زیباترین بیابان های توریستی ایران و حس شکوه در لا به لای شن و خاک

به گزارش ناق، خیلی از علاقه مندان به علم جغرافی و صنعت توریستی حتما باید آلفونس گابریل (Alfons Gabriel) جغرافی دان و توریست مطرح اتریشی را بشناسند که سفرنامه ای به نام عبور از صحاری ایارن که حاصل تجربه های شخصی وی از زیباترین بیابان های توریستی ایران است را منتشر کرده است. آقای گابریل در وصف کویرها و بیابان های توریستی ایران جمله مشهوری دارد که می گوید هر کسی که یک بار پیروز به کسب تجربه صحرانوردی گردد، دیگر قادر به جدایی از آن نخواهد بود! شاید در حقیقت کسانی که تجربه سفر به بیابان و صحرا را دارند نیز هم نظر با این توریست فقید اتریشی باشند! تمام نام هایی همانند بیابان، بادیه، صحرا، کویر و امثال این نام ها برای بسیاری از گردشگران ایرانی و غیر ایرانی تنها یک معنی واحد را می دهند و آن وجود تپه های ماسه ای نرم برای افتادن جای پا بر روی آنان زیر نور داغ آفتاب، دریاچه نمک و تعدادی گونه گیاهی و جانوری سازگار با شرایط بیابانی است! اما حقیقتا اینگونه نیست و تمامی نام های گفته شده که می توانند مترادف همدیگر نیز به جهتی تعبیر شوند، شرایط مخصوص به خود را اعم از اختلاف سطح نسبت به دریا، نوع رویش گیاهان، مقدار نمک موجود در خاک و بعلاوه میانگین بارش سالانه منحصر به خود را دارا می باشند که معرف برترین بیابان های توریستی ایران هستند.

زیباترین بیابان های توریستی ایران و حس شکوه در لا به لای شن و خاک

ایران سرزمینی زیبا با بیابان های تماشای

ایران کشوری است پهناور که تقریبا 25 درصد آن را کویرها و بیابان های گردشگری ایران فرا گرفته اند. بازدید از اقلیم های خشک همانند بیابان ها و کویرها مدتی است در صنعت توریسم جا افتاده است و علاقه مندان زیادی همه ساله در کل دنیا برای گشت و گذار زیر نور سوزان و گرمای طاقت فرسای بیابان های دنیا به اقصی نقاط خشک این کره خاکی سفر می کنند که کشور ما می توانند با کمی اعطای خدمات به این منطقه ها، از پتانسیل های بالایی برای جذب گردشگران و گردشگر های خارجی برخوردار گردد. گفتنی است برترین زمان برای گشت و گذار در زیباترین بیابان های گردشگری ایران، فصل های پاییز و زمستان می باشد چرا که شدت داغی آفتاب در این فصول کم است و از آن طرف سرمای شب این منطقه ها غیر قابل اجتناب است! پس اگر شما نیز اندکی علاقه پیدا کرده اید تا در اولین فرصت خود به سراغ یک سفر بیابانی و گشت و گذاری در دل کویرهای کشور بزنید در ادامه این مطلب با خبرنگاران همراه شوید تا به شما 10 تا از برترین بیابان های گردشگری ایران را معرفی نماییم.

کویر متین آباد

گشت و گذار در کویر متین آباد می تواند برای گردشگران استان های اصفهان و تهران بسیار مجذوب کننده و بی مشکل باشد! کویر متین آباد دارای یک کمپ مجهز کویرگردی می باشد که می توان دسته کم بر روی تازگی تمامی امکانات و آیتم های خدماتی این کمپ به مدت 48 ساعت حساب ویژه ای باز نمود. این کویر که از کویرها و بیابان های گردشگری ایران است، با داشتن برنامه های سرگرمیاتی همانند دوچرخه سواری، رصد آسمان شب کویر، موتور چهار چرخ، شتر سواری و البته بازدید از مزارع پرورش شتر مرغ و دیگر محصولات ارگانیکی یک گزینه ایده آل برای سپری کردن تعطیلات کوتاه مدت تقویمی همانند تعطیلات آخر هفته باشد. در کمپ مجهز کویر متین آباد شما مختار هستید شبی را در یکی از چادرها، کومه های ساخته شده از کاهگل و حتی اتاق های فوق مدرن این کمپ بگذرانید و حسابی از گشت و گذار روزانه خود زیر نور آفتاب کویری در یکی از زیباترین بیابان های گردشگری ایران لذت ببرید. وجود سیستم های سرمایشی و گرمایشی پیشرفته در کمپ این کویر به تمامی مسافران داخلی و خارجی این اجازه را می دهد که بدون نگرانی از تغییر شرایط جوی به این مکان مراجعه کنند. البته ناگفته نماند که فراوری انرژی پاک یا همان انرژی خورشیدی و بازیافت مناسب زباله ها در کنار تپه های ماسه ای می تواند از دیگر مجذوب کنندهیت های نهفته در این مجموعه گردشگری گردشگری باشد. برای رفتن به کمپ کویر متین آباد ابتدا باید از آزادراه قم - کاشان - اصفهان در فاصله 60 کیلومتری پس از کاشان خارج شوید که در واقع بایستی وارد خروجی ابیانه و بادرود شوید. در همان ابتدای جاده به سمت راست ادامه مسیر دهید و از زیر آزادراه عبور کرده و خود را به بادرود برسانید. حال باید به چپ متمایل شوید و با توجه به تابلوهای راهنمای مسیر منتهی به کمپ متین آباد که بر سر راه گردشگران نصب شده است، مسیرهای خود را انتخاب کنید و با گذر از خالدآباد، دهباد و فمی خود و دیگر همراهانتان را به روستای متین آباد برسانید. شایان به ذکر است که کمپ متین آباد در فاصله 2 کیلومتری از روستای متین آباد، در قسمت راست جاده منتهی به روستا واقع شده است و مسیر کمپ خاکی می باشد.

کویر مرنجاب

یکی از نزدیکترین کویرها و بیابان های گردشگری ایران به استان تهران و تهرانی های عزیز که خیلی وقت و حوصله آغاز یک سفر چند روزه بیابانگردی و کویرگردی را ندارند، همین کویر مرنجاب است که انصافا دارای شاخصه های زیادی از یک کویر سوزان و داغ دنیای را دارا می باشد. کویر مرنجاب در حدفاصل کمی از تهران قرار گرفته است و می توان با فرا رسیدن یک روز تعطیل نیز به این مکان مراجعه نمود. وجود دریاچه نمک، رمل ها و درختچه های بیابانی، چاه های دستی و آب انبارهای ساخته شده در آن در کنار دیگر امکانات رفاهی و خدماتی که در بین مسیر می توانید از آنان بهره ها ببرید، از فاکتورهای حائز اهمیت کویر نیمه خشک مرنجاب است. این کویر دارای یک کاروانسرای قدیمی ساخته شده به در عصر شاه عباس صفوی می باشد و در مسیر بین گرمسار به کاشان و اصفهان واقع شده است. از کاروانسرای مرنجاب می توان برای یک شب اقامت در یکی از زیباترین بیابان های گردشگری ایران استفاده کرد و زمانی را برای بازدید از شهر زیر زمینی نوش آباد که در حوالی آران و بیدگل قرار گرفته است، اختصاص داد. برای رسیدن به کویر مرنجاب باید ابتدا از فلکه اکسپورت یا همان میدان شهید منتظری وارد خیابان کارگر شد و با عبور از پل راه آهن خود را به آران و بیدگل برسانید. از میدان اول عبور کرده و خود را به میدان دوم برسانید و آن را دور بزنید و از خروجی که جنب پمپ بنزین قرار گرفته است به سمت راست حرکت کنید و از آنجا طبق راهنمای تابلوهای مسیریابی به سمت انتهای جاده خاکی و منتهی به کاروانسرای مرنجاب راه خود را در پیش بگیرید. حال که در مسیر منتهی به کویر مرنجاب قرار گرفته اید، می توانید با طی کردن مسافت 25 کیلومتری به سمت دریاچه نمک این کویر که راه آن در سمت چپ شما نمایان شده است، بروید و با سپری کردن مسافتی 5 کیلومتری از آن به آب انبار و رمل های ماسه ای که در سمت راست شما قرار خواهند گرفت، دست پیدا نمایید. همین راه را که تا نهایت طی کنید به کاروانسرای مرنجاب دست پیدا خواهید کرد.

کلوت های خشک شده و معروف کویر لوت

کلوت در اصل یک پدیده طبیعی به وجود آمده از سال های سال مقاومت در برابر فرسایش و تندبادهای بیابانی است و به شکل کلوخی برجسته و توپر و در بعضی از موارد همانند کلوت های شهداد که از ویژگی های منحصر به فرد کویر لوت ایران بخ شمار می روند، از ارتفاعات مختلفی برخوردار می باشند. جالب است بدانید به کلوت های واقع شده در بخشی از کویر لوت به دلیل گستردگی که در طول سال ها بدست آورده اند، عنوان ابرشهر کلوخی را نیز اعطا کرده اند و برای بازدید از این عارضه طبیعی تنها کافی است مسیر بین استان های کرمان و خراسان جنوبی را طی کنید تا از نزدیک با این کلوت های سر به فلک کشیده کلوخی روبرو شوید! اگر فرد ناآشنا به کویرها و بیابان های گردشگری ایران هستید که هیچ اما اگر از جمله علاقه مندان گردش و سفر در محیط های گرم و خشک و بیابانی باشید به راحتی می توانید با به همراه داشتن تجهیزات مناسب و رعایت قوانین مربوط به گشت و گذار در محیط های این چنینی یک سفر کوچک ماجراجویانه را برای خود و دیگر همراهان به وجود آورید. با تماشا ابر شهر کلوخی به سمت کلوت های آن حرکت کرده و به خوبی به اطراف و محیط پیرامونی خود نگاه کنید تا به خوبی متوجه تغییر شرایط محیطی در قسمت های حاشیه ای و مرکزی کویر لوت شوید. در بخش های حاشیه ای شما می توانید با گونه گیاهانی همانند نبکا که شبیه به گلدان های برعکس شده ای می باشند، روبرو شوید و با وارد شدن به بخش مرکزی این کویر به طور کامل شاهد نیستی و نابودی حتی یک باکتری در بستر آن شوید! ضروری است بدانید اینکه در ابتدا به داشتن امکانات مناسب و رعایت قوانین و مقررات سفرهای اینچنینی اشاره نمودیم به خاطر این است که در حلقه مرکزی کویر لوت حتی به اندازه 5 درصد هم شرایط زندگی برای سخت ترین گیاهان و جانوران هم وجود ندارد و همانطور که گفتیم باکتری ها نیز مجال رشد و تکثیر در این مکان را نمی توانند پیدا کنند. البته نماهایی که از منطقه مرکزی دشت کویر می توان ملاحظه کرد از جمله موارد عجیب موجود در این منطقه است چرا که در فصول سرد سال و در شرایطی که شما از فرط گرما در حال عرق ریختن هستید، قله هایی همانند باغ بالا و سیرچ با برف پوشیده شده اند و در کیلومترها آن طرف تر نیز شرایط سرد و زمستانی در منطقه دایر می باشد. برای دستیابی به کلوت های شهداد کویر لوت ابتدا باید از جاده دولتی میان کرمان و ماهان بهره ببرید. بعد از وارد شدن به جاده دولتی و سپری کردن اندازه مسافتی در حدود 20 کیلومتر بعد از کرمان به سه راهی خواهید رسید که باید آن را به چپ بروید و آنقدر به راهتان ادامه دهید تا جاده کوهستانی و تونل نسبتا بلندی که در این مسیر واقع شده را رد کرده و سپس به سیرچ و بعد هم به شهداد برسید! قبل از رسیدن به شهداد در سمت چپ شما جاده ای به نام نهبندان وجود دارد که باید برای رسیدن به کلوت های کویر لوت وارد آن شوید و تقریبا 50 کیلومتر را طی کنید تا به یکی از زیباترین بیابان های گردشگری ایران دست پیدا نمایید.

خار توران بخشی از بیابان خشک سمنان (روستای زمان آباد)

خار توران نام قسمتی از کویر خشک مرکزی ایران است که از نظر مرزبندی استانی به استان سمنان تعلق می گیرد. این منطقه خشک زیستگاه جانوران با ارزشی همانند یوزپلنگ ایرانی و گور ایرانی است و می توان در آب و هوای گرم و خشک، یک رمل نوردی و فراز و فرود هیجان انگیز از تپه های موجود در آن را تجربه نمود. وجود رودهای شوری که در نهایت به کال شور سبزوار ریخته می شوند در کنار رشد و نمو درختچه های سازگار با شرایط آب و هوایی گرم و خشک حاکم در منطقه سبب گشته تا منظره بسیار زیبایی در منطقه خار توران به وجود بیاید. برای درک بهتر منطقه حفاظت شده خار توران بهتر است از طرف روستایی به نام زمان آباد اقدام کنید. برای رفتن به سوی زمان آباد بایستی در مسیر شاهرود به طرف سبزوار، درست پس از طی کردن 12 کیلومتر بعد از میامی خود را به جاده بیارجمند در شانه راست خودتان برسانید. در انتهای جاده بیارجمند میدانی قرار گرفته است که باید مسیرهای خروجی دور میدان، جاده خانخودی و کاشمر را برگزینید. با وارد شدن به جاده خانخودی و سپری کردن 110 کیلومتر از آن، به روستایی به نام زمان آباد خواهید رسید که از برترین بیابان های گردشگری ایران است. ضمن اینکه علاقه مندان به روستای رضاآباد نیز می توانند در خروجی واقع شده در حدفاصل 35 کیلومتری مانده به زمان آباد با طی کردن یک جاده فرعی و خاکی در سمت چپ خود را به این روستا برسانند.

شوره زاری در بیابان سیرجان

یکی از امتیازات بصری و غیر قابل کتمان سیرجان شوره زار آن می باشد که از طرفی به منطقه ها کوهستانی بلورد و بافت متصل می گردد و از طرفی به منطقه ها خشک و بی آب و علف بیابانی! البته توجه داشته باشید که این منطقه در حرف بدون آب است و در حقیقت دارای یک دریاچه نمک می باشد که در قسمت غربی از شهر سیرجان واقع شده است. همواره در کل تاریخ ایران نمک های برجای مانده در کف دریاچه نمک سیرجان یکی از طبیعی ترین منابع موجود نمکی در کشور بوده و هست. به دلیل شرایط آب و هوایی عمدتا گرم و خشک در شهر سیرجان و نبود بارش های متمادی، آب های موجود در این دریاچه فرصتی برای انبوه شدن را پیدا نمی کنند و به دلیل گرمای موجود منطقه خیلی زود تبخیر شده و نمک های موجود در خود را در کف دریاچه نمک سیرجان از خود باقی می گذارند! البته این نمک های برجای مانده در شب هنگام بازتاب دهنده نور خورشید شب در محیط می شوند و سبب خلق یک پدیده مجذوب کننده بصری می گردند. ناگفته نماند که تنها قسمت غربی شهر سیرجان از شرایط خشک و بیابانی برخوردار نمی باشد و می توان با کمی گشت و گذار در منطقه ها مختلفی از این شهر به خوبی متوجه حال و هوای اقلیمی آن شد. از بادگیرهای واقع شده در شهر به بادگیر چپقی می توان اشاره داشت که از نظر ظاهری با دیگر بادگیرهای شهر دارای تفاوت های بسیاری می باشد. برای رسیدن به سیرجان و شوره زار و دریاچه نمک این شهر از استان کرمان هم می توانید از قطارهای مسیر بندرعباس بهره ببرید و در ایستگاه سیرجان از قطار پیاده شوید و هم می توانید با خودرو شخصی تان 40 کیلومتر از مسیر اتصالی شهرهای سیرجان به شیراز را طی نمایید تا قادر به تماشا دریاچه نمک این شهر بشوید. بعلاوه شاید بد نباشد این را نیز بدانید که از نشانه های رسیدن به دریاچه نمک سیرجان، معدنی است معروف به نام گل گهر سیرجان که درست در سمت مقابل دریاچه نمک واقع شده است.

کویر ده سلم

کویر ده سلم در طرف دیگری از جاده شهداد به نهبندان قرار گرفته یعنی همان جاده ای که در قسمت قبل از کلوت های شهداد صحبت کردیم. روستای ده سلم یکی از روستای های خلوت و دنج استان خراسان جنوبی می باشد که به دلیل وجود منابع آبی و تعدادی قنات کماکان مثل گذشته از طراوت و شادابی محدودی برخوردار است و به همین دلیل می توان آن را یکی از برترین بیابان های گردشگری ایران برای گردشگران در نظر داشت! کویر ده سلم در قسمت های حاشیه ای روستا واقع شده است و به جز بناها و خانه های گلی ساخته شده در آن، دو قلعه گلی نیز در آن به چشم می خورد که در کنار منظره نخلستان ده سلم می تواند از مجذوب کنندهیت های بصری این روستای صاحب آب شیرین به حساب بیاید. ناگفته نماند که در روستای ده سلم یک جریان آب شور نیز وجود دارد که بیشتر می توان دلیل وجود شرایط بیابان و کویری منطقه ها حاشیه ای روستا را این مقادیر آب شور به شمار آورد. جالب است بدانید در مسیرهای منتهی به روستای ده سلم از جاده نهبندان شما ناگزیر به عبور از یک مسیر کوهستانی ملقب به مریخی می شوید. برای رفتن به سوی کویر ده سلم ابتدا باید خود را به استان خراسان جنوبی رسانده و در قسمت های انتهایی جاده نهبندان وارد مسیر شهداد به طرف کرمان شوید. با وارد شدن به مسیر تازه باید در حدود 85 کیلومتر از نهبندان فاصله بگیرید و بعد از گذشتن از ایست بازرسی مسیر، دوراهی ظاهر شده جلو خودتان را به سمت چپ بروید تا با طی کردن فاصله 2 کیلومتری به روستای ده سلم برسید. با انتخاب جاده سمت راست به کلوت های شهداد خواهید رسید که از زیباترین بیابان های گردشگری ایران می باشد.

کویر خارا

خارا هم در معنای لغتی خود به نام بیابان است و هم در اصل نام یکی از بیابان های استان اصفهان می باشد. استان اصفهان از کامل ترین تنوع اقلیمی در کشور برخوردار است و در کنار داشتن منطقه ها کوهستانی خود، از منطقه ها خشک و بیابانی و البته رودخانه ای بسیار معروف به نام زاینده رود نیز برخوردار می باشد که این رود در نهایت به تالاب گاوخونی و کویر خارا در قسمت شرقی استان منتهی می گردد. کویر خارا یکی از کویرها و بیابان های گردشگری ایران نزدیک به شهر ورزنه می باشد که البته این شهر نیز تماما با اراضی خشک و بیابانی در حواشی خود رو به رو می باشد. از سرگرمیات موجود در کویر خارای استان اصفهان باید به نشستن و استراحت کردن زیر سایه درختچه های تاغی، قدم زدن بر روی ریگ های داغ بیابانی، تماشا انعکاس نور آفتاب در سطح صاف آب تالاب گاو خونی و البته پرندگان موجود در این تالاب اشاره نمود که برای تماشای آنان حتما بایست صبح های زود به سمت این منطقه خشک و بیابانی حرکت نمایید. برای رفتن به کویر خارا از سمت اصفهان بایستی حتما خود را به جاده شیراز رسانیده و در همان ابتدای مسیر، جاده ای که منتصب است به جاده بهارستان در سمت چپ خود را انتخاب کرده و سپس با گذر از شهرهای بهارستان و نیک آباد و حتی 50 کیلومتر بعد از آن ها نیز به حسن آباد برسید. اگر هم در شهر نائین هستید، وارد جاده نایین به طرف اصفهان شده و با دور شدن 25 کیلومتری از آن، خود را به جاده ورزنه در سمت چپ برسانید. در همان کمربندی با تغییر مسیر جزئی برای خود، وارد جاده دستگرد شوید و سپس به سوی حسن آباد حرکت کنید. بعلاوه برای دیگر کسانی که از سایر نقاط کشور برای بازدید از کویر خارا لحظه شماری می کنند نیز باید بگوییم از هر نقطه و از هر مسیری، باید خود را به حسن آباد رسانده و از جاده فرعی و خاکی که در بخش جنوب شرقی آن واقع شده است، به کویر خارا در کنار ساحل تالاب گاوخونی دست پیدا نمایید. ناگفته نماند برای دستیابی به ساحل تالاب حتما باید از جاده کمربندی شهر ورزنه استفاده نمایید تا به یکی از زیباترین بیابان های گردشگری ایران دست یابید.

بیابان ریگان

شاید بتوان به جرات گفت یکی از برترین بیابان های گردشگری ایران، بیابان ریگان این استان است که به داشتن رمل ها یا همان تپه های شنی به ارتفاعی حتی تا 75 متر نیز معروفیت دارد. بومیان کرمانی از بیابان خشک ریگان هم برای سرگرمی خود استفاده می کنند و هم برای گرفتن حمام شن که در علم طب دارای خواص های متعددی می باشد. برای تماشای بیابان ریگان حتما بایستی به روستای علی آباد پشت ریگ که از توابع شهر بسیار کوچک محمدآباد ریگان می باشد، بروید. در تمام طول مسیر منتهی به دشت خشک ریگان، می توانید با درختان کهور که درختانی هستند سازگار با شرایط آب و هوایی صحرایی و بیابانی روبرو شوید و که هم منظره زیبایی را در کنار یکدیگر پدید آورده اند و هم سایه سارهای بلندی را برای کمی استراحت گردشگران و بازدید کنندگان ایجاد کرده اند. برای رسیدن به بیابان ریگان ابتدا به ساکن باید از جاده کرمان به سمت بم استفاده کرده و مسیرتان را همچنان ادامه دهیدتا به بروات، ارگ تازه و کمی بعد هم به نرماشیر دست پیدا کنید. در انتهای جاده خروخی از شهر نرماشیر، یک سه راهی وجود دارد که اگر جاده مستقیم به خود را انتخاب کنید به زاهدان و اگر هم جاده سمت راست خود را برگزینید، به محمدآباد و ایرانشهر می رسید. با رسیدن به شهر محمدآباد، به سمت نواحی شرقی آن حرکت کنید. با خارج شدن از این شهر در مسیر شرقی تنها با گذر فاصله ای 3 کیلومتری از آن به یک جاده در سمت چپ خواهید رسید که راه به سوی علی آباد پشت ریگی دارد. بدون معطلی وارد جاده شوید و 10 کیلومتر پیش روی کنید تا به روستای علی آباد برسید. حال دیگر در منطقه پشتی این روستا به راحتی می توان تپه های شنی یا همان رمل های سرگرمیی بیابان ریگان را مشاهده نمایید.

کویر عروسان

در این که کویر مصر که از جمله کویرها و بیابان های گردشگری ایران است و یکی از زیباترین بیابان های گردشگری ایران، هیچ شکی وجود ندارد اما چیزی که حتی از کویر مصر نیز می تواند برای گردشگران و علاقه مندان به گشت و گذار در محیط های بیابانی بسیار حائز اهمیت تر باشد، کویر عروسان است که در نزدیکی روستایی همنام به خود، یعنی روستای عروسان در حوالی روستای مصر ایران قرار گرفته است. روستای عروسان هم از روستای مصر دنج تر و خلوت تر است و هم از رمل های بیشتری برای ایجاد شگفتی در مخاطبان برخوردار می باشد. داشتن چشمه آب در روستای عروسان سبب رونق گرفتن کشاورزی در این منطقه گشته است. البته از قلم نیاندازید که رونق امروزی روستای عروسان نسبت به گذشته کمتر هم شده است چرا که در قدیم به دلیل نبود جاده آسفالت شده فعلی این روستا پل ارتباطی میان جندق، خلوان و طبس بود و به همین دلیل از رونق کاری و مالی بسیار بیشتری نیز برخوردار شده بود. گفتنی است در صورت تمایل به ماندن و سپری کردن شبی در کویر عروسان و یا کویر مصر می توانید از خانه های مخصوص گردشگری در روستاهای نام برده و یا روستاهای نزدیک دیگری همانند روستای محمدآباد کوره گز که دارای منزلی است برای اقامت گردشگران، استفاده نمایید. از قلم نیاندازید که نزدیک به روستای عروسان مصر، 2 روستای دیگر تحت نام های عروسان گرمه یا همان عروسان گلستان و بعلاوه عروسان چوپانان قرار گرفته است که بهتر است حسابی حواستان به اشتباه نگرفتن آن ها با یکدیگر باشد. برای رفتن به سوی کویر عروسان چه از نقاط دامغان، معلمان و جندق و چه از نقاطی همانند نایین، انارک و چوپانان بخواهید راه بیافتید. ابتدا به ساکن بایستی وارد جاده خور و بیابانک بشوید. با وارد شدن به جاده مذکور و مسافت میانی بین دو شهر فرخی و خور، به خروجی روستای مصر دست پیدا می کنید. البته با اینکه این جاده یک جاده فرعی به شمار میرود اما از شرایط آسفالتی و همواری برخوردار است و تنها کافی است 15 کیلومتر از مسیر در حال حرکت خود را طی نمایید تا به جاده روستای عروسان برسید. جاده منتهی به این روستا با این خاکی است اما ماشین رو می باشد و می توان با سپری کردن فاصله ای در حدود 20 کیلومتر از آن، به یک دوراهی که سمت راست آن به روستای محمدآباد ختم می گردد و سمت چپ آن نیز به روستای عروسان که از برترین بیابان های گردشگری ایران است، برسید.

روستای خور

به عنوان یکی از برترین بیابان های گردشگری ایران باید از روستای خور نام ببریم که البته نباید آن را با شهرهای خور و بیابانک به اشتباه بگیریم! روستای خور در استان خراسان جنوبی واقع شده است و بین شهرهای بیرجند و طبس قرار گرفته است. این روستا از بافت منحصر به فرد خود برخوردار می باشد و در مورد نوع و شیوه زندگی مردم در آن هم باید مطرح کرد همانند گذشته، جمعیت روستا متراکم و رونق در بخش های مختلفی از آن به چشم می خورد. کوچه های خشتی تو در تو، بادگیرهای کوچک و بزرگ گوناگون و اجرای مرنام های محلی از ویژگی های مخصوص به روستای خور استان خراسان جنوبی که از برترین بیابان های گردشگری ایران می باشد، است. روستای خور از جاذبه های متعدد گردشگری همانند دره ای به نام گوده، آب انبار، آبگرم و قلعه خشتی هم برخوردار است که پینشهاد می کنیم اگر روزی به این روستا رفتید از این جاذبه های تماشای نیز بازدید به عمل آورید. در روستای خور کشاورزی رونق نسبتا خوبی دارد و می توان هر چه از نواحی مرکزی این روستا به سمت نواحی جنوبی حرکت کنید با تصاویر برجسته تری از اقلیم کویری و بیابانی روبرو شوید. برای رسیدن به روستای خور بهتر است از جاده بیرجند به طرف طبس بهره ببرید و در فاصله 85 کیلومتری از آن خود را به روستای خور برسانید. البته اگر هم از قسمت های شرقی طبس حرکت می کنید، باید خود را ابتدا به ساکن به سه راهی دیهوک رسانده به سمت راست بروید تا به سه راهی عرب آباد برسید و آن را به چپ ادامه بدهید. با گذشت فاصله مکانی همانند 75 کیلومتری از سه راهی عرب آباد به روستای خور خواهید رسید.

منبع: همگردی
انتشار: 3 بهمن 1401 بروزرسانی: 3 بهمن 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2153

به "زیباترین بیابان های توریستی ایران و حس شکوه در لا به لای شن و خاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیباترین بیابان های توریستی ایران و حس شکوه در لا به لای شن و خاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید