که به آسان تمیز می شوند. بنابراین نگران نباشید، کافی است بدانید که چطور این کفپوش را تمیز کنید و هر نوع لکه را چگونه از بین ببرید. در ادامه 8 راه حل برای این منظور معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تمیز کردن سرامیک با 8 راه چاره ساده و آسان

تمیز کردن سرامیک و کفپوش

1. سرکه و آب

سرکه و آب را به میزان مساوی با هم ترکیب کنید. سرامیک ها را آغسته به محلول به دست آمده کنید. سرکه به علت خاصیت اسیدی به خوبی از عهده پاک کردن چربی ها برمی آید. پس از آنکه لکه ها از بین رفتن، با آب تمیز سرامیک ها را بشویید و خشک کنید.

تمیز کردن سرامیک با سرکه و آب

2. پودر لباسشویی و آب

برای از بین بردن لکه های سرسخت از ترکیب پودر شستشو و آب داغ بهره ببرید. از آنجا که پودر لباسشویی باعث سر شدن سرامیک می گردد، تنها لکه ها را با استفاده از این محلول پاک کنید. برای این منظور با استفاده از یک پارچه یا حوله کاغذی محلول را روی سطح موردنظر پخش کنید و اجازه دهید تا 10 دقیقه در همان شرایط باقی بماند و سپس با یک برس نرم روی آن بخش بکشید و در نهایت کل سطح را با آب گرم بشویید و کاملا کنید. در صورتی که احتیاج بود این عمل را چند مرتبه تکرار کنید.

3. مایع ظرفشویی و آب

اگر احساس می کنید که سطح سرامیک ها چرب است، آب گرم و کمی مایع ظرفشویی چاره ساز است. آب گرم و مایع ظرفشویی را با هم ترکیب نموده و سرامیک ها را با آن بشویید. پس از اتمام پاکسازی سطح سرامیک ها اجازه دهید تا خشک گردد و در این حین اصلا روی سرامیک های پاک شده قدم نگذارید. زمان مورد احتیاج برای خشک شدن سرامیک ها حدود 20 الی 30 دقیقه است.

تمیز کردن سرامیک با مایع ظرفشویی و آب

4. تمیز نمودن فواصل بین سرامیک ها

کاشی و سرامیک را از طریق ملات مخصوص در کنار هم قرار داده و جفت می نمایند. این ملات موجب می گردد که سرامیک ها در جای خود ثابت و محکم باقی بمانند، اما این ملات به مرور زمان لکه و آلودگی های زیادی را به خود جذب می نماید. متاسفانه اغلب به دلیل روشن بودن رنگ سرامیک هایی که برای کفپوش از آن ها استفاده می گردد این آلودگی ها به خوبی نمایان می شوند.

برای از بین بردن این لکه ها می توانید با ترکیب جوش شیرین، سفید نماینده یا هیدروژن پروکساید می توانید یک محلول بسازید. مقداری از این محلول را روی فواصل سرامیک های کف قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید. سپس با استفاده از یک برس کوچک یا مسواک غیرقابل استفاده روی فواصل میان سرامیک ها بکشید به این ترتیب می توانید تمام آلودگی های جذب شده را پاک کنید.

5. پاک کردن سیمان از روی سرامیک

برای پاک کردن لکه های کوچک سیمان از روی سرامیک، ار سرکه سفید بهره ببرید. یک ابر را به سرکه آغشته کنید و حدود دو ساعت روی لکه قرار دهید. در صورتی که هوا گرم است و موجب تبخیر سرکه می گردد، مجددا مقداری سرکه روی ابر بریزید. سرکه سفید با قدرت اسیدی بالای خود پیوند میان سرامیک و سیمان را سست می نماید. پس از سست شدن سیمان، با استفاده از یک مسواک کهنه یا برس آن را از روی سرامیک پاک کنید، این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه سیمان از بین برود. در سرانجام می توانید با آب و مایع شوینده سطح سرامیک را بشویید تا اثری از اسید و بوی سرکه باقی نماند.

برای لکه های ضخیم سیمان شما علاوه بر کوشش بیشتر به موادی قوی تر از سرکه مانند اسید فسفریک هم احتیاج دارید. این مواد که می توایند آن را از ابزار و مصالح فروشی ها تهیه کنید تاثیر بسزایی در فرآیند پاکسازی سیمان از روی سرامیک دارند. پیش از استفاده از اسید فسفریک بهتر است لکه های ضخیم را توسط کاردک یا سیم ظرفشویی تا جای ممکن بتراشید استفاده از محافظ دست و چشم در هنگام کار با اسید را نباید فراموش کنید.

تمیز کردن سرامیک - پاک کردن لکه رنگ

6. پاک کردن رنگ از روی سرامیک

پس از نقاشی منزل نخستین نگرانی پاک کردن رنگ از روی کفپوس منزل است. این دغدغه زمانی که کف خانه از سرامیک باشد دوچندان خواهد شد. در این مواقع ابتدا باید نوع رنگ را تعیین کنید.

  • رنگ بر پایه آب، در این شرایط ابتدا با یک پارچه یا حوله خیس لکه های رنگ را خیس کنید و سپس رنگ را از روی سرامیک بردارید. به جامانده رنگ را نیز با آب و صابون بشویید. در این صورت با پارچه آغشته به الکل لکه را پاک می کنیم.
  • رنگ بر پایه روغن، دقیقا برعکس رنگ بر پایه آب ابتدا با پارچه ای آغشته به الکل رنگ را پاک می کنیم، اغلب رنگ های روغنی با این روش پاک می شوند، اما در صورتی که هنوز لکه باقی بود با یک سیم ظرفشویی آغشته به واکس مایع لکه را رفع نموده و در نهایت اثر باقی مانده را با آب و صابون شستشو دهید.

در صورتی که رنگ کاملا خشک شده است برای تمیز کردن سرامیک قبل از مراحل بالا سعی کنید با یک کاردک یا وسیله مشابه، رنگ را تا جای ممکن بتراشید و از سطح جدا کنید.

7. از بین بردن لکه قیر، موم یا آدامس

ابتدا چند تکه یخ را درون یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سپس آن را روی لکه های چسبناک سرامیک قرار دهید. در این حالت مواد چسبیده سفت خواهند شد و به راحتی می توانید آن را از سطح کاشی بتراشید. در صورت باقی ماندن لکه ها پس از این روش می توانید از تینر نیز بهره ببرید.

8. از بین بردن لکه چای، قهوه و آب میوه

برای از بین بردن لکه های ناشی از چای، قهوه، آب میوه و… به نیم لیتر آب مقدار 10 میلی لیتر پِراُکسید هیدروژن اضافه کنید. سپس لکه را با این محلول بشویید و آب بکشید.

تمیز کردن سرامیک - از بین بردن لکه قهوه و چای

جمع بندی

سرامیک یکی از محبوب ترین و متداول ترین گزینه ها برای استفاده در کف منازل است. از آنجا که این کفپوش های براق و اغلب به رنگ روشن هستند، لکه ها و آلودگی های روی آنها بیش از سایر انواع کفپوس ها خودنمایی می نمایند. اکنون می دانیم که چگونه از شر این لکه ها خلاص شویم. شما چگونه لکه ها را از روس سرامیک تمیز می کنید؟ کدام یک از روش های یاد شده در مقاله را برای تمیز کردن سرامیک استفاده می کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1155

به "تمیز کردن سرامیک با 8 راه چاره ساده و آسان" امتیاز دهید

4 کاربر به "تمیز کردن سرامیک با 8 راه چاره ساده و آسان" امتیاز داده اند | 4.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمیز کردن سرامیک با 8 راه چاره ساده و آسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید