ناپلئون موزه لوور را با دزدی پر کرد!
به گزارش ناق، ناپلئون بناپارت هنگامی که با سپاهش از کشورهای اروپایی به سمت مشرق پیشتازی می کرد (1815ـ 1803) فقط اهداف نظامی نداشت، بلکه در پی غارت آثار هنری هم بود. این فکر سبب شد تا پاریس نه تنها پایتختی فرهنگی برای فرانسه بلکه برای اروپا و خاورمیانه هم به حساب آید.
با ما همراه باشید و با تور ارزان ایتالیا از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.
ناپلئون برای تحقق این هدف در راه حمله به کشورها آثار هنری و تابلوهای باارزش تاریخی را هم به سرقت می برد تا به موزه ای در پاریس منتقل کند؛ موزه ای که در نوع خودش بی نظیر بود. این موزه همان موزه معروف لوور است که ساختمانش را در سال 1190 پادشاه فیلپ آگوست بنا نهاد. او این کاخ را بنا نهاد تا در زمان غیبتش به سبب حضور در جنگ ها، دژی برای شهر باشد. بعدها این کاخ تبدیل به کاخی سلطنتی شد که تمام پادشاهان فرانسه تا زمان لویی چهاردهم در آن سکونت داشتند. لویی چهاردهم آن را به مدرسه و مرکزی هنری تبدیل کرد و مقر تازه حکومت را به ورسای تغییر داد.
با ظهور انقلاب فرانسه، مقامات فرانسوی اعلام کردند که کاخ لوور به موزه ای ملی تبدیل می گردد تا مکانی برای نمایش آثار تاریخی فرانسه باشد. بدین ترتیب در تاریخ 10 آگوست 1793 برای نخستین بار درهای لوور به اسم موزه به روی مردم باز شد. اوایل قرن 19، زمانی که ناپلئون به قدرت رسید، موزه لوور تازه کار بود و حوادث زیادی در انتظارش بود.
ناپلئون می خواست موزه لوور نه تنها در اروپا بلکه در دنیا بی نظیر باشد. او می خواست لوور مجموعه ای از گنجینه های کشورهای مستعمره فرانسه را در خود جای داده و نماینگر شکوه فرانسه باشد.
زمانی که لوور یک مدرسه هنری بود و آثار هنری فرانسه را در خود جا داده بود، تنها 500 اثر هنری را شامل می شد اما ناپلئون ده ها هزار تابلو، مجسمه و آثار هنری کشورهای دیگر را به آن اضافه نمود.
ناپلئون گرفتن آثار هنری که خودش از هر کشور انتخاب می کرد را جزو توافقنامه صلح در نظر گرفته بود و در واقع این یکی از شروطش برای صلح بود. او 500 نسخه خطی تاریخی از واتیکان و 300 قطعه تاریخی را در معاهده تولنتینو در سال 1797 به دست آورد. یکی از استاتید دانشگاهی در روم در خصوص آثار مسروقه که پس از دوران ناپلئون به خانه بازگشتند می گوید که فاجعه غارت های هنری ناپلئون چیزی کمتر از فاجعه جنگ های او نیست.
الجزیره نوشت،طبق این گزارش، در سال 2018 مورخی به نمایندگی از امانوئل مکرون ـ رییس جمهور فرانسه ـ در پژوهشی در پی برآورد و جبران خسارت های آفریقای جنوبی در پی غارت های انجام شده بوده است. این مورخ معتقد است غارتگران نه تنها گنجینه ها که عزت نفس ملت ها را هم به تاراج برده اند.
منبع: گردشبان