یک روز کاری تا بورسی شدن سرخابی ها!

به گزارش ناق، در شرایطی که اعلام و تاکید شده بود عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس تا خاتمه بهمن ماه امسال انجام می گردد، باید این اتفاق تا روز شنبه (30 بهمن) رخ دهد و شاهد درج نماد سرخابی ها در بازار پایه فرابورس باشیم.

یک روز کاری تا بورسی شدن سرخابی ها!

به گزارش خبرنگاران، عرضه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس طبق مدل افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق تقدم تا انتها بهمن ماه امسال، مساله ای است که طی چند ماه اخیر بارها از سوی مسئولان و به ویژه رییس سازمان خصوصی سازی بر انجام آن تاکید شده است و طبق وعده داده شده نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مطابق وعده سازمان خصوصی سازی تا انتها بهمن در بازار پایه فرابورس درج خواهد شد.

حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی سازی به تازگی در چند وعده تاکید نمود که واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا انتها بهمن ماه امسال در فرابورس کلید می خورد؛ وعده ای که طی چند سال اخیر بارها و بارها از سوی مسئولان وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور اقتصادی و سازمان خصوصی سازی تکرار شده و بی انتها مانده است. وی بعلاوه بیان نمود در نامه ای که به ای اف سی نوشتیم اعلام کردیم عرضه در فوریه 2022 صورت می گیرد که حدودا بهمن ماه می گردد اما روز دقیق آن تعیین نشده است.

ارزش استقلال و پرسپولیس

طبق گفته رییس سازمان خصوصی سازی، فروردین ماه امسال ارزش باشگاه پرسپولیس معادل 1800 میلیارد تومان و ارزش باشگاه استقلال نیز معادل 1600 میلیارد تومان در نظر گرفته شد که بالغ بر 1000 میلیارد تومان نیز برند این دو باشگاه بود. (قبل تر اعلام شده بود که 1100 میلیارد تومان از 1800 میلیارد پرسپولیس و 1000 میلیارد تومان از 1600 میلیارد استقلال مربوط به برند است) اما در نهایت 23 بهمن این دو باشگاه مجددا قیمت گذاری شدند که پرسپولیس 3200 میلیارد تومان و استقلال 2800 میلیارد تومان ارزشگذاری شدند.

فرایند واگذاری استقلال و پرسپولیس چگونه است؟

رییس سازمان خصوصی سازی اعلام نموده بود: در مدل عرضه اولیه پول به حساب خزانه دولت واریز می گردد اما در مدل افزایش سرمایه از محل صرف سهام، پول مردم به باشگاه می رسد؛ هرچند دومین مدل هم خیلی متفاوت نیست و شبیه عرضه اولیه و با مشارکت مردم است. در مدل افزایش سرمایه از محل صرف سهام، شرکت بورسی می گردد و در ابتدای واگذاری مشارکت مردم این گونه است که بخشی از سهام را در اختیار می گیرند و پول پرداخت شده تنفسی را به باشگاه می دهد.

ابتدا باید مجمع تشکیل تا صورت های اقتصادی تصویب گردد و پس از آن ارزش گذاری در هیات واگذاری تصویب می گردد و در نهایت این اتفاق با درج نماد در بازار پایه فرابورس همراه و به امکانی برای خرید سهام دو باشگاه از سوی مردم تبدیل می گردد. واگذاری 10 تا 20 درصد این دو باشگاه به وسیله مشارکت در افزایش سرمایه اتفاق خواهد افتاد و ترکیب سهامداری دو باشگاه نیز تغییر می نماید و وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور اقتصادی و داریی به همراه مجموعه دو باشگاه در یک تعامل فرایند را پیش می برند. تردیدی در رابطه با واگذاری حداقل 10 تا 20 درصد سهام این دو باشگاه به مردم وجود ندارد و تا اواخر بهمن ماه نهایی می گردد و در رابطه با بقیه ترکیب سهامداری نیز اگر سهام دار عمده ای مانند شرکت های بورسی مشارکت نمایند می توانند یک یا دو سیت از باشگاه را در اختیار گیرند و در کنار آن افراد مختلف نظیر پیشکسوتان، بازیکنان، کارمندان وزارت ورزش و جوانان و سایر افراد می توانند در مالکیت این دو باشگاه مشارکت نمایند.

به گزارش خبرنگاران، با وجود وعده و وعیدهای پرشمار در دولت دوازدهم مبنی بر واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی، در نهایت اما چنین اتفاقی رخ نداد و کامل نشدن فرایند واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی در دولت دوازدهم، توپ تصمیم گیری نهایی در رابطه با خصوصی سازی سرخابی های مرکز را به زمین دولت سیزدهم انداخت و آخرین شرایط پفراینده خصوصی سازی این دو باشگاه حاکی از آن بود که مصوبه هیات عالی خصوصی سازی و در عین حال مصوبه شورای عالی بورس گرفته شده است و بر اساس اعلام مسئولان سازمان خصوصی سازی؛ پفراینده دو باشگاه در اختیار هیأت پذیرش فرابورس قرار گرفته و عرضه اولیه بر اساس اعلام فرابورس صورت خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1992

به "یک روز کاری تا بورسی شدن سرخابی ها!" امتیاز دهید

2 کاربر به "یک روز کاری تا بورسی شدن سرخابی ها!" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک روز کاری تا بورسی شدن سرخابی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید