آخرین آمار از شرایط اجاره نشینی ، چرا مسکن در ایران گران می گردد؟

به گزارش ناق، بر اساس برآوردهای اجرا شده در حال حاضر کشور نیازمند فراوری 4 میلیون و 76 هزار واحد مسکن جدید است. اما فرایند فراوری مسکن در سال های اخیر به این معضل دامن زده به نحوی که طبق آمارهای طرح جامع مسکن فراوری مسکن در کشور فرایند نزولی شدیدی داشته است.

آخرین آمار از شرایط اجاره نشینی ، چرا مسکن در ایران گران می گردد؟

جهت دریافت خدمات در ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

به گزارش گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، در یک ماه اخیر ارزش هر متر مربع مسکن با جهش قیمتی روبرو شده است. طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی تعداد معاملات اجرا شده در شهر تهران در اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال 98 با 9/7 درصد کاهش به میزان 11310 واحد مسکونی رسیده است. این درحالی است که در اردیبهشت سال 99 قیمت هر مترمربع نسبت به ماه قبل 11 درصد و نسبت به زمان مشابه در سال 98، 33/9 درصد افزایش یافته است. در بین مناطق 22 گانه شهرداری تهران نیز بیشتری متوسط قیمت یک مترمربع 339 میلیون ریال مربوط به منطقه 1 بوده و کمترین آن با 78/5 میلیون ریال مربوط به منطقه 18 بوده است که این آمار نیز نسبت به زمان مشابه سال 98 به ترتیب 30/3 و 32/8 درصد افزایش داشته است.

با وجود رکود در تقاضا خرید مسکن در سال 98 و همچنین شیوع کرونا، بسیاری از کارشناسان پیش از این پیش بینی می کردند که در سال 99 بازار مسکن با رکود و ثبات قیمتی همراه باشد. اما شرایط فعلی شرایط متفاوتی را نشان می دهد و قیمت ها افزایش چشمگیری داشته است.

آنچه به نظر می رسد این است که در بعضی از سال ها افزایش قیمت در بازار مسکن به دلیل هجوم نقدینگی سرگردان بوده اما آنالیز آمارهای بازار مسکن و تحولات آن نشان می دهد که جهش قیمتی مسکن ریشه در برهم خوردن عرضه و تقاضای مسکن دارد که علت اصلی بروز این مسئله نیز عقب افتادگی 40 ساله فراوری مسکن در کشور است.

آمارهای رسمی از عرضه و تقاضا در بازار مسکن نشان می دهد که از سال 57 تا به امروز در هر دهه یک میلیون انباشت تقاضای مسکن در کشور وجود داشته و همین علت اساسی تبدیل مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای بوده که موجب شده این بازار هر از چندگاهی با سیلی از ورود نقدینگی روبرو گردد. بر اساس برآوردهای اجرا شده در حال حاضر کشور نیازمند فراوری 4 میلیون و 76 هزار واحد مسکن جدید است. اما فرایند فراوری مسکن در سال های اخیر به این معضل دامن زده به نحوی که طبق آمارهای طرح جامع مسکن، تعداد واحدهای ساخته شده در سال 92، 820 هزار واحد بوده، این آمار در سال 95 به 390 هزار واحد رسیده است. فرایند نزولی کاهش فراوری مسکن در 97 و 98 ادامه داشته که مقدار آن در این دو سال به ترتیب به 298/5 هزار و 100 هزار واحد رسیده که طبق آمارهای بانک مرکزی در این دو سال قیمت هر مترمربع مسکن نیز 2/8 برابر شده است. با توجه به انباشت بیش از 4 میلیونی تقاضای مسکن و همچنین ادامه کاهش فراوری مسکن در سال های اخیر پیش بینی می گردد فرایند افزایش جهشی قیمت ادامه پیدا کند و اتفاقات مشابه سال 99 نیز در بازار مسکن تکرار خواهد شد.

ناگفته نماند طبق گزارش های رسمی بیش از 2/5 میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد که عرضه آن می توان بخشی از تقاضای خرید و رهن و اجاره را پاسخ دهد. یکی از راهکارهای مهم برای کاهش مسکن خالی در کشور استفاده از سازوکارهای مالیاتی مانند مالیات بر خانه های خالی است که اجرای آن می تواند به افزایش عرضه مسکن در بازار یاری کند.

4141

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 3 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 949

به "آخرین آمار از شرایط اجاره نشینی ، چرا مسکن در ایران گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین آمار از شرایط اجاره نشینی ، چرا مسکن در ایران گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید