تعداد خانه های خالی تهران 8 برابر لندن!

به گزارش ناق، دبیر کارگروه مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تعداد خانه های خالی تهران را هشت برابر لندن اعلام نموده است. این در حالی است که از ابتدای سال جاری مطابق گفته دولت، سخت گیری بیشتری برای شناسایی این واحدها اعمال شده است.

تعداد خانه های خالی تهران 8 برابر لندن!

تعادل در عرضه و تقاضا همواره از اصولی ترین مفاهیمی است که می تواند از بروز مسائل در بازار مسکن جلوگیری کند؛ موضوعی که در چند سال اخیر با وجود شدت گرفتن مسائل اقتصاد کلان در کشور تحت تاثیر قرار گرفته و زمینه بروز بحران چه در بازار خرید و فروش و چه در بازار اجاره را فراهم آورده است. اکنون علاوه بر اینکه بازار مسکن از سمت تقاضا با کاهش قدرت خرید مردم شرایط خوبی ندارد، از سمت عرضه نیز با موانع زیادی روبه روست؛ اما چه مواردی می تواند بر کاهش عرضه موثر باشد؟

تاثیر رجحان خانه های خالی بر بازار مسکن

کاهش ساخت و ساز اولین دلیلی است که برای کاهش عرضه مسکن در کشور به فکر متبادر می گردد، اما تجربه سال های اخیر نشان داده است مسائل دیگری نیز می تواند در این امر دخیل باشد. مسائلی مانند رجحان خانه های خالی و عدم عرضه آن به بازار فروش و اجاره.

مسائل بازار مسکن از ابتدای سال جاری دولت را بر آن داشته است تا به طور جدی تر در پی اخذ مالیات از خانه های خالی باشد. تا کنون حدود 200 هزار واحد مسکونی خالی در کشور به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که اولویت، شناسایی واحدهای آن دسته از مالکانی است که بیش از 100 خانه خالی در اختیار دارند.

بعلاوه آنالیز ها نشان می دهد بخش قابل توجهی از واحدهای مسکونی خالی استان تهران در شهر تازه پردیس، پرند و منطقه 22 واقع شده است. البته در جریان شناسایی خانه های خالی تعیین شد مالکیت اعظم خانه های خالی متعلق به نهادهای دولتی به ویژه بانک هاست.

یک عضو کمیسیون عمران مجلس اخیرا در این خصوص بیان نموده است سه بانک مسکن، ملت و ملی در حال حاضر بیش از 30 هزار خانه خالی دارند. این در حالی است که ورود بانک ها به بازار مسکن با پیامدهای بسیاری برای این بازار و ترازنامه بانک ها روبروست.

ابتدا تصور می شد این واحدها در شهر تهران غالبا متراژ بالایی دارند و با توجه به اینکه در شمال شهر واقع شده اند در نتیجه با ارائه آنها به بازار نمی تواند برای بازار مسکن چندان سودمند باشد، اما داده هایی که دنیای اقتصاد ماه گذشته منتشر کرد نشان داد تفکرات عامه در مورد این واحدها با حقیقت آنها چندان سنخیتی ندارد.

تعداد خانه های خالی تهران 8 برابر لندن است

حالا حمیدرضا آرامی، دبیر کارگروه مسکن و شهرسازی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در نشست تخصصی دسترسی مؤثر به مسکن (مطالعه تطبیقی ایران و اتحادیه اروپا) عنوان نموده که خانه های خالی در تهران هشت برابر بیشتر از واحدهای خالی در شهر لندن است. او بعلاوه در این خصوص افزوده است: در سال های اخیر قیمت مسکن در کشور فراتر از تورم افزایش داشته و این شرایط برای خانواده های کم عایدی و محروم جامعه دردآور است.

مدرس معماری دانشگاه قم با انتقاد از روی آوردن بانک ها به ساخت وساز به تحلیل بازار گفته است: در 17 بانک کشور تعداد 78 شرکت فعال انبوه ساز در زمینه ساخت وساز و مسکن مشغول به کار هستند، این در حالی است که مبتنی بر قوانین بالادستی، بانک ها و مؤسسات اعتباری حداکثر تا سقف 20 درصد از سرمایه پایه خود را -آن هم در سه محل تعیین- می توانند سرمایه گذاری نمایند، که تعداد زیادی از بانک ها از این قانون عدول نموده اند.

آرامی یکی از عوامل رشد افسارگسیخته مسکن را وجود خانه های خالی ذکر و تاکید نموده است: تعداد خانه های خالی تهران هشت برابر لندن است. در بازه زمانی 1385-1395 با احتساب تعداد خانه های خالی و شبه خالی، تعداد 10.5 میلیون واحد مسکونی به موجودی مسکن کشور اضافه شده، اما تنها 2.4 میلیون خانوار صاحب مسکن شده اند.

تجربه خانه های خالی در انگلستان

سال گذشته بود که دیلی میل نوشت دولت به شهرداری های اجازه داده است مالیات بر خانه های خالی و دوم را افزایش دهند تا مردم محلی بتوانند از شمار بیشتری از منازل استفاده نمایند و اجاره مسکن کم گردد.

در شماری از منطقه ها خوش آب و هوا و گردشگری انگلیس، ثروتمندان خانه هایی برای دوران تعطیلات خود خریده اند و سالانه فقط در مدت محدودی در آن ها ساکن می شوند و سپس به محل زندگی اصلی خود باز می گردند و این خانه ها خالی باقی می ماند.

مردم منطقه ها خوش آب و هوا و گردشگری انگلیس، از کمبود مسکن در این منطقه ها شکایت می نمایند و دلیل آن را هجوم ثروتمندان به این منطقه ها می دانند.

خبرگزاری صدا و سیما در این خصوص تشریح نموده است مالیات بر خانه های دوم در شمال یورکشایر، از نوامبر سال جاری 100 درصد افزایش می یابد و دیگر شهرداری ها نیز مالیات بر این قبیل خانه ها را دو برابر می نمایند.

منبع: تجارت نیوز

منبع: فرارو
انتشار: 26 مرداد 1402 بروزرسانی: 26 مرداد 1402 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2236

به "تعداد خانه های خالی تهران 8 برابر لندن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد خانه های خالی تهران 8 برابر لندن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید