غذاهای محلی شانگهای ؛ مزه و طعم متفاوت غذاهای چینی

به گزارش ناق، غذاهای شانگهای تلفیقی است از فرهنگ چینی و تاثیرپذیر از فرهنگ غذاهای محلی شهرهای مجاور خود که همچنین غذاهای دریایی نقش بسیار مهمی را در وعده های غذایی آنان ایفا می نماید.

غذاهای محلی شانگهای ؛ مزه و طعم متفاوت غذاهای چینی

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

کشور چین با قدمتی بیش از هزاران سال یکی از متمدن ترین و باقدمت ترین کشورهای دنیا است که میلیون ها نفر با آداب و رسوم و عقاید مذهبی مختلف در آن زندگی می نمایند.

چین شهرهای معروف بسیاری دارد که یکی از معروف ترین آن ها و دومین شهر بزرگ دنیا شانگهای است. امروزه شانگهای یکی از شهرهای پربازدید و جذاب دنیا برای گردشگری محسوب می گردد، شهری که پر از آسمان خراش های دیدنی و ساختمان های باشکوه است.

غذا در فرهنگ چینی صندلی ویژه ای دارد و هر کدام از شهر های آن دارای غذاهای مختلف با روش های طبخ متفاوت است. در این مقاله قصد داریم شما همسفران عزیز را با طعم غذاهای محلی شانگهای آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

شیائو لانگ بائو (Xiao long bao)

یکی از غذاهای معروف شانگهای که هم ظاهر جالبی دارد و هم طعم لذیذی، دامپلینگ Xiaolongbao است که مبدا اصلی آن از شهر شانگهای بوده و از آنجا به شهرهای دیگر قدم نهاده است. مواد داخلی این غذا ترکیبی از تکه های گوشت، پیازچه، زنجبیل، سس سویا و مقدار کمی روغن کنجد است و در مواردی از گوشت خرچنگ نیز استفاده می گردد.

طرز تهیه خمیر آن بسیار ساده است و از ترکیب آرد و آب تهیه می گردد. این غذای لذیذ اغلب بخارپز شده و همراه با سوپ سرو می گردد که طعم و مزه آن را تکمیل می نماید. این کوفته ها اغلب یا به عنوان میان وعده سرو یا در صبحانه خورده می شوند.

شومای (Shumai)

شومای (Shumai) نوع خاصی از پیراشکی است که معمولا با میگو، گوشت و سبزیجات، پر شده و به طور معمول به عنوان میان وعده سرو می گردد. این غذا کمی سبک تر از غذاهایی است که از گوشت یا خرچنگ تهیه می گردد و اغلب با برنج فشرده شده و نوعی قارچ به نام شیتاکه (Shiitake) که در چین و ژاپن می روید، تهیه می گردد.

این پیراشکی خوش طعم به عنوان یکی از غذاهای خیابانی شانگهای نیز محسوب می گردد و به دلیل محبوبیتی که داشته است در بسیاری از شهرهای چین نیز با دستورات متفاوتی طبخ می گردد.

گوشت سرخ شده با کیک برنج (Pai Gu Nian Gao)

کیک برنج سال ها یکی از غذاهای معروف شانگهای و بسیاری از کشورهای آسیایی بوده است و در شکل های مختلفی همراه با ترکیبات متنوعی سرو می گردد. Pai Gu Nian Gao غذایی است که در شانگهای سرو می گردد و قدمتی بیش از 50 سال دارد که گوشت سرخ شده را با سس سویای فراوان آغشته نموده و به همراه کیک برنج میل می نمایند. برای درست کردن این میان وعده لذیذ، زمان زیادی لازم نیست و همچنین به عنوان یک غذای مالی در شانگهای محسوب می گردد.

Sheng jian bao

این غذا یکی دیگر از دامپلینگ یا کوفته های مختص شهر شانگهای است. فرق این غذا با Xiao long bao در این است که خمیر آن به دلیل داشتن مخمر کمی ضخیم تر است.

مواد داخلی آن تکه های گوشت سرخ شده است که در داخل خمیر قرار می گیرد و پس از پیچیدن، روی آن را با کمی کنجد یا پیازچه خردشده تزیین می نمایند و در نهایت آن را به صورت بخارپز یا سرخ شده سرو می نمایند. این غذا اغلب در صبحانه خورده می گردد، اما به عنوان یک میان وعده نیز می تواند گزینه عالی باشد.

Shepherds Purse

در بیشتر غذاهای چینی سبزیجات بومی کمتر به چشم می خورد، اما یکی از مکمل های غذایی که در میز غذاهای مردم شانگهای وجود دارد، Shepherds Purse است که به نوعی شبیه اسفناج است، اما طعمی متفاوت دارد. از این سبزیجات اغلب در انواع دامپلینگ ها یا به صورت بخارپز در کنار غذا با کمی کنجد استفاده و سرو می گردد.

میگوی نرم

این غذا از میگوهای کوچک رودخانه ای درست می گردد که به آرامی با سرکه و کمی آرد ذرت پخته می گردد. میگوها را با شعله بسیار کم با کمی روغن بادام زمینی تفت می دهند تا کمی قهوه ای رنگ شوند، سپس کمی ادویه و زنجبیل به آن اضافه نموده و پس از پخت با کمی پیازچه تزیین نموده و سپس سرو می نمایند.

ماهی آنچوی سرخ شده (Deep-fried anchovies)

این غذا یکی از غذاهای خیابانی است که در گذر از بخش های مختلف شهر می توانید پیدا کنید و دکه ها یا چرخک هایی را می بینید که در حال سرخ کردن این ماهی ها در روغن داغ هستند. جالب است بدانید که این غذا نیز یکی از غذاهای خیابانی اسپانیا نیز محسوب می گردد که به خصوص در فصل تابستان هواداران بسیاری دارد و اغلب با لیموناد سرو می گردد.

تخم بلدرچین پخته شده

یکی از غذاها یا میان وعده هایی که در همه خیابان های شانگهای دیده می گردد، تخم بلدرچین پخته شده است که در بسته بندی مختلف برای مشتریان سرو می گردد. این تخم ها به مدت دو ساعت در یک تنور نمکی پخته می گردد و سپس در اختیار مشتریان قرار می گیرد.

Tangyuan

Tangyuan یکی از دسرهای معروف شانگهای است که نوعی دامپلینگ محسوب می گردد که با پودر بلغور برنج درست می گردد و با دانه های بادام زمینی و کنجد پر می گردد. این دسر شیرین و خوشمزه اغلب در سال نوی چینی یکی از دسرهای اصلی به حساب می آید و در جشنواره های مختلف سرو می گردد.

رنگ اصلی این دسر به صورت سنتی، سفید رنگ است؛ اما امروزه در رنگ ها و طعم های مختلفی تهیه می گردد و گاهی از میوه ها و آجیل مختلف برای داخل آن استفاده می گردد.

خرچنگ سخاری

خرچنگ یکی از غذاهایی است که در سرتاسر دنیا به شکل های مختلفی سرو می گردد که در شانگهای، خرچنگ سرخ شده به عنوان یکی از غذاهای محبوب خیابانی به حساب می آید و در تابستان هواداران بسیاری دارد. این غذا در بسیاری از کشورها با روش ها و طعم های مختلفی طبخ می گردد که در شانگهای با سرکه و ادویه های مختلف پخته و سرو می گردد.

خوراک مارماهی

خوراک مارماهی یکی از غذاهای لذیذ شانگهای است که تکه های ماهی را آرام آرام سرخ نموده و با کمی ادویه، فلفل و سیر در سس سویا به آرامی می پزند. این غذا اغلب با یک کاسه برنج داغ پخته شده، سرو می گردد.

زونگزی (zongzi)

این غذا یک نوع دامپلینگ یا دلمه است که اغلب در برگ گیاه خیزران پیچیده می گردد. این غذا از چین به ژاپن نیز وارد شده است و اغلب از برنج پخته شده برای مواد میانی آن استفاده می گردد. ترکیبات مختلفی برای مواد میانی آن استفاده می گردد که از جمله می توان به تکه های گوشت، تخم اردک و ادویه های مختلف اشاره نمود. این غذا در جشن ها و فستیوال های شانگهای یکی از غذاهای اصلی محسوب می گردد.

آنچه که گفته شد، تنها تعدادی از غذاهای محلی و معروف شانگهای بوده است؛ علاوه بر غذاهای ذکر شده تنوع در نوشیدنی و دسرهای این شهر نیز وجود دارد که در سفر به شانگهای باید حتما آن ها را امتحان کرد و با طعم و مزه منحصر به فرد آن ها آشنا شد.

منبع: کجارو / munchies.vice.com
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 447

به "غذاهای محلی شانگهای ؛ مزه و طعم متفاوت غذاهای چینی" امتیاز دهید

3 کاربر به "غذاهای محلی شانگهای ؛ مزه و طعم متفاوت غذاهای چینی" امتیاز داده اند | 3.7 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهای محلی شانگهای ؛ مزه و طعم متفاوت غذاهای چینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید