10 مهارت نرم (Soft Skill) ضروری برای تضمین موفقیت شغلی شما

به گزارش ناق، مجمع جهانی اقتصاد برای پیش بینی چالش ها و فرصت هایی که شرکت ها و کارکنان در آینده نزدیک با آن روبرو خواهند شد، فهرستی از مهارت ضروری برای محیط های کاری آینده را منتشر نموده است که تا سال 2025 تقاضای بالایی برای آن ها وجود خواهد داشت. در این مطلب از خبرنگاران مگ به آنالیز این مهارت ها می پردازیم.

10 مهارت نرم (Soft Skill) ضروری برای تضمین موفقیت شغلی شما

1. حل مساله

این دسته بندی وسیع ترین دسته در بین مهارت های لازم برای موفقیت شغلی در سال 2025 است و شامل 5 مهارت بسیار مهم می گردد:

  • تفکر تحلیلی و نوآوری: این مهارت به معنای توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و ارائه راه چاره های نو و خلاقانه برای مسائل است.
  • حل مسئله پیچیده: این مهارت به معنای توانایی شناسایی، تجزیه و تحلیل و حل مسائل پیچیده با استفاده از تفکر انتقادی و خلاقانه است.
  • تفکر انتقادی و تحلیل: این مهارت به معنای توانایی آنالیز دقیق اطلاعات، شناسایی سوگیری ها، ارزیابی شواهد و نتیجه گیری منطقی است.
  • خلاقیت، اصالت و ابتکار: این مهارت به معنای توانایی ارائه ایده های نو و بدیع، و بعلاوه توانایی اجرای آنها با اعتماد به نفس و پشتکار است.
  • استدلال، حل مسئله و ایده پردازی: این مهارت به معنای توانایی تفکر منطقی، ارائه راه چاره های عملی و ارائه ایده های نو و خلاقانه است.

مهارت حل مساله پیچیده و تفکر تحلیلی چیزی نیست که افراد به طور معمول با آن متولد شوند، بلکه مهارتی است که با تکامل در طول زندگی حرفه ای توسعه پیدا می نماید. اگرچه داشتن فکر تحلیلی مفید است، یادگیری تجزیه و تحلیل داده ها می تواند نسبتا آسان و لذت بخش باشد. حل مساله بعلاوه احتیاجمند خلاقیت، ابتکار و اصالت است. داشتن رویکرد خلاقانه و بدیع به نوآوری یاری می نماید و به نگاه تازه و ایجاد فکر باز به مسائل یاری می نماید.

داشتن مهارت حل مساله پیچیده به معنای توانایی حل مسائلی است که افراد دیگر قادر به حل آن ها نیستند. چه به وسیله خلاقیت خالص و ایده های اصیل و نوآورانه، چه به وسیله تجزیه و تحلیل آماری گسترده برای کشف نقاط ضعف یک سازمان، مهارت های مرتبط با حل مساله برای موفقیت در آینده (چه در سطح سازمانی و چه در سطح فردی) ضروری است. با پیچیده تر شدن و سریع تر شدن دنیای کار، توانایی یافتن علت مسائل پیچیده و سپس حل آن ها به طور فزاینده ای حیاتی خواهد شد.

2. مدیریت خود

شما و هر یک از اعضای سازمانتان به طور اجتناب ناپذیری اشتباه خواهید کرد. در واقع، نوآوری و شکست دست در دست هم دارند و برترین نوآوری ها به ندرت در کوشش اول به وجود می آیند. به همین علت است که مدیریت خود دسته ای است که شامل مهارت انعطاف پذیری، تحمل استرس و سازگاری است؛ چون اینها مهارت های لازم برای حفظ فکریت مثبت است. حتی در زمانی که اوضاع سخت می گردد یا زمانی که با موقعیت های غیرمنتظره (مثل یک بیماری همه گیر جهانی) روبرو هستیم.

یکی دیگر از مهارت هایی که مجمع جهانی اقتصاد به عنوان بخشی از دسته مدیریت خود پیشنهاد می نماید، یادگیری فعال و راهبردهای یادگیری است. یادگیری این مهارت ها اجتناب ناپذیر هستند چون تنها راه برای ادامه پیشرفت در کار شما به وسیله یادگیری است. این به معنای سازگاری سریع با موقعیت های نو و کسب هرچه بیشتر اطلاعات در سریع ترین زمان ممکن است. این مهارت خاص مولفه فکری روشنی دارد، چون ضروری است هنگامی که اشتباه می کنید خود را ببخشید و زمانی که تحت استرس هستید محکم بمانید و بتوانید واضح فکر کنید.

هنگامی که صحبت از یادگیری می گردد، ضروری است که مثبت بمانید و باور داشته باشید که اشتباهات به ما یاری می نمایند بهبود پیدا کنیم و تجربیات باعث رشد ما می شوند. یکی از عواملی که ممکن است در این زمینه به شما یاری کند و شما را به موفقیت شغلی برساند، درک فواید داشتن یک فکریت رشد به جای یک فکریت ثابت است.

3. کار با دیگران

طبق فهرست مجمع جهانی اقتصاد یکی دیگر از مهارت هایی که در آینده نزدیک بسیار مهم تلقی می گردد، رهبری و نفوذ اجتماعی است. به هر حال، ما به طور مداوم در محیط کار با همکاران، مشتریان و سایر ذینفعان در ارتباط و همکاری هستیم. برای انجام موفقیت آمیز این کار، مهارت های نرم مثل هم دلی، حل تعارض، ارتباطات و تصمیم گیری حیاتی هستند.

ممکن است متناقض به نظر برسد، اما با افزایش قدرت هوش مصنوعی و دیجیتالی شدن، سازمان ها باید به شدت بر توسعه این مهارت های نرم تمرکز نمایند. در حالی که هوش مصنوعی ممکن است در برخی زمینه ها جایگزین وظایف و عملکردهای انسان گردد، اما هرگز نمی تواند جایگزین آنچه ما را انسان می نماید گردد. بسیاری از وظایف روتین ناکارآمد خواهند شد، اما هوش هیجانی، همکاری، مهارت های ارتباطی و سایر مهارت های رهبری به طور فزاینده ای اهمیت پیدا می نمایند. به ویژه اکنون که ما بیشتر از راه دور کار می کنیم و مدل های سازمانی ترکیبی در حال توسعه هستند، این مهارت های جهانی و مربوط به همه جا بیشتر از همواره به وسیله کارفرمایان جست وجو می شوند.

4. استفاده و توسعه فناوری برای موفقیت شغلی بیشتر

مهارت های استفاده، نظارت و کنترل فناوری و بعلاوه طراحی و برنامه ریزی فناوری نقش بسیار مهمی در آینده هر صنعتی ایفا خواهند کرد. فناوری سال هاست که نقش بزرگی در زندگی ما ایفا می نماید و این موضوع تا سال 2025 با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت.

علوم داده ها، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق مهارت های مهمی برای مشاغلی هستند که در آینده به طور فزاینده ای رایج خواهند شد. به معماران کلان داده، متخصصان بازاریابی دیجیتال و مهندسان یادگیری ماشین فکر کنید. به همین علت بسیار مهم است که بر داشتن تیمی متمرکز شوید که به فناوری مسلط باشد و با استفاده از فناوری آشنا باشد.

اما فقط مساله داشتن مهارت های برنامه نویسی نیست، بلکه درک قدرت فناوری، کاربرد آن و نحوه کنترل آن هم اهمیت دارد. این موضوع به افراد اجازه می دهد تا واقعا درک نمایند که چگونه می توان کار آن ها را به شیوه ای بسیار کارآمدتر و چابک تر انجام داد.

چرا این مهارت ها برای رسیدن به موفقیت شغلی مهم هستند؟

فقدان مهارت اغلب سازمان ها را از استفاده از فرصت های بازار، راه چاره های نوآورانه و سازگاری با تغییرات باز می دارد. برای پر کردن شکاف مهارت ها و اطمینان از مقاوم بودن کسب وکار شما در برابر آینده، افراد باید به طور مداوم یاد بگیرند و رشد نمایند. بنابراین، توسعه کارکنان شما شایسته توجه و تعهد کامل شماست. فقدان فرصت رشد می تواند منجر به ترک برترین کارکنان شما گردد که مطمئنا این اتفاق چیزی نیست که شما در این دوران کمبود نیروی کار و جنگ برای استعدادها می خواهید. سرمایه گذاری بر مهارت های افراد راهی قدرتمند برای حفظ استعدادها و ایجاد تعهد در آن هاست.

کسب وکارها برای آمادگی و ارتقاء مهارت و آینده کار، باید بر ایجاد برنامه های توسعه برای رهبران و کارکنان خود تمرکز نمایند و روی موضوع آموزش سرمایه گذاری نمایند. مهم است که تمام ذینفعان را با خود همراه کنید و آن ها را وادار کنید تا احتیاج به توسعه مهارت ها را درک نمایند. این کار به شرکت شما یاری می نماید تا با دنیای کار، که به سرعت در حال تغییر است، سازگار گردد. این سازگاری عملکرد کسب وکار را بهبود می بخشد و در نهایت به دستیابی به رضایت مشتری در سطح بالاتر هم یاری می نماید. بنابراین مطمئن شوید که مدیران آموزش، بخش منابع انسانی و مدیران اجرایی شما اقدامات لازم را انجام می دهند. برای اطمینان از این موضوع می توانید طبق فهرست زیر عمل کنید:

  • درک کنید که چگونه این مهارت های آینده ساز به سازمان شما ارزش می بخشند.
  • فهرستی از مهارت هایی که دارید، مهارت هایی که ندارید و مهارت هایی که قرار است از آن ها بهره ببرید تهیه کنید.
  • مطمئن شوید که یک استراتژی یادگیری روشن و واضح دارید که مبتنی بر آینده تنظیم شده است.
  • سلامت و توسعه استعداد افراد خود را در اولویت قرار دهید.
  • روی برنامه های رشد و آموزش سرمایه گذاری کنید.

مرور کلی

آیا مهارت های معرفی شده در این مطلب در حال حاضر جزئی جدایی ناپذیر از سازمان شما هستند؟ یا برخی از آنها را ندارید؟ نباید فراموش کنید برای رسیدن به موفقیت شغلی در آینده و پیشرفت سازمان باید تا دیر نشده روی این مهارت ها کار کنید تا با آغاز سال 2025 جزو پیشروها در بازار کار باشید.

منبع: lepaya

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 18 شهریور 1403 بروزرسانی: 18 شهریور 1403 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2279

به "10 مهارت نرم (Soft Skill) ضروری برای تضمین موفقیت شغلی شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 مهارت نرم (Soft Skill) ضروری برای تضمین موفقیت شغلی شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید