مقایسه دوربین سلفی آیفون 13 پرو، گلکسی S21 اولترا و پیکسل 6 پرو

به گزارش ناق، مسلماً دوربین های سلفی مانند دوربین های اصلی یک گوشی از استانداردهای بالایی برخوردار نیستند. حتی خیلی عجیب نیست اگر بگوییم که جدا از حدس و گمان های پی در پی در مورد فرم و موقعیت آن ها، دوربین های سلفی به ندرت ویژگی های تازه و مجذوب کنندهی را به دست می آورند. با توجه به چیزهایی که ما در دوربین تازهترین گوشی های هوشمند می بینیم، به نظر می رسد که بیشتر به مخفی کردن دوربین های سلفی فکر می شود تا اضافه کردن قابلیت های تازه به آن ها. به هر حال اگر مقایسه دوربین گوشی ها برای شما امری مجذوب کننده محسوب می شود، این مقاله را از دست ندهید. چرا که در این مقاله دوربین های سلفی 3 گوشی پرچم دار سال 2021 از غول های فناوری را در حالات مختلف مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مقایسه دوربین سلفی آیفون 13 پرو، گلکسی S21 اولترا و پیکسل 6 پرو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین سلفی تاریخ در سال 1839 از طریق رابرت کورنلیوس گرفته شده است. در آن زمان وجود آینه برای سلفی گرفتن امری لازم و ضروری بود، زیرا گوشی ها تنها یک دوربین داشتند. سلفی گرفتن زمانی پرطرفدار شد که تولیدکنندگان گوشی آغاز به قرار دادن آینه های کوچکی در پشت گوشی ها، دقیقا کنار دوربین کردند. برای مثال می توان به گوشی های تاشو اشاره کرد. این گوشی ها که مجهز به دو نمایشگر بودند، مشکل نداشتن دو دوربین گوشی ها را حل کردند.

یا به عنوان مثالی دیگر، گوشی نوکیا N90 صفحه ای داشت که می چرخید و باعث می شد کل گوشی به نوعی تبدیل به یک دوربین فیلم برداری شود. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم در گذشته، امکانات لازم برای گرفتن عکس های سلفی خوب فراهم نبود و باز هم با این حال این نوع از عکاسی نیز هواداران خاص خود را داشت. اما امروزه ما شاهد استفاده از دوربین های سلفی قدرتمندی در گوشی های کاربران هستیم که می تواند نیاز آن ها را از این بابت رفع کند.

برخی کاربران خیلی از دوربین سلفی گوشی های استفاده نمی کنند، در حالی که برای دیگران کاربران عکس آن نیز صدق می کند. اما برای هر دو دسته از این افراد کیفیت تصاویر بسیار حائز اهمیت است. بنابراین سازندگان گوشی های هوشمند همواره در تلاش اند تا در گوشی های تولیدی خود بر حسب قیمت و نوع آن گوشی از دوربین های سلفی با کیفیتی در آن ها استفاده کنند. با توجه به این اینکه گوشی های برجسته امسال در بازار گوشی های هوشمند گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرو و پیکسل 6 پرو هستند، در این مقاله قصد داریم تا این 3 غول را در بخش دوربین سلفی شان و در حالت های مختلف با هم مقایسه کنیم. پس پیشنهاد می کنیم که خواندن این مقاله را از دست ندهید.

در آغاز بد نیست به مشخصات دوربین این سه گوشی برتر نگاهی بیاندازیم. ابتدا با پرچم دار سامسونگ آغاز می کنیم جایی که سامسونگ گلکسی S21 اولترا از 5 دوربین برای عکاسی بهره می برد که شامل دوربین واید 108 مگاپیکسلی که به صورت پیش فرض عکس های 12 مگاپیکسلی می گیرد، دوربین 12 مگاپیکسلی که برای ثبت عکس های اولتراواید به کار می رود، دو دوربین تله فوتوی 10 مگاپیکسلی که امکان بزرگ نمایی اپتیکال 3 و 10 برابری را فراهم می سازند و دوربین 40 مگاپیکسلی سلفی که به صورت پیش فرض عکس های 6.5 مگاپیکسلی می گیرد.

دوربین سلفی این گوشی همانند نسل قبلش از سنسور 40 مگاپیکسلی برای گرفتن عکس های سلفی بهره می برد. این دوربین از فیلتر رنگی Quad Bayer و پیکسل های کوچک 0.7 میکرومتری به همراه قابلیت فوکوس اتوماتیک و لنز واید 25 میلی متری با f/2.2 استفاده می کند. عکس های سلفی این گوشی در حالت پیش فرض زوم شده با کراپ 5 مگاپیکسلی یا حالت واید با وضوح 10 مگاپیکسل ثبت می شوند. علاوه بر این ها، قابلیت Single Take همانند گذشته به کاربر اجازه می دهد تا انواع عکس ها و ویدئوها شامل پرتره، اسلوموشن و عکس های واید را با گوشی خود تجربه کند. همچنین در حالت Directors View، کاربران قادر خواهند بود تا تصویر زنده تمام دوربین ها را در قالب پنجره هایی کوچک روی View Finder مشاهده کنند.

پرچم دار غول فناوری آمریکایی در سال 2021 یعنی آیفون 13 پرو نیز با استقبال بی نظیر کاربران روبرو شده است. گوشی های آیفون در طی سال های اخیر همواره یکی از بهترین گزینه های موجود در بخش دوربین بوده اند. پیشرفت گوشی های اپل تا حدی بوده که به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، آیفون های تازه کامل ترین و مطمئن ترین انتخاب برای ثبت تصاویر هستند. لنز اصلی آیفون 13 پرو دارای سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.9 میکرون متر است که بزرگ ترین سنسوری که تا به امروز اپل در گوشی های خود قرار داده محسوب می شود تا نور بیشتری را جذب کند.

دیافراگم f/1.5 این دوربین به شما اجازه می دهد تا تصاویر چشمگیری را در نور کم ثبت کنید. سنسور اولتراواید این گوشی از لنز 12 مگاپیکسلی بهره می برد. افزایش گشودگی دیافراگم دوربین اولتراواید از f/2.4 به f/1.8 باعث شده تا به گفته اپل، دوربین اولتراواید آیفون 13 پرو تا 92 درصد جذب نور بیشتری داشته باشد و تصاویر 120 درجه با جزئیات بیشتری را در محیط های کم نور ثبت کند. اما در بخش دوربین سلفی، آیفون 13 پرو همانند گذشته از سنسور 12 مگاپیکسلی ساخت سونی با پیکسل های 1/0 میکرومتری و ابعاد بسیار کوچک 1/3.6 اینچی استفاده می کند. این سنسور در پس لنز واید 23 میلی متری با f/2.2 قرار گرفته است. همچنین دوربین تله فوتوی این گوشی از یک لنز 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.0 میکرومتری بهره می برد.

و اما بپردازیم به پرچم دار تازه گوگل یعنی گوگل پیکسل 6 پرو، جایی که این گوشی نیز علی رغم مشکلاتی که از سوی کاربران گزارش شده، توانست با استقبال خوبی از سوی هواداران گوگل روبرو شود. گوگل در این گوشی پس از مدت ها از سنسورهای تازهی استفاده کرده و به نوعی می توان گفت که دوربین این گوشی ها متحول کرده است. گوگل پیکسل 6 پرو از سنسور 12 مگاپیکسلی اولترا واید با پیکسل های 1/25 میلی متری، سنسور 50 مگاپیکسلی واید با پیکسل های 1/2 میکرومتری، سنسور 48 مگاپیکسلی تله فوتو به عنوان سیستم دوربین عقب بهره می برد. اما در بخش دوربین سلفی این گوشی از حسگر 11/1 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.22 میکرومتری و لنز عریض 20 میلی متری با دیافراگم f/2.2 استفاده می کند. دوربین سلفی پیکسل 6 پرو نسبت به نمونه 8 مگاپیکسلی به کاررفته در نسل قبلی خود یعنی پیکسل 5 بیش از 60 درصد بزرگ تر شده و از لنز گشوده تری با میدان دید وسیع تر بهره می برد.

اکنون بپردازیم به مطلب اصلی جایی که قرار است دوربین های سلفی 3 گوشی هوشمند برتر سال 2021 را یعنی گلکسی S21 اولترا، آیفون 13 پرو و پیکسل 6 پرو را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم. ما 6 حالت مختلف را برای بررسی عکس های سلفی گرفته شده از طریق این سه گوشی انتخاب کردیم که هر کدام را در بخشی جداگانه توضیح خواهیم داد.

حالت اول: سلفی پرتره

به نظر من یکی از بهترین کاربردهای دوربین سلفی، قابلیت عکاسی پرتره آن است. نه اینکه با سلفی های معمولی مسئله ای داشته باشم، اما عکاسی پرتره برای من طبیعی تر به نظر می رسند. اما متاسفانه گاهی اوقات برخی از تصاویر به ظاهر پرتره، تصور ما را نسبت به اینگونه عکس ها تغییر می دهند. من مطمئن هستم که بیشتر شما می دانید که پس زمینه های پیچیده گاهی اوقات، به عنوان مثال شاخه های درخت، برگ ها، و دیگر الگوهای پیچیده واقعاً به خوبی با بوکه مصنوعی ترکیب نمی شوند و تصویر ثبت شده به عنوان یک عکس پرتره چنگی به دل نمی زند.

دلیل این بهم ریختگی ها در تصویر ساده است: درک عمق تصویر بدون استفاده از سنسور دوربین اختصاصی که داده های خود را به دوربین سلفی می رساند و به آن می گوید کدام قسمت ها باید تار شوند و کدام یک باید در فوکوس کامل باشند، کار دشواری است. الگوریتم های نرم افزاری و هوش مصنوعی راه طولانی را در جهت پیشرفت پیموده اند و این روزها، بیشتر گوشی ها تنها با استفاده از یک دوربین قادر به ارائه یک پرتره عالی هستند. با این حال، مسافت پیموده شده هر کدام از آن ها در جهت پیشرفت ممکن است متفاوت باشد، زیرا برخی از آن ها توانایی بیشتری نسبت به دیگری دارند.

مقایسه 3 عکس سلفی گرفته شده در حالت پرتره با هر 3 گوشی به ترتیب از چپ به راست: سامسونگ، آیفون و پیکسل

جدا از تفاوت عکس ها در بخش نوردهی و پخش نور، نتایج بسیار خوبی از هر سه گوشی دریافت می کنیم. حتی با زوم کردن روی صورت من ایرادی در جلوه بوکه مصنوعی به چشم نمی خورد. هر سه گوشی در این بخش عالی کار کرده اند. با این حال، سلفی گرفته شده با پیکسل از نظر من بهترین است. در حالی که رنگ ها و نوردهی در عکس ها واقعاً یک موضوع شخصی و سلیقه ای است، من مشتاق عکس هایی هستم که اندکی در معرض نور قرار دارند و بازتولید رنگ ها واقعی تر به نظر می رسد. اما بسیاری از شما، با نظر من موافق نیستید. باید خاطر نشان کنیم که سلفی های گرم تر و با نوردهی بهتر معمولاً در رسانه های اجتماعی پیروز تر ظاهر می شوند، به همین دلیل است که سامسونگ و اپل در پی چنین عکس هایی از چهره هستند.

حالت دوم: سلفی معمولی

صحنه دوم بیشتر یک سناریوی سلفی معمول است. هیچ چیز فانتزی یا غیرعادی وجود ندارد، فقط یک سلفی ساده است. در این صحنه، منبع نور از جلو به سوژه ما برخورد می کند، که در کمال صداقت باید بگوییم که شرایط ایدئالی برای گرفتن یک سلفی خوب فراهم شده است.

مقایسه 3 عکس سلفی عادی گرفته شده با هر 3 گوشی به ترتیب از راست به چپ: سامسونگ، آیفون و پیکسل

اصلی ترین و بارزترین تفاوتی که در این عکس های گرفته شده به چشم می خورد، مقوله رنگ ها است. از نظر من بار دیگر گوگل پیکسل 6 پرو در این بخش ماهیت واقعی گرایانه دوربین سلفی خود را به ما نشان می دهد که در تضاد کامل با رنگ های قرمز و سبز کم رنگ صورت در سلفی آیفون و گلکسی S21 اولترا است. از نظر جزئیات اما، گوگل پیکسل چندان پیروز ظاهر نشده و آیفون 13 پرو و گلکسی S21 اولترا عملکرد بهتری در نشان دادن جزئیات ثبت کرده اند.

با این حال در تصاویر سلفی ثبت شده آیفون و سامسونگ نویز بیشتری را می بینیم، اما پیکسل به طور کلی تصویر تمیزتری را ثبت کرده است. اگر می توانستم یک ترکیب از ویژگی های دوربین این 3 گوشی درست کنم، رنگ دهی واقعی گرایانه پیکسل را با جزئیات سامسونگ را انتخاب می کردم. اما می دانم بسیاری از کاربران به سادگی و بدون توجه به گوشی های دیگر عکس سلفی آیفون را انتخاب می کردند.

حالت سوم: یک سلفی معمولی دیگر

عکس ها از راست به چپ: پیکسل، آیفون و سامسونگ

در این بخش نیز 3 عکس سلفی معمولی دیگر را به ثبت رسانده ایم که به طور کلی آنچه را که در بخش قبلی توضیح دادیم، نشان می دهد. تفاوت ها واضح است: رنگ ها، جزئیات و حتی میدان دید دوربین سلفی. باز هم به نظر من پیکسل 6 پرو بار دیگر سلفی های تیره تر و واقعی تری را خلق می کند که سلیقه ای است، در حالی که پرچم داران سامسونگ و اپل با سلفی های زنده تر و با نوردهی بهتر ظاهر می شوند.

حالت چهارم: سلفی در نور کم

به طور کلی در شرایط کم نور، گرفتن یک عکس سلفی مناسب و باکیفیت بسیار از سخت تر از عکاسی در شرایط ایده آل نوری است. اما من از هر سه عکس ثبت شده با این شرایط نوری راضی هستم و تفاوت ها نیز چندان فاحش نیست. من سایه زرد/سبز رنگ ثبت شده در عکس سلفی گلکسی S21 اولترا دوست ندارم و ته رنگ های پیکسل و آیفون در این بخش را ترجیح می دهم.

مقایسه 3 عکس سلفی گرفته شده در حالت کم نور با هر 3 گوشی از سمت راست به چپ: پیکسل، آیفون و سامسونگ

حالت پنجم: سلفی در نور بسیار کم

حالا بیایید کمی شرایط عکاسی را سخت تر کنیم و کمی این دوربین ها را به چالش بکشیم. در این صحنه خاص، بیشترا چراغ ها خاموش بودند و نور بسیار کمی برای عکاسی وجود داشت. سعی داشتیم که با استفاده از حالت شب (Night Mode) دوربین این گوشی ها یک سلفی خوب ثبت کنیم، که ظاهرا نیز عکس های خوبی ثبت شده اند. عکس های ثبت شده از طریق گلکسی S21 اولترا و گوگل پیکسل 6 پرو صورت فرد را کمی بی روح جلوه می دهند که این قطعا برای کاربران رضایت بخش نخواهد بود. اما گوشی آیفون تصویری بسیار زنده تر گرفته، با رنگ هایی که در واقع زیبا به نظر می رسند. لازم به ذکر است در آن شرایط از فلش دوربین ها استفاده نشده است.

مقایسه عکس های سلفی گرفته شده در شرایط نوری بسیار کم با هر 3 گوشی از سمت راست به چپ: پیکسل، آیفون و سامسونگ

حالت ششم: سلفی با فلش در برابر سلفی بدون فلش

با استفاده از فلش دوربین، در یک شرایط سیاه و سفید می توانید انتظار نتایج زیر را داشته باشید:

گوگل پیکسل 6 پرو به طور جالبی در زمانی که از فلش استفاده نمی شود عملکرد نسبتاً خوبی دارد. تصویر ثبت شده از طریق این گوشی طبیعتا نویز زیادی دارد که این برای اتاق های تاریک عادی است. رنگ های صورت در این تصویر، کمی طبع سردی دارند که خیلی مجذوب کننده و جالب توجه نیست.

عکس سلفی ثبت شده با گوشی آیفون نیز کیفیت خوبی داشته و رنگ ها در این عکس گرم تر و دیدنی تر هستند. از نظر من آیفون برنده این بخش خواهد بود، زیرا عکس گرفته شده آن سبک خون آشام گونه ای که بیشتر برای هالووین مناسب است، ندارد.

در نهایت به عکس گرفته شده از طریق گلکسی S21 اولترا می رسیم که خیلی تعریف زیادی ندارد و آیفون عملکرد بسیاری بهتری از این دو گوشی در این بخش دارد. همانطور که در تصویر می بینید بدون فلش عکس شما در تاریکی همانند یک صفحه سیاه است و شما چیزی را نمی بینید. البته که نباید انتظار زیادی از گوشی ها برای گرفتن عکس های قابل قبول در تاریکی داشته باشیم. باید خاطر نشان کنیم که بهتر است در شرایط نوری ایدئال برای گرفتن عکس سلفی از فلش دوربین استفاده نکنید، زیرا نور مصنوعی فلش سلفی معمولاً به گرفتن یک سلفی خوب کمکی نمی کند.

جمع بندی

به طور کلی، هر یک از این گوشی ها عملکرد خوبی در گرفتن سلفی دارند به شرطی که از نقاط قوت آن ها استفاده کرده تا نقاط ضعف آن ها کمتر در عکس نمایان باشد. بد نیست قبل از عکاسی منابع و جهت نوری خود را درنظر بگیرید و سپس به گرفتن عکس بپردازید، برای مثال اگر خورشید پشت سرتان باشد یا از پایین عکس بگیرید، به سختی می توانید عکس سلفی قابل قبولی را بگیرید، البته اگر هدفتان گرفتن عکس هنری است شرایط فرق می کند.

در نگاه شخصی من، عکس های ثبت شده با گوشی گوگل پیکسل 6 ماهیتی واقع گرایانه دارند که توجه من را به خود جلب کرده است، با اینکه می دانم اپل و سامسونگ تصاویر گرم تر و زنده تری را به ثبت رسانده اند. همچنین این را هم می دانم که خیلی از کاربران خلاف نظر من را دارند اما این دو گوشی اغلب تصاویر را بسیار زنده تر و بیش از حد طبیعی شان نشان می دهند. حال و هوای طبیعی تر عکس های سلفی پیکسل، را من در عکس های گرفته شده از طریق گوشی سامسونگ و اپل نمی بینم.

البته من نمی گویم که هیچ کدام از این عکس ها بد هستند، نه تصاویر گرفته شده اپل و نه سامسونگ. این دو غول بزرگ فناوری به دلایل زیادی محبوب هستند و یکی از مهم ترین آن ها این واقعیت است که هدف این شرکت ها جلب رضایت مشتریان است. گرفتن یک عکس سلفی خوب از خود یکی از راه هایی است که می توانید ترشح دوپامین مغز خود را کمی افزایش دهید. جایی که گرفتن عکس برای گذاشتن پست، استفاده از فیلترها و دوری از واقعیت اغلب اولویت بیشتری دارند، واقع گرایی یکی از اصلی ترین چیزهایی که در سلفی در پی آن می شد، نیست.

در این مقاله ما به بررسی و مقایسه دوربین سلفی 3 گوشی پرچم دار سال 2021 یعنی گوگل پیکسل 6 پرو، آیفون 13 پرو و سامسونگ گلکسی S21 اولترا پرداختیم. امیدواریم از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

اگر شما هم از کاربران این 3 گوشی هوشمند مذکور هستید، نظر خود در مورد عملکرد دوربین این گوشی ها در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Phonearena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 بهمن 1400 بروزرسانی: 3 بهمن 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1891

به "مقایسه دوربین سلفی آیفون 13 پرو، گلکسی S21 اولترا و پیکسل 6 پرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه دوربین سلفی آیفون 13 پرو، گلکسی S21 اولترا و پیکسل 6 پرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید