5 سریال ایرانی که مصداق واقعی آب بستن بودند

روزنامه هفت صبح: بوی باران در گروه سریال های ملودرام طولانی تلویزیون قرار می گیرد. منظورمان از سریال طولانی، کمدی های نود شبی و سریال های الف ویژه نیست. چون آن ها تعریف خاص خودشان را دارند و در مقام مقایسه با این ملودرام ها قرار نمی گیرند. از دهه هشتاد و بعد از افزایش توجه مخاطبان به سریال های ترکیه ای، فراوری ملودرام های طولانی ایرانی به جریان افتاد و ادامه پیدا کرد.

5 سریال ایرانی که مصداق واقعی آب بستن بودند

اکثر این سریال ها به دلیل اینکه مدت زمان طولانی روی آنتن بودند، نسبت به سایر سریال ها بیشتر در ذهن ها مانده اند. مروری داریم بر پنج ملودرام مهم تلویزیون که بالای 50 قسمت ساخته شدند.

نرگس (1385)

کارگردان:

سیروس مقدم

بازیگران:

حسن پورشیرازی، مهرانه مهین ترابی، زنده یاد پوپک گلدره، ستاره اسکندری، مهدی سلوکی، عاطفه نوری و ...

تعداد قسمت ها

: 69

ارزیابی کلی:

بعد از اینکه فراوری سریال های کمدی 90 شبی در تلویزیون رونق زیادی پیدا کرد و با استقبال زیادی از سوی مخاطبان روبرو شد، سریال نرگس به عنوان اولین سریال ملودرام طولانی کلید خورد. این سریال حدود 70 قسمت داشت و در تابستان 1385 روی آنتن رفت. با اینکه قصه های فرعی و اضافه زیادی داشت، اما قصه اصلی سریال آنقدر جذابیت داشت که معمولا کسی درباره کشدار بودن و خسته نماینده بودن آن صحبتی به میان نمی آورد.

تک تک شخصیت ها آنقدر خوب و دقیق به مخاطبان معرفی شده بودند که قصه زندگی هر کدام از آن ها به اندازه شخصیت های اصلی برای همه مهم به نظر می رسید. نکته قابل تأمل اینجا بود که با وجود خرده قصه های فراوان، سریال از جهت اصلی خارج نمی شد و جذابیتش را از دست نمی داد.

به کجا چنین شتابان (1387)

کارگردان:

ابوالقاسم طالبی

بازیگران:

بابک حمیدیان، آهو خردمند، رضا رویگری، علی عمرانی، بهروز بقایی، فریبا متخصص، نگین صدق گویا و ...

تعداد قسمت ها:

50

ارزیابی کلی:

به کجا چنین شتابان روند بسیار کندی داشت و تا یک سوم ابتدایی، هیچ کس نمی دانست ماجرای اصلی سریال چیست. به همین دلیل هم عملاً ارتباط مخاطبان با سریال قطع شد و مجدداً اواسط سریال به واسطه حواشی مختلفی که پیرامون آن به وجود آمد، خیلی ها به تماشای آن ترغیب شدند. یکی از مهمترین نقاط ضعف سریال این بود که ابوالقاسم طالبی یک جور هایی آن را به محلی برای بیان عقاید و دیدگاه های سیاسی اش تبدیل نموده بود و بیشتر دیالوگ ها رنگ و بوی شعار و بیانیه داشت.

مشکل دیگر به شخصیت پردازی سریال برمی گشت. بیشتر شخصیت ها یا سیاه بودند یا سفید و عملاً مخاطبان علاقه ای به دنبال کردن سرنوشت آن ها نشان نمی دادند. خلاصه اینکه سریال می توانست در کمتر از 25 قسمت به سرانجام برسد.

رستگاران (1387)

کارگردان:

سیروس مقدم

بازیگران:

محمد عمرانی، روناک یونسی، پوریا پورسرخ، آتیلا پسیانی، لیندا کیانی، صبا کمالی و ..

تعداد قسمت ها:

52

ارزیابی کلی:

داستان سریال رستگاران، درباره زنی تنها بود که برای پیدا کردن همسرش از شهرستان به تهران سفر می نماید و حالا برای زندگی در شهر بزرگی مثل تهران درگیر مسائل زیادی می گردد. طبیعی بود که چنین داستانی با این مختصات احتیاج به تعداد قسمت های زیادی دارد، اما آن موقع هم با وجود جذابیت داستان و اهمیتی که بین مخاطبان پیدا نموده بود باز هم کشدار بودن سریال با انتقاد هایی روبرو بود.

ضمن اینکه فیلمنامه رستگاران به قلم سعید نعمت الله نوشته شده بود و آن موقع، مخاطبان عادت به قلم این نویسنده نداشتند و لحن صحبت کردن و انتخاب دیالوگ ها به نظرشان خیلی بیشتر شعاری و غیرعادی می رسید. با این حال، اما جذابیت داستان اصلی و خرده قصه هایی که برایش طراحی شده بود توانسته بود کاری کند تا مخاطبان آن را با علاقه دنبال نمایند و با سریال مسئله ای نداشته باشند.

کیمیا (1394)

کارگردان:

جواد افشار

بازیگران:

مهراوه شریفی نیا، پوریا پورسرخ، مهدی پاکدل، آزیتا حاجیان، حسن پورشیرازی، رضا کیانیان، امیرحسین آرمان و ...

تعداد قسمت ها:

110

ارزیابی کلی:

طولانی ترین سریال ملودرام ایرانی است که زندگی یک زن را از دوران نوجوانی تا میانسالی به تصویر می کشد. طبیعتاً وقتی قرار است عوامل یک سریال، رکورد بزنند و برای اثرشان از صفت طولانی ترین استفاده نمایند از همان ابتدا می توانیم انتظار داشته باشیم که ردپای اتفاق های نه چندان مهم و غافلگیرنماینده را در سریال ببینیم و یک جور هایی شاهد کشدار بودن آن باشیم. با این حال مشکل اصلی کیمیا طولانی شدن آن نبود.

اتفاقاً شخصیت کیمیا و مسائلی که سر راهش قرار می گرفت و داستان سریال به خصوص مثلث عشقی ایجاد شده، آنقدر جذاب بود که مخاطبان با ریتم کُند آن کنار می آمدند. مشکل اصلی، به بازسازی شهر در دوران جنگ و نامتعارف بودن گریم ها و بعضی دیالوگ های گل درشت آن بر می گشت که زمان پخش با اعتراض های زیادی همراه بود.

همه چیز آنجاست (1393)

کارگردان:

شهرام شاه حسینی

بازیگران:

امین زندگانی، الهام حمیدی، مهرانه مهین ترابی، جمشید مشایخی، محمد عمرانی، سام درخشانی، حدیث میرامینی و ...

تعداد قسمت ها:

59

ارزیابی کلی:

در ادامه استقبال مخاطبان از سریال های طولانی ترکیه ای، شهرام شاه حسینی تصمیم گرفت سریالی به سبک و سیاق آن سریال ها بسازد. سریال پر از شخصیت ها و خرده قصه های مختلف بود تا جایی که هیچکس درست نمی دانست دغدغه اصلی سریال و هدفی که دنبال می نماید چیست. در واقع فراورینمایندگان سریال سعی نموده بودند تمام عناصر جذابیت سریال های ترکیه ای را کنار هم گردآورند.

از عشق و خیانت و اعتیاد و جراحی زیبایی گرفته تا دعوای عروس و مادرشوهر و ... در واقع مشکل اصلی سریال گستردگی شخصیت ها و دور بودن آن ها از جهت اصلی سریال بود. همه این موارد باعث می شد سریال مدام از یک شاخه به شاخه دیگری پرت گردد و انسجام خاصی نداشته باشد. در این بین، فراوانی دیالوگ های شعاری و پند و اندرز مستقیم به مخاطبان هم از جمله اتفاق هایی بود که با واکنش های منفی روبرو شد.

منبع: برترین ها
انتشار: بروزرسانی: 21 مهر 1398 شناسه مطلب: 329

به "5 سریال ایرانی که مصداق واقعی آب بستن بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 سریال ایرانی که مصداق واقعی آب بستن بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید