پاسخ به یک شایعه مجازی؛ یخچال فریزر چقدر برق مصرف می نماید؟

به گزارش ناق، چند سالی است که همزمان با فرارسیدن فصل گرم سال و آغاز طرح های مدیریت مصرف برق، شایعاتی در شبکه های مجازی پیرامون اندازه مصرف بعضی لوازم خانگی همچون یخچال فریزرها مطرح می گردد؛ شایعات عجیبی که هر چند با محاسبات ریاضی و داده های علمی همخوانی ندارند، اما ممکن است مورد پذیرش بخشی از افراد جامعه قرار گی

پاسخ به یک شایعه مجازی؛ یخچال فریزر چقدر برق مصرف می نماید؟

به گزارش خبرنگاران، در یکی از این شایعات مجازی که مضمون آن بیانگر مصرف بسیار زیاد برق یخچال فریزرهای خانگی است، ادعا می گردد مصرف یک دستگاه یخچال فریزر خانگی به تنهایی از الگوی مصرف برق اعلامی برای خانواده ها بیشتر است، بنابراین شهروندان امکان مصرف برق آن هم در چارچوب الگو را ندارند.

این ادعا و ارقام در حالی مطرح می گردد که بر اساس آمارهای رسمی بیش از 75 درصد مشترکان در چارچوب الگو، برق مصرف می نمایند و لذا اگر ادعاهای مطرح شده در شبکه های مجازی درست بود و تنها مصرف یخچال فریزرها بالاتر از الگو بود، نباید چنین آماری محقق می شد.

شرح بیشتر در این رابطه اینکه الگوی مصرف برق خانگی در ماه های غیرگرم 200 کیلووات ساعت و در ماه های گرم سال برای منطقه ها عادی 300 کیلووات ساعت است، بعلاوه الگوی مصرف برق منطقه ها گرمسیری کشور تا 3000 کیلووات ساعت افزایش می یابد که رقم قابل ملاحظه ای است و مستندات نشان می دهد که بخش قابل توجهی از مشترکان خانگی (بیش از 75 درصد) به صورت پیوسته در چارچوب الگو برق مصرف نموده اند؛ مشترکانی که قاعدتاً یخچال فریزر یکی از لوازم ضروری خانگی ایشان است و به رغم استفاده از آن اندازه مصرفشان از الگو فراتر نرفته است.

از این گذشته آنالیز اندازه مصرف یخچال فریزرهای خانگی به صورت دقیق و کارشناسی نیز بیانگر این است که پرمصرف ترین یخچال فریزرهای موجود در بازار که دارای راندمان بالایی هستند، حداکثر به صورت ماهانه 40 کیلووات ساعت برق مصرف می نمایند و در بدترین شرایط یخچال فریزرهای قدیمی نهایتاً 73 کیلووات ساعت برق مصرف دارند.

ضمن اینکه شهروندان می توانند با تعویض یخچال فرسوده و قدیمی با نوع راندمان بالا، به طور میانگین مصرف انرژی سالانه هر یخچال فریزر را از 73 کیلووات ساعت در هر ماه تا 33 کیلووات ساعت در هر ماه کاهش دهند.

بر اساس همین داده های علمی می توان اینگونه اعلام کرد که مصرف برق یک دستگاه یخچال فریزر قدیمی که دارای مصرف به مراتب بالایی است، در منطقه ها عادی و در ایام غیر گرم سال 36.5 درصد الگوی مصرف را در بر می گیرد و یخچال فریزرهای با راندمان بالا نیز 16.5 درصد الگوی مصرف برق یک خانواده را به خود اختصاص می دهند.

بعلاوه در منطقه ها عادی و در فصل گرم سال که الگوی مصرف برق به 300 کیلووات افزایش می یابد، سهم برق یخچال فریزرهای قدیمی از الگوی برق خانوار به 25 درصد و سهم یخچال فریزرهای با راندمان بالا به 11 درصد کاهش پیدا می نماید. ناگفته پیداست که در منطقه ها گرمسیری با الگوی مصرف برق تا 3000 کیلووات ساعت، این سهم به مراتب پایین تر و ناچیزتر می گردد.

مستند به این گفته ها می توان اینگونه نتیجه گرفت که اندازه مصرف برق یخچال فریزرهای خانگی به مراتب از شایعه هایی که در فضای مجازی دست به دست می گردد کمتر است.

جالب تر اینکه در فصل گرم امسال و با توجه به اجرای طرح پاداش 20 برابری صرفه جویی در مصرف برق، اگر مشترکان دارای یخچال فریزر قدیمی یخچال خود را با یخچال های با راندمان بالا تعویض نمایند، ماهانه چیزی بین 30 تا 40 کیلووات در مصرف برق خود صرفه جویی نموده اند که بر اساس همین اندازه صرفه جویی بسته به سایر مصارف خانگی به ازای هر کیلووات بین 500 تومان تا 2000 تومان از وزارت نیرو پاداش دریافت خواهند کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 21 خرداد 1402 بروزرسانی: 21 خرداد 1402 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2211

به "پاسخ به یک شایعه مجازی؛ یخچال فریزر چقدر برق مصرف می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به یک شایعه مجازی؛ یخچال فریزر چقدر برق مصرف می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید