گشتی در شهر تاریخی خسروشهر

به گزارش ناق، خسروشهر یکی از شهرهای آذربایجان شرقی در 15 کیلومتری کلانشهر تبریز واقع گردیده است. خسروشاه نام قدیمی این شهر بود که پس از انقلاب به خسروشهر تغییریافت، طبق آخرین سرشماری سال 95، این شهر دارای جمعیتی بالغ بر 21 هزار و 972 نفر است.

گشتی در شهر تاریخی خسروشهر

در این شهر می توان آثار تاریخی که اکثر آن ها متعلق به دوره صفویه است، مشاهده کرد. آثار زیادی از جمله کاروانسرای صفوی خسروشاه، مسجد صفوی، شهر باستانی یانق با قدمت بیش از پنج هزارسال، قلعه تاریخی دختر، مسجد جامع خسروشاه، آرامگاه شیخ سلار دیلمی، آرامگاه شیخ فضل الله راوندی کاشانی در این شهرستان مستقر هستند.

تور یک روزه خبرنگاران برای بازدید از جاذبه های گردشگری این شهر به همت شهرداری خسروشهر برگزار گردید و بعد از اتمام نشست خبری، خبرنگاران از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرستان خسروشهر از جمله کاروانسرای صفوی، آرامگاه شیخ سلار دیلمی،موزه مردم شناسی و برج کبوتران بازدید کردند.

ایستگاه اول - کاروانسرای صفوی خسروشاه

ابتدای بازدید از کاروانسرای صفوی شروع شد، این کاروانسرا با کمی فاصله از خسروشاه در جاده خاکی و قدیمی خسروشاه - آذرشهر واقع شده است.

دیواره ها و برجک های نیمه خراب کاه گلی نشان دهنده قدمت زیاد آن است، تاریخچه این کاروانسرا به دوران صفویه برمی گردد و یکی از 999 کارونسراهایی است که به دستور شاه عباس صفوی برای استراحت مردم ساخته شد.

با توجه به این که در گذشته این محل از امنیت خوبی برخوردار بود، مردم در مسیر سفرهای خود، برای حفاظت جان، اموال و جلوگیری از غارت راهزنان به این کاروانسراها پناه می بردند.

برجک های این کاروانسرا از لحاظ ساختار معماری به برج کبوتران خسروشاه شباهت زیادی دارد ولی اکنون به دلیل بی توجهی به این کاروانسرا، قسمت اعظمی از آن به شدت تخریب گردیده و از آن تنها دو برجک و دیوار کاهگلی برجای مانده است. بخشی از زمین های آن نیز توسط مردم زیر کشت می رود! به نظر می رسد اگر اقدامات لازم برای مرمت و بازسازی آن انجام نگیرد، در آینده ای نه چندان دور؛ شاهد تخریب کلی این آثار تاریخی خواهیم بود.

ایستگاه دوم - آرامگاه شیخ سلار دیلمی

شیخ سلار دیلمی معروف به اولین فقیه شیعه ایرانی از جمله مشاهیر و بزرگان قرن پنجم بود که در قبرستان قدیمی خسروشاه دفن گردیده است. این مقبره از مراکز تاریخی و مذهبی خسروشاه محسوب می گردد.

شیخ سلار دیلمی از شاگران شیخ مفید و سید مرتضی علم الهدی بود و آثار متعدد وی از جمله المقنع فی المذهب، التقریب در اصول، الابواب و الاصول در فقه، التذکرة من حقیقة الجوهر است.

مقبره این عالم اسلامی اکنون به پارک شیخ سلار دیلمی تبدیل گردیده و به عنوان زیارتگاهی مورد توجه گردشگران قرار می گیرد.

ایستگاه سوم - موزه مردم شناسی خسروشاه

بازدید سوم تور رسانه ای از موزه مردم شناسی شهرستان خسروشاه است، در ورودی موزه، یکی از قوچ های سنگی قبرستان قدیمی خسروشاه و چند نمونه از سنگ قبرهای تاریخی دیگر این گورستان نصب گردیده است.

موزه مردم شناسی برعکس سایر موزه ها جایی در خود برای نگهداری عتیقه جات چند هزار ساله ندارد بلکه این موزه در راستای معرفی فرهنگ بومی شهرستان خسروشاه افتتاح گردیده تا به عنوان یک مکان فرهنگی، آثار فرهنگی ابعاد زندگی مردم خسروشاه را از دوران گذشته حدود 100 سال قبل، به نمایش بگذارد.

در این موزه مردم اکثر آثار قدیمی مانند چرخ خیاطی دستی، تلویزیون و رادیو، ظروف قدیمی، ابزار و وسایل کار کشاورزی و زندگی، برخی اسناد قدیمی و عکس های باقی مانده از دوران مختلف، وسایل شبیه گردانی در مراسمات شبیه خوانی، را به موزه اهدا کردند.

همچنین در گوشه ای از این موزه، تندیس خیر بزرگ مدرسه ساز، مرحوم جلیل خسروشاهی نصب گردیده است.

ایستگاه چهارم - برج کبوتران(صدها خانه برای پرندگان)

برج کبوتر خسروشاه، بنایی استوانه ای شکل به قطر شش متر و با ارتفاع 11 متر بوده که در آن صدها خانه کاهگلی برای پرندگان ایجاد گردیده، این برج با قدمتی حدود 200 سال پیش در زمان قاجار ساخته گردیده است. مردم در گذشته از فضولات جمع گردیده پرندگان در این مکان به عنوان کود و از گوشت پرندگان جهت تغذیه استفاده می کردند.

در گذشته تعداد برج ها در این منطقه زیاد بوده ولی رفته رفته با گذشت زمان تخریب گردیده و آثاری از آن ها بر جای نمانده است. سال 86، تنها برج کبوتر خسروشاه با شماره 19099 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

شهردار شهرستان خسروشهر در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به این که شهرستان خسروشاه در موقعیت ترانزیتی واقع شده است، اکثر نیازهای ضروری استان از جمله خط لوله آب شرب تبریز، خط لوله انتقال نفت، خط راه آهن تبریز به تهران، محور ارتباطی و جاده دسترسی تبریز - ارومیه، تبریز - مراغه از محدوده این شهر عبور می نماید.

رسول کریمیان با بیان این که کارخانه ها و شهرک های صنعتی زیادی در محدوده این شهر ایجاد گردیده است، گفت: وجود شهرک صنعتی اخولا، غرب تبریز، کارخانه شیشه آذر، نیروگاه حرارتی تبریز در تحول و رونق اقتصادی منطقه نقش چشمگیری دارند.

وی با اشاره به قدمت و فرهنگ و اصالت این شهر، افرود: وجود شخصیت های بزرگی از جمله خیران بزرگ کشور مانند حاج جلیل خسروشاهی، سازنده بیش از 500 مدرسه در کشور، برای ما افتخار است .

کریمیان بیان نمود: با توجه به قدمت تاریخی و فرهنگی این شهر، اماکن تاریخی زیادی از جمله مقبره شیخ سلار،مسجد جامع، کاروانسرای صفویه و برج کبوتران در این شهرستان مستقر هستند.معتقدم با برنامه ریزی منسجم و کوشش شهرداری و شهروندان بستری برای سرمایه گذاری فراهم گردد تا این شه رستان به قطب گردشگری تبدیل گردد.

وی در بخش دیگر سخنان با بیان این که اتحاد و همدلی بسیار مطلوبی بین شورا و شهرداری در این شهرستان وجود دارد، گفت: در این شهر 6 نفر شورا با تعامل و اتحاد با شهرداری سعی بر برطرف مشکلات مردم هستند..

وی با بیان این که فاضلاب شهری از معضلات شهرستان های کوچک است، گفت: طبق پیگیری شهرداری و شورا، اقدامات عملیاتی فاضلاب شهری به صورت فعال شروع گردیده و تاکنون 15 درصد آن به اتمام رسیده است.

شهردار شهرستان خسروشاه اهمیت وجود راه های ورودی و دسترسی را برای جذب و رونق گردشگری ضروری دانست و گفت: شهرستان خسروشاه دارای سه ورودی است، ورودی جدید آن نیز به عنوان ورودی 4 و پل ارتباطی بامرکز شهر و اتوبان تبریز در دست اجرا است و تاکنون 95 درصد از مشکل تملک آن برطرف و بخشی از مسائل عمرانی آن نیز به خاتمه رسیده است.

وی اضافه کرد: آسفالت و زیر سازی مسیر توریسمی نمایدوان برای بهبود تردد گردشگران انجام گردیده است.

وی با اشاره به افتتاح موزه مردم شناسی در خسروشاه، یادآور شد: این موزه برای حفظ فرهنگ بومی، سنت ها و آثار تاریخی شهر ایجاد گردیده است.

وی ادامه داد: غسالخانه خسروشاه از وضعیت مناسبی برخوردار نبود ولی با تعمیر و بازسازی، به محیطی مناسب تبدیل گردیده است.همچنین این شهرستان فاقد ساختمان نظام مهندسی بود ولی اکنون ساختمان جدید برای ارائه خدمات به مردم به بهر برداری رسیده است.

کریمیان از احداث سالن چند منظوره ای با مشارکت خیران در خسروشاه اطلاع داد و گفت: اکنون نقشه های عمرانی این پروژه تکمیل گردیده است.

وی با اشاره به پیشتازی خیران خسروشاه در انجام اقدامات عمرانی، اضافه کرد: خیران 35 هزار متر مربع زمین در این شهرستان را برای احداث مکان های مختلف از جمله گردشگری، توریستی و تفریحی خریداری کردند.

وی ادامه داد: خیران این شهرستان در مسائل فرهنگی نیز ورود پیدا نموده اند، در این راستا سالن اجتماعاتی با مشارکت خیران و به نام خیران احداث می گردد و معتقدم با مشارکت خیران و ایجاد زیرساخت های لازم، زمینه برای اشتغال و درآمد در این شهرستان فراهم گردد.

وی بیان نمود: شهرستان خسروشاه در بحث ممیزی املاک شهری و جی آی اس به عنوان پایلوت در استان انتخاب گردیده است.

کریمیان گفت: طی 10 ماه گذشته، بدهی های شهرداری به صورت تقسیط تقسیم بندی و بدهی ها به پرسنل نیز پرداخت گردیده است.

وی با اشاره به برنامه های آتی شهرداری این شهرستان، اظهار کرد: ایجاد المان شهدای گمنام، ساخت تندیس حاج جلیل خسروشاهی در دستور کار قرار گرفته و اکنون نیز طرح اولیه این مجسمه به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل شهرستان خسروشاه، ایجاد ماسه شویی و کشتارگاه صنعتی برای اشتغال زایی افراد جزو برنامه های آتی شهرداری این شهرستان است.

وی در ادامه از برپایی نمایشگاه صنایع دستی با مشارکت روستاییان در اتوبان تبریز – آذرشهر اطلاع داد و گفت: این نمایشگاه به صورت دائمی در محل مستقر بوده و فرصت خوبی برای درآمدزایی مردم منطقه می گردد.

وی با بیان این که طی 10 ماه گذشته بودجه امسال برای عمران آبادی شهری مصوب و ابلاغ گردیده است، اضافه کرد: بودجه امسال 9 میلیارد و 200 میلیون تومان است که 60 درصد آن بودجه جاری و 40 درصد نیز بودجه عمرانی است.

وی مازاد نیروهای شهرداری را از مهم ترین مشکلات بیان کرد و گفت: یکی از مشکلات شهرداری، نیروهای مازاد است و اکنون نیز نفرات مشغول در شهرداری از چارت استاندارد بیشتر است، به همین دلیل در تعدیل نیرو، بازنشستگان را جزو اولویت قرار داده ایم و تاکنون پرونده بازنشستگی 10 نفر از کارمندان تکمیل گردیده است.

رئیس شورای شهرستان خسروشاه در این نشست به تعامل و همکاری بین اعضای شورا و شهرداری تاکید نمود و گفت: معتقدم هر جایی که اختلاف نظر بین اعضا وجود نداشته باشد بی شک پیشرفتی وجود نخواهد بود.

محمد مقصودی ادامه داد: تاکنون هر دستوری که ابلاغ گردیده با هماهنگی اعضای شورا و شهرداری تصویب گردیده است.

وی با بیان این که شهرستان خسروشاه در بین 15 شهرستان استان از لحاظ کشاورزی و صنعتی از ظرفیت های بالایی برخوردار است، گفت: توجه به زیرساخت های اجتماعی، رفاهی و اقتصادی این شهرستان باید رسیدگی گردد.

گزارش از: لیلا جلیلی- خبرنگار خبرنگاران در آذربایجان شرقی

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 19

به "گشتی در شهر تاریخی خسروشهر" امتیاز دهید

1 کاربر به "گشتی در شهر تاریخی خسروشهر" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشتی در شهر تاریخی خسروشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید