چرا من همیشه احساس تشنگی می کنم؟

به گزارش ناق، هیچ چیز راضی کننده تر از نوشیدن یک لیوان آب خنک نیست وقتی که گلوی شما ظاهراً در حال سوختن است. اما اگر خودتان را قادر به رفع این احساس عطش فوری نمی دانید - یعنی در طی یک روز تعیین هشت لیوان آب نوشیده اید - ممکن است یک مسئله بزرگتر پیش رو باشد. احساس تشنگی بیش از حد طبیعی است اگر شما فقط یک تمرین طولانی را تجربه کرده اید، روز خود را بیرون زیر آفتاب گرم سپری کرده اید یا مشغول تمیز کردن خانه هستید (کمبود آب بدن می تواند در گرفتگی یا خستگی نیز ظاهر شود) اما تشنگی بی پایان چیزی نیست که کسی در طولانی مدت بتواند با آن زندگی کند.

چرا من همیشه احساس تشنگی می کنم؟

بسکمک از مردم در طول روز آب می نوشند و تصور می کنند که به اندازه کافی هیدراته شده اند اما برای بیشتریت، ساده ترین توضیح در مورد احساس تشنگی فقط این است که آنها به اندازه کافی آب نمی نوشند. استفانی ساسوس متخصص تغذیه ثبت شده می گوید: شما می خواهید هر روز هشت لیوان آب را هدف قرار دهید و این برجسته کردن یک قانون کلی است که بیشتر افراد می توانند به آن پایبند باشند.

چه مقدار آب باید هر روز بنوشید؟

اگر متوجه شدید که آب مصرفی شما نزدیک یا حتی بالاتر از معیار توصیه شده است، وقت آن است که عوامل دیگری را برای اینکه مدام به دنبال بطری آب خود هستید، در نظر بگیرید. باور کنید یا نکنید، این یک بیماری کاملاً خاص خودش را دارد که polydipsia یا پرنوشی نامیده می شود. ران ویس پزشک داخلی و استادیار پزشکی بالینی در دانشکده پزشکی راتگرز نیوجرسی می گوید: این مقدار بیش از حد نشان دهنده یک آسیب شناسی است که بسیار متفاوت از کمبود آب است. رژیم شما ممکن است مانند سایر عوامل سبک زندگی در ایجاد بالقوه پرنوشی یا علائم مربوط به آن نقش داشته باشد. گاهی اوقات تشنگی ممکن است شاخص مسئله بزرگتری باشد که احتیاج به کمک پزشک دارد. در زیر، دلایل رایج برای داشتن احساس تشنگی مداوم را مرور می کنیم، به علاوه نکات تخصصی برای کمک به شما در رفع این تشنگی.

1. شما اخیراً سرگرمی جدیدی را شروع کرده اید

بگذارید توضیح دهیم: اگر این روال اخیراً به نوعی به سراغ شما آمده است یا گهگاهی شما را درگیر می کند، ممکن است لازم باشد مقدار آب مصرفی خود را در یک روز مشخص افزایش دهید. در بیشتر مواقع، افراد تغییرات آب و هوایی، برنامه های جدید ورزشی یا تغییر در حرفه و مسائل جسمانی روزانه جدیدشان در افزایش مصرف آب را در نظر نمی گیرند. ساسوس توضیح می دهد. در آب و هوای گرمتر که ممکن است بیشتر عرق کنید یا اگر اخیراً ورزش جدیدی را شروع کرده اید یا به یک باشگاه جدید پیوسته اید، نوشیدن بیشتر آب در طول روز بسیار مهم است به ویژه برای سالمندان و افراد مسن.

اگر مرتباً این علائم را تجربه می کنید، باید میزان مصرف آب خود را دوباره ارزیابی کنید:

  • تعریق کاهش می یابد.
  • تولید ادرار کاهش می دهد.
  • مسائل الاستیسیته پوست.
  • گیجی، سبکی سر یا غش کردن. (اما ابتدا، با پزشک خود صحبت کنید و مطمئن شوید که این علائم به دلیل یک مسئله پزشکی نیست!)

2. شما اخیراً رژیم جدیدی را شروع کرده اید

مخصوصاً موردی که برای کاهش چشمگیر وزن است. به طور کلی، رژیم های کم کربوهیدرات یا کتو شما را در معرض خطر کمبود آب قرار می دهد. کربوهیدرات ها مایعات و الکترولیت ها را حفظ می کنند، بنابراین هنگامی که مقدار کربوهیدرات ها را به شدت در رژیم غذایی خود کاهش می دهید، منجر به خارج شدن آب اضافی از طریق ادرار یا بیشتر رفتن به حمام می شود. ساسوس می گوید که قبلاً رژیم های کتو به همین دلایل یکی از بدترین رژیم ها اعلام کرده است.

اگر تازه وارد رژیمی شده اید که یک گروه غذایی را به شدت کاهش یا حذف می کند، مهم است که تمرکز خود را روی میزان آب مصرفی روزانه حفظ کنید، به دلیل خطر رژیم های کم کربوهیدرات که منجر به کم آبی بدن می شود (و اگر بدون کنترل بمانند به سنگ کلیه یا یبوست منجر می شود). ساسوس می افزاید: مهمترین چیز، صرف نظر از رژیم غذایی شما، نوشیدن متناسب با تشنگی و گوش دادن به بدن تان است. شما همچنین می توانید به ادرار خود نگاه کنید تا میزان هیدراتاسیون خود را بسنجید؛ شما باید ادرارتان کمرنگ باشد که نشان می دهد شما به درستی هیدراته شده اید.

3. ممکن است بیش از حد نمک می خورید

همچنین مهم است که نگاهی دقیق به غذایی که از قبل می خورید داشته باشید. درست مثل اینکه بدن شما گلوکز اضافی را پردازش می کند، کلیه شما نمک اضافی را پردازش کرده و آن را به ادرار هدایت می کند که به نوبه خود مایعات را از خون شما دور می کند. دکتر ویس اضافه می کند که اگر یک وعده غذایی حاوی سدیم بالا بخورید، این فرایند ممکن است در عرض چند ساعت اتفاق بیفتد. سپس، مغز شما احساس تشنگی می کند.

اگرچه نوشیدن مقدار زیادی آب پس از لذت بردن از یک وعده غذایی نمکی طبیعی است (و خوب!) اما اگر مرتباً وعده هایی با سدیم زیاد می خورید، کم آبی مزمن تنها شرایطی نیست که بعداً باید با آن مبارزه کنید. مصرف بیش از حد سدیم باعث افزایش فشار خون در طول زمان می شود و همچنین ممکن است در طولانی مدت منجر به آسیب به کلیه یا قلب شود. انجمن قلب آمریکا توصیه می کند که آمریکایی ها هر روز کمتر از 1500 میلی گرم سدیم بخورند، بنابراین اگر قبلاً می دانید ممکن است این حد را دو برابر یا سه برابر کنید، صحبت با یک متخصص در مورد رژیم کم سدیم ایده خوبی است.

فکر می کنید نمک ممکن است مقصر باشد اما مطمئن نیستید؟ ساسوس توصیه می کند برای چند هفته مصرف میوه و سبزیجات را دو برابر کنید تا ببینید آیا تشنگی مکرر شما از بین می رود یا خیر. او می گوید: میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی دارای مقدار زیادی محتوای آب هستند و می توانند بدون احتیاج به نوشیدن یک بطری اضافی، به شما در رسیدن به هدف آبرسانی کمک کنند. هندوانه، کرفس و خیار از موارد محبوب هستند و بیش از 90٪ آب دارند.

4. شما به جای تشنگی دچار گرسنگی هستید

مطمئن هستیم که شنیده اید گرسنگی گاهی ممکن است با تشنگی اشتباه گرفته شود اما آیا می دانید عکس این مسئله نیز صادق است؟ ساسوس می گوید: بسکمک از علائم کم آبی، مانند خستگی و سرگیجه، می توانند شبیه احساس گرسنگی باشند. بسیار مهم است که به بدن خود گوش فرا دهید و با نشانه های گرسنگی و تشنگی خود در ارتباط باشید.

اگر چند لیوان آب نوشیده اید و نمی توانید از این احساس که باید بیشتر بنوشید خلاص شوید، وقت آن است که به سراغ یک میان وعده بروید یا به ناهار یا شام فکر کنید. اما اگر شما فقط یک وعده غذایی یا میان وعده متعادل خورده اید، به یک لیوان آب دسترسی پیدا کنید [ابتدا] تا ببینید آیا آبرسانی چیزی است که واقعاً به آن احتیاج دارید یا خیر.

5. ممکن است با یک مورد بد خشکی دهان روبرو شده باشید

این ممکن است به دلیل داروهای جدید یا به دلیل فشار خون بالا (یا هزاران دلیل دیگر برای سلامتی) باشد اما خشکی دهان نیز می تواند با تشنگی اشتباه گرفته شود. دکتر ویس خاطرنشان می کند که مصرف کافئین، استعمال دخانیات و داروهای آنتی هیستامین یا داروی سرماخوردگی می تواند باعث خشکی دهان شود اما متخصصان پزشکی در کلینیک مایو می گویند کسانی که از خشکی دهان رنج می برند می توانند با جویدن آدامس های بدون قند و تحریک بزاق علاوه بر نوشیدن مکرر آب، کمی تسکین پیدا کنند. داروهایی وجود دارند که در صورت عدم اثرگذاری هیچ یک از این محلول ها می توانند به رفع خشکی دهان کمک کنند.

6. شما ممکن است دچار پیش دیابت باشید و یا ندانسته از دیابت نوع 2 رنج ببرید

وقتی صحبت از بیماران دکتر ویس می شود، وی می گوید: کسانی که از تشنگی بیش از حد و مداوم شکایت داشته اند، غالباً دچار عوارض مرتبط با دیابت بوده اند. دکتر ویس توضیح می دهد که عمدتا دیابت نوع 2 که در جامعه پزشکی به آن دیابت شیرین گفته می شود، زیرا کلیه ها تحت فشار بیشتری برای جذب گلوکز اضافی قرار دارند، هنگامی که کلیه قادر به ادامه حرکت نیست، گلوکز در ادرار شما سرانجام می یابد، آب را به همراه خود می کشد و به شما احساس کمبود شدید می دهد. اگر دیابت تشخیص داده نشده یا شناسایی نشود، می تواند کاملاً منظم این امر اتفاق بیفتد.

7. شما در حال خوردن یا نوشیدن بیش از حد غذاهای ادرار آور هستید

غذاهای ادرار آور (مانند کرفس یا مارچوبه) یا نوشیدنی ها می توانند به مرور باعث تشنگی شما شوند زیرا بیشتر از حد معمول منجر به ادرار می شوند. دکتر ویس توضیح می دهد: داروهای ادرار آور سدیم را مجبور می کنند که توسط کلیه های شما دفع شود بنابراین در نتیجه آب بدن خود را از دست می دهید و سپس مغز علامت می دهد که به آب بیشتری احتیاج دارید. وقتی صحبت از مکمل های ادرار آور می شود، او می گوید: این وظیفه پزشک است که مطمئن شود بیمار زیاد دچار ادرار نمی شود اگر آنها بیش از حد از داروهای ادرار آور استفاده می کردند، باعث خشک شدن بدن و تشنگی آنها می شد.

ساسوس توضیح می دهد که معروف است نوشیدنی های کافئین دار موجب ادرار خفیف می شوند و اگر در طول روز بیش از حد قهوه یا نوشابه می نوشید، ممکن است باعث تشنگی ذاتی شود. او می گوید: من برای بزرگسالان سالم بیش از 400 میلی گرم کافئین روزانه توصیه نمی کنم یا اگر شما هم مانند من به کافئین حساس هستید، هرچه کمتر بهتر است. الکل همچنین ادرار آور است و می تواند برای بدن شما به همان اندازه مضر باشد، به خصوص اگر در طول روز آب کافی دریافت نکنید.

8. اعضای بدن شما می توانند در پردازش آب مشکل داشته باشند

برخی اوقات، می توانید بیش از حد آب بنوشید بله، واقعاً اینطور است! ساسوس می گوید: آب رسانی بیش از حد یک مسئله واقعی است، هرچند کمتر معمول است زیرا کلیه های سالم طبیعی به راحتی آب اضافی را دفع می کنند. این مسئله بیشتر درمورد افرادی که مسائل کلیوی دارند و نمی توانند ادرار را به طور طبیعی دفع کنند، رایج است. اگر بیماری مزمن دارید و کلیه شما را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است پزشک قبلاً در مورد سازگاری با هیدراتاسیون و نوشیدنی هایی که باید از آنها اجتناب کنید با شما صحبت کرده باشد (و اگر هنوز آن بحث را نکرده اید، وقت آن رسیده است!).

9. کلیه ها تنها عضوی نیستند که می توانند بر روی شما تأثیر بگذارند

تشنگی و تنظیم آب در بدن شما فقط به کلیه ها مربوط نیست. دکتر ویس اشاره می کند که تیروئید (که همچنین می تواند بر اشتها، دمای بدن و حتی موهای شما تأثیر بگذارد) می تواند بر احساس تشنگی شما هم تأثیر بگذارد در صورتی که تولید هورمون غدد تحت تأثیر قرار گیرد. پرکاری تیروئید و سایر مسائل تیروئیدی می توانند در بی نظمی و اضطراب و موارد دیگر تأثیر بگذارند. موسسات ملی بیماری های دیابت و گوارش و کلیه همچنین گزارش می دهند که مبتلایان به بیماری تیروئید نیز ممکن است از دیابت نوع 1، کم خونی و سایر بیماری ها رنج ببرند که ممکن است دلیل اصلی تشنگی شدید باشد.

10. شما ممکن است یک اختلال هورمونی نادر را تجربه کنید

این بسیار نادرتر از داشتن مسائل مربوط به دیابت نوع 2 است اما برخی از افراد ممکن است دچار اختلالی شوند که پزشکان آن را دیابت بی مزه می شناسند و باعث عدم تعادل پایدار مایعات در بدن شما می شود. دکتر ویس توضیح می دهد: این امر به میزان نامناسب تولید زیاد هورمونی به نام ADH که مخفف هورمون ضد ادرار است و چگونگی تأثیر آن بر روی مغز شما مربوط می شود. آنچه این کار انجام می دهد این است که کلیه شما را مجبور می کند آب را به خارج از بدن هدایت کند، فراتر از آنچه مناسب است؛ بنابراین، این ناهنجاری هورمونی فرد را مجبور می کند مانند یک تشنه خشمگین به دنبال آب برود. من فقط دو بار آن را در زندگی مشاهده کردم، زیرا نسبتاً نادر است.

کسانی که دیابت بی مزه دارند نیز مرتباً ادرار می کنند اما شما نمی توانید شرایط را تأیید کنید، مگر اینکه در مورد این موضوع بحث کنید و یک مجموعه کامل از آزمایش خون را توسط متخصص بررسی کنید.

11. شاید دچار کم خونی هستید

کم خونی به این معنی است که بدن شما به اندازه کافی گلبول قرمز سالم ندارد. برخی از افراد با آن متولد می شوند، در حالی که دیگران بعداً در زندگی به آن مبتلا می شوند. موارد زیادی می توانند باعث بروز آن شوند، از جمله بیماری ها، رژیم غذایی نامناسب یا خونریزی شدید.

کم خونی خفیف احتمالاً شما را تشنه نمی کند اما اگر شرایط شدید شود ممکن است لازم باشد آب بیشتری بخورید.

علائم دیگر عبارتند از:

  • سرگیجه
  • احساس خستگی و ضعف
  • داشتن پوستی کمرنگ یا مایل به زرد
  • نبض سریع
  • تعریق

12. دوره عادت ماهانه شما می تواند تاثیر گذار باشد

اگر در طول دوره قاعدگی تمایل به نوشیدن زیاد آب دارید، کاملاً طبیعی است. دکتر روزن می گوید: سطح استروژن و پروژسترون هر دو می توانند بر حجم مایعات تأثیر بگذارند. چرخه قاعدگی، به آن از دست دادن خون را هم اضافه کنید - به خصوص اگر دوران قاعدگی در بدن شما سنگین باشد - نتیجه آن افزایش جبرانی تشنگی است. به عبارت دیگر، وقتی در این شرایط گرفتار هستید، مطمئن شوید که یک بطری آب همیشه در کنارتان نگه می دارید.

13. استرس مزمن

دکتر هال می گوید: استرس مزمن باعث عملکرد کم غدد فوق کلیه می شود که در صورت فشار شدید ممکن است منجر به فشار خون پایین شود. این می تواند باعث سرگیجه، افسردگی، اضطراب و همچنین تشنگی شدید شود.

تشنگی راهی است که بدن شما برای افزایش فشار خون می تواند آب بیشتری به خون شما اضافه کند. واقعاً، تنها راه چاره طولانی مدت برای این امر کاهش و مدیریت بهتر سطح استرس است.

14. بارداری

علائم مختلفی در بارداری برای مراقبت وجود دارد، از جمله تشنگی بیش از حد. طبق گفته های کلینیک مایو، حجم خون شما در سه ماهه اول افزایش می یابد که کلیه ها را مجبور می کند مایعات اضافی را که در مثانه شما می پیچد ایجاد کنند، به این معنی که رفتن شما به دستشویی ممکن است بیشتر شود. علاوه بر این، حالت تهوع صبحگاهی که همراه با بارداری است می تواند منجر به کاهش آب بدن شود.

علت هرچه باشد، فقط با آن زندگی نکنید. بیشتر شرایطی که باعث تشنگی می شود قابل درمان است پس فوراٌ با یک پزشک برای درمان مشورت کنید.

منبع:

goodhousekeeping

webmd

prevention

منبع: هفت گنج
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1322

به "چرا من همیشه احساس تشنگی می کنم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا من همیشه احساس تشنگی می کنم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید