ماندگاری زائران در نوروز 1402 در مشهد حدود پنج روز بوده است

به گزارش ناق، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارشهای منتشر گشته، ماندگاری زائران در نوروز 1402 در مشهد حدود پنج روز بوده است.

ماندگاری زائران در نوروز 1402 در مشهد حدود پنج روز بوده است

جواد براتی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی در سمینار زیارت نوروزی و تکریم زائر در رمضان که در سالن اجتماعات پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی برگزار گردید، اظهار کرد: در نوروز امسال که همزمان با ماه مبارک رمضان بود، زائران و مسافران در مشهد تمایل بیشتری به اقامت داشته اند.

وی اعلام کرد: در ایام تقارن ماه رمضان و نوروز امسال ماندگاری زائر در مشهد 5.18 روز بوده که این اندازه در هفته پایانی اسفند 1401 تا دوم فروردین امسال 4.14 روز بوده است. براساس داده ها، سه درصد مسافران قبل از ماه مبارک رمضان در مشهد 10 روز اقامت داشته اند که این اندازه در ایام تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان 11 درصد افزایش یافته است.

براتی با اشاره به اینکه 13.5 درصد مسافران در هفته پایانی اسفند 1401 تا دوم فروردین ماه امسال در قالب تور به مشهد سفر نموده اند، گفت: این اندازه از سوم فروردین با آغاز ماه مبارک رمضان کاهش یافته است.

مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان و نوروز امسال تمایل سفر برای سفرهای مستقل بیشتر شده و 96 درصد مسافران هدف از سفر خود را زیارت عنوان نموده اند. در ایام تقارن رمضان و نوروز امسال 62 درصد اقامت زائران، اقامت های هزینه بر مانند اقامت های هتلی بوده و اقامت های هتلی نیز امسال در سفر به مشهد بیشتر شده است.

براتی اظهار کرد: براساس داده های بدست آمده، در نوروز امسال نسبت به نوروز 1401 به نظر می رسد که سفرهای منتهی به مشهد با برنامه تر انجام شده است؛ این در صوتی است که سال گذشته 37 درصد مسافران با تصمیم آنی به مشهد سفر نموده بودند و این اندازه در نوروز امسال 33 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: سهم زائران ورودی به مشهد در ایام تقارن ماه مبارک رمضان و نوروز امسال نسبت به هفته پایانی اسفند 1401 تا دوم فروردین که به صورت لحظه ای تصمیم به سفر گرفته بودند، افزایش داشته است.

براتی در مورد سهم هزینه های زائران اعلام کرد: سهم هزینه های زائران در ایام ماه رمضان در مبدا و مقصد افزایش یافته اما سهم هزینه های اقامت کاهش یافته است.

مدیر گروه اقتصاد گردشگری پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی ادامه داد: در ایام تقارن ماه رمضان و نوروز سفرهای زائران از استان های خراسان جنوبی، خراسان شمالی و بعلاوه شهرهای استان خراسان رضوی به مشهد به شدت کاهش یافت و شاهد افزایش سفرهای دور بوده ایم که این تصمیم هزینه سفر از جمله سفر با قطار، اتوبوس و هواپیما را افزایش داده است.

وی به کاهش قدرت خرید خانوار نیز اشاره و اظهار کرد: بعلاوه باید توجه داشت که تغییر قدرت خرید خانوار در شکل سفرها و مواردی چون نوع اسکان، نوع خوراک و نوع مقصد تغییراتی ایجاد نموده است.

براتی بیان کرد: در ایام تقارن نوروز و ماه مبارک رمضان که پیک سفر بود، براساس آمارها متوجه می شویم که بعضی از شغل ها مانند تورگردانان متضرر شده اند.

وی با اشاره به اینکه عمده بازدیدها در ایام تقارن ماه رمضان و نوروز از جاذبه های اطراف حرم مطهر رضوی بود، اعلام کرد: باید زیرساختهای حمل و نقل با توجه به اینکه سهم سفرهای دورتر افزایش پیدا می نماید، مورد توجه بیشتری قرار گیرد. بعلاوه، براساس مدت اقامت باید گفت که 89 درصد از زائران و مسافران که به مشهد سفر نموده بودند، روزه نداشته اند.

منبع: همگردی
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2188

به "ماندگاری زائران در نوروز 1402 در مشهد حدود پنج روز بوده است" امتیاز دهید

1 کاربر به "ماندگاری زائران در نوروز 1402 در مشهد حدود پنج روز بوده است" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماندگاری زائران در نوروز 1402 در مشهد حدود پنج روز بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید