تو مو می بینی و کریستیانو پیچش مو!

به گزارش ناق، خبرنگاران؛ مجله مهر - مرضیه کیان: هفته ای یک بار که شاید اقرار باشد، ولی دیگر ماهی یکبار هوس خوردن یک فلافل دو نانه یا سفارش یکی از این لیست چیز دار فست فودی ها با یک قوطی کوکاکولای تگری آن هم در گرمای تابستان برای بیشتر ما اتفاق می افتد. اگر هم غذا ایرانی خور باشیم و چلوکباب و چلوخورشت ایرانی را ترجیح بدهیم، بعید است یک بطری کوکا یا اسپرایت همراهش نکنیم، خودمان هم که اهلش نباشیم، یک قلپ از لیوان بغل دستی مان برای مزه هم که شده به جانمان گوارا می آید.

تو مو می بینی و کریستیانو پیچش مو!

حالا بماند که خیلی ها، مخصوصاً جوان ترها باکس 24 تایی اش را می خرند و به جای آب خوردن، آن را سر می کشند! و جالب است که بیشتر همین جوان ها پای ثابت فوتبال دیدن هستند و کمتر کسی است که کریستیانو رونالدو، گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال دنیا را نشناسند و او را رؤیای پولداری خود قرار ندهد! ولی واقعیتش این است که با وارد کردن حجم عظیمی از مواد قندی و کالری به بدن، چیزی جز چربی و شکم گنده نصیبتان نمی شود چه برسد به پول!

پشت پرده زندگی حرفه ای رونالدو

رونالدو که بعد از لیونل مسی و نِیمار با حقوق سالیانه 21 میلیون یورو بالاترین درآمد را بین بازیکنان فوتبال دنیا دارد، حدود 12 سال است لب به نوشابه نزده و این یکی از فرهنگ های غذایی او است.

شاهد حرف بنده کلیپ چند دقیقه ای است که از کنفرانس خبری چند روز پیش رونالدو منتشر شد و جابجا کردن دو بطری کوکاکولا که جهت تبلیغ روی میز جلسه گذاشته شده بود با بطری آب، کلی سروصدا به پا کرد. کریستیانو رونالدو با این حرکت، هم نوشیدن آب را توصیه کرد هم با جابجا کردن چند سانتی متری دو بطری نوشابه سهام یک کمپانی 135 ساله را یک و شش دهم درصد پایین کشید و ضرر 4 میلیارد دلاری به شرکت زد، ولی از آنجایی که رونالدو یک ورزشکار است و نسبت به تصمیمی که گرفته تعصب دارد و احتمالاً سلامتی را بر هر چیزی ارجح می داند، از این اقدامی که انجام داد نه تنها معذرت خواهی نکرد، بلکه ذره ای از موضعش هم پایین نیامد.

این قوطی بزک شده سمی را بشناسیم!

بدک نیست اگر هر چقدر هم از مضرات مصرف نوشابه شنیده باشیم و خوانده باشیم، این بار از تأثیر مصرف آنی کوکا کولا بدانیم:

10 دقیقه بعد؛ شما فکر کنید اگر 10 قاشق مرباخوری شکر را یکجا بخورید چه حالی می شوید؟! اگر با خوردن یک قوطی کوکاکولا حالتان بد نمی شود به دلیل اسیدفسفریک موجود در آن است تا طعم بیش از حد شیرین آن را بگیرد، ولی در اصلِ ماجرا و اندازه ضرری که به بدن می رساند هیچ تفاوتی ایجاد نمی کند، فقط از اینکه در آن لحظه حس حالت تهوع به انسان دست ندهد، جلوگیری می کند!

20 دقیقه بعد؛ کم کم بعد از 20 دقیقه، 10 قاشق شکری که خورده شده خودش را در بالا رفتن اندازه قند خون، به صورت افزایش انسولین و در نهایت واکنش کبد، نشان می دهد.

40 دقیقه بعد؛ جذب شدن کافئین از طریق بدن خاتمه می آید، مردمک چشم گشاد می شود، فشار خون بالا می رود و در نتیجه کبد قند بیشتری وارد جریان خون می کند؛ یعنی یک جورهایی همه چیز به هم می ریزد و آخر سر هم بی خوابی است که سراغ آدم می آید.

45 دقیقه بعد؛ تولید بیشتر دوپامین باعث تحریک مغز می شود.

از 60 دقیقه به بعد بی قراری ها و بی حالی ها شروع می شود و علاوه براینکه تمام آب موجود در نوشابه دفع می شود، تمام مواد مغذی باارزش هم از بدن خارج می شود، یعنی نه تنها چیز مفیدی به بدن وارد نشده، بلکه هر چیز مفیدی هم که در بدن بوده خارج می شود!

تأثیر دراز مدتش هم افزایش وزن را نشان داده؛ بررسی 8 ساله روی 90 هزار زن که روزی یک قوطی نوشابه مصرف می کردند و بقیه شرایط زندگی شان عادی بوده، نشان داده که طی 4 سال با 5 کیلوگرم افزایش وزن رو به رو شدند.

علاوه بر این دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را هم شامل می شود.

پیشتاز مصرف نوشابه های گازدار در دنیا کجاست؟

سرانه مصرف نوشابه های گازدار در ایران 42 لیتر است. با مقایسه این آمار با آمار دیگر کشورهای دنیا به این نتیجه وحشتناک می رسیم که ما در سرانه مصرف نوشابه های گازدار مقام اول را در دنیا پیدا کردیم. برای اینکه بیشتر وحشت کنید، بد نیست بدانیم که: میانگین مصرف نوشابه های گازدار در دنیا برای هر فرد 10 لیتر است! و متأسفانه در بیست سال اخیر، مصرف نوشابه های گازدار در کشور، نزدیک به 15 درصد رشد داشته است.

حالا شما هر چقدر هم رؤیای رونالدو شدن در سر بپرورانید و ثانیه به ثانیه پاس دادن ها و گل زدن هایش را هم که رصد کنید و تمام درآمدش را محاسبه که در هر ثانیه 0.5 یورو، هر دقیقه 32 یورو، هر ساعت 1941 یورو، هر روز 46575 یورو، هر هفته 326923 یورو، هر ماه 1416666 یورو و در هر سال 21 میلیون یورو درآمد دارد، تا زمانی که حداقل سبک تغذیه ای زندگیتان شبیهش نباشد و تغذیه و ورزش و خواب حرفه ای نداشته باشید، نمی توانید از ابرهای بالای سرتان فراتر روید.

اقدام رونالدو و دو ستاره دیگر: مانوئل لوکاتلی، هافبک تیم ملی ایتالیا و پل پوگبا، هافبک تیم ملی فرانسه که به اقدام مشابه دست زدند، اقدام ارزشمندی بود؛ هم از جهت مبارزه با نوشیدنی های مضر الکلی و غیر الکلی و هم تلنگری به جوانانی که فوتبالیست شدن را صرفاً در دکور زمین فوتبال می بینند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 تیر 1400 بروزرسانی: 27 تیر 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1666

به "تو مو می بینی و کریستیانو پیچش مو!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تو مو می بینی و کریستیانو پیچش مو!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید