کلیسای جامع شهر فلورانس، بزرگترین کلیسای آجری دنیا

به گزارش ناق، کلیسای جامع فلورانس | Florence Cathedral

کلیسای جامع شهر فلورانس ایتالیا یکی از شاخص ترین آثار تاریخی و از زیباترین بناهای این شهر محسوب می شود که قدمتی بس طولانی دارد. این کلیسای قدیمی نه تنها به خاطر اندازه بزرگ و ظاهرش چشم نواز خود معروف است بلکه شهرت آن به صدها سال پیش برمی شود و گنبد برآمده این عبادتگاه یکی از شاهکارهایی است که نشان می دهد از این حیث بسیار از زمان خود پیش بوده است. در اینجا قصد آن را داریم تا شما را با گذشته این کلیسا و برخی نکات مهم این مکان آشنا کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه شوید:

کلیسای جامع شهر فلورانس، بزرگترین کلیسای آجری دنیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

ساخت کلیسای جامع سانتا ماریا دل فیور بیش از 140 سال طول کشیده است. کمیته ایی در آن موقع تشکیل شد تا طرح و نقشه متهورانه این بنای با عظمت را در سال 1293 میلادی تهیه کند. این زمان مصادف است با دوران قبل از رنسانس و طرح مزبور شامل گنبدی بس بزرگ برای بام این ساختمان حیرت انگیز می شد و این نکته را نیز نباید از خاطر دور کنیم که در آن موقع فن آوری آنچنان پیشرفته نبوده است که بتوان این پروژه عظیم را براحتی در عمل پیاده نمایند. ولی با تمام این احوالات، ساخت این کلیسا شروع می شود ولی بخشی از بام گنبد برای سالیان درازی به حال خود رها می شود. به همین دلیل نیز است که کل ساخت این بنا از ابتدا تا سرانجام بیش از 140 سال طول کشیده است.

گنبد کلیسا جامع سانتا ماریا دل فیور بزرگترین گنبد آجری دنیا است با بکارگیری بیش از 4 میلیون تکه آجر، که وزن کل آنها بالغ بر 40،000 تن می شود و ارتفاع به بزرگی یک برج 10 طبقه، این کلیسا بزرگترین بنای آجری دنیا محسوب می شود. اگر ساختن چنین سازه ایی کاری بسیار شاق و سخت در عصر حاضر به نظر می رسد، تصور کنید آن موقع که تکنولوژی بسان امروز پیشرفت ننموده بوده است، چه تلقی از ساخت آن وجود داشته است.

کلیسای سانتا ماریا دل فیور بر روی کلیسای دیگری ساخته شده است. بقایای کلیسای قبلی، که کلیسای فعلی روی آن بنا نهاده است همچنان وجود دارد و نام آن سانتا رپاراتا بوده است. این کلیسا، کلیسای کوچکی بوده است و سال احداث آن به قرن های چهارم تا ششم بر می شود درست قبل از سالهای قرون وسطی و دوره رنسانس. الان در زیر زمین این کلیسای جامع موزه ایی درست شده است که گردشگران می توانند دست ساخته ها یی را که مبین تاریخ مذهبی و فرهنگی این منطقه هستند، مورد بازدید قرار دهند.

درهای برنزی معروف این کلیسا که معروف به دروازه های بهشت می باشند، بوسیله یک شرکت نماینده در مسابقه ایی که برای ساختن در این کلیسا ترتیب داده شده بود در سال 1401 ساخته شده است. سالها قبل از اینکه گنبد مورد نظر ساخته شود، یک کمیته از مسوولین شهر فلورانس مسابقه ایی ترتیب دادند تا فردی که مسابقه مزبور را برنده می شود درهای شرقی محل غسل تعمید را نقاشی کند. آنها مواد و فلز برنز لازم را به میزان و مقدار مشابه در اختیار شرکت نمایندگان در مسابقه قرار دادند و به شرکت نمایندگان نیز اجازه دادند که طبق دستورالعمل مسابقه در اجرای ایده خود آزادی عمل داشته باشند.

در نهایت، برندگان این مسابقه دو نفر جوان به نام های فیلیپو برونلچی و لورنزو گیلبرت بودند، که هر دوی آنها هم آهنگر بودند و هم طلا ساز. رقابت دو نفره بین این دو جوان را در نهایت گیلبرتی آز آن خود کرد. مضمون کار او صحنه ایی از انجیل مقدس بود که در آن حضرت ابراهیم در حال ذبح کردن پسرش اسماعیل است. داوران مسابقه، کار وی را بهتر از رقیبش ارزیابی کردند، چون رقیب او یعنی فیلیپو بیشتر از ایماژهای زمینی بهره برده بود، در صورتیکه، گیلبرتی به سبک کلاسیک وفادار مانده بود.

میشل آنجلو سالها بعد از ساخت دری که از آن صحبت شد، در جایی گفته بود که این درها مثل دروازه های بهشت به نظر می آیند و این اسم با مسما از اینجا می آید. نیز، گفته می شود طرحی که برونلچی برای نقاشی این در به هیات داوران آن موقع ارایه نموده بود، بسیار از دوره خودش جلوتر بوده است که بارقه ایی از انسان گرایی را در طرح خود به تصویر کشیده است و نشانه هایی از شروع پیدایش دوره رنسانس در اروپا نوید می داده است. فردی که گنبد سانتا ماریا دل فیور را طرح ریزی و ساخته است، هرگز آموزش های لازم برای معماری را از قبل ندیده بوده است فیلیپو برونلچی یک استادکار طلا بوده است و هرگز در عمرش چیزی به مانند شاهکاری که برای گنبد این کلیسا خلق نمود، نساخته بود.

هرچند این موضوع و صحبت از آن خیلی مسخره و مضحک به نظر می رسد، ولی برای طلا ساز بودن، به ترکیبی از هنر زیبایی شناسی و آفریدن یک شی در آن واحد احتیاج است که برونلچی از آنها بهره مند بود در کنار دانش های دیگری که از آنها برخوردار بوده است. همه اینها برای ساختن چنین گنبد عظیمی او را کمک رسانده اند. جالب است بدانید، وقتی که برونلچی تولد یافت، حدود 80 سال از ساخت کلیسا بدون حتی یافتن راه حلی عملی زمان سپری شده بود.

همچنان که سالیان مدیدی از ساخت بنای کلیسای جامع سپری شده بود و ساختمان کلیسا نسبت به طرح اولیه آن به مرور بزرگتر و عظمت بیشتری پیدا نموده بود، ولی همچنان سووالی که در ذهن باقی مانده بود این بود که چطور قرار است بام گنبدی شکل این کلیسای معظم ساخته شود. هیچ کس نمی دانست که آیا در عمل احتمال اجرای آن وجود دارد و یا خیر. حتی خود طراحان این کلیسا نیز اشرافی به عملیاتی بودن برساخته ذهنی خود نداشتند، ولی فلورانسی ها مصمم بودند تا برای اینکه خودی در برابر بقیه شهر های ایتالیا آن موقع از خود به مانند توسکانی نشان دهند، این بنا را در نهایت تکمیل نمایند. حتی با واقف بودن به اینکه نمی دانستند چند سال ممکن است ساختن آن بطول بینجامد.

الهام بخش ساخت کلیسای جامع فلورانس، بنای باستانی پانتئون است با وجود آنکه، هیچ طرح معماری از چگونگی و مراحل ساخت اثر باستانی پانتئون در دسترس نبوده است، با این اوصاف، مسوولین شهر فلورانس علاقه وافری به ساختن چیزی شبیه به آن در سر می پروراندند و با علم به اینکه دانش لازم را درباره طرز ساخت آن در اختیار نداشتند. موضوع این بود که فلورانسی ها در آن موقع از طرح های گوتیک بناهای اصلی ممالک اروپایی خوششان نمی آمد و ظاهر یکسان این بناها یکی تز این دلایل بود. بنابراین آنها روی به سوی رومی های باستان برای الهام دریافت در ساخت بناهای خود آوردند. آنها ایده ها و طرح های اصیل رومی ها را سرمشق خود قرار دادند تا بتوانند در رقابت با دیگر شهرهای اطراف خود سری در میان بزرگان برآورند و به پرستیژ شهر خود بیفزایند.برونلچی بعد از اینکه رقابت ساخت برای در محل غسل تعمید کلیسا جامع فلورانس را به رقیب دیگر خود واگذار کرد، به آنالیز و مطالعه بناهای روم باستان روی آورد و تا سالها در تاریخ این منطقه خبری از وی نشد تا اینکه سالها بعد دوباره به فلورانس برگشت

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 618

به "کلیسای جامع شهر فلورانس، بزرگترین کلیسای آجری دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای جامع شهر فلورانس، بزرگترین کلیسای آجری دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید