آماده باش در جنت آباد جنوبی

به گزارش ناق، سمیرا نشلی ـ خبرنگار: بی شک اتقافی افتاده است. صدای آژیر و بوق ماشین ها، بلبشویی به راه انداخته است.

آماده باش در جنت آباد جنوبی

مردم به سمت چادرهای سفید امدادی هجوم می برند. بوستان ساحل شلوغ تر از همواره مملو از مردان و زنانی است که کوشش دارند خونسردی شان را حفظ نمایند تا مبادا در بحرانی ترین حادثه محله شان آسیب ببینند. اینجا محله جنت آباد جنوبی و چند دقیقه ای از ساعت 19 گذشته است. زلزله، اهالی محله جنت آباد جنوبی را غافلگیر نموده است. همه از ساختمان های خود به سمت بوستان ساحل می دوند. اگرچه این تصویر واقعی نیست و اهالی برای حضور در بزرگ ترین مانور تخلیه امن اضطراری دعوت شده اند وهمه چیز بر اساس یک برنامه ریزی از پیش معین شده رخ داده است اما این مانور، آزمایشی است برای روز مبادا.

هفته گذشته منطقه 5 میزبان بزرگ ترین مانور تخلیه امن اضطراری بود. مانوری که برای آمادگی شهروندان در زمان روبرو با بحران ترتیب داده شده بود تا شهروندان و مسئولان خود را برای رویارویی با بحران بسنجند. مانوری که به گفته مدیر ستاد بحران شهرداری منطقه 5 در نوع خود بی نظیر است و همه اهالی یک محله را درگیر می نماید. علیرضا حاج حسینی می گوید: نخستین مانور تخلیه امن اضطرای منطقه آذرماه 1397 در محله سازمان برنامه جنوبی برگزار گردید. تجربه پیروز این مانور موجب شد تا سال جاری نیز در محله جنت آباد جنوبی مانور را برگزار کنیم و در 6 آذر سال جاری نیز سومین مانور ما در شهرک اکباتان برگزار خواهد شد. همه ساکنان ساختمان های اطراف بوستان ساحل برای حضور در این مانور مطلع شدند و اطلاعات لازم در زمینه نحوه برخورد با حادثه و بحران آموزش داده شد. آنها پس از شنیدن صدای آژیر به خیابان آمدند و به محل های امنی که از پیش معین شده و چادرهای معین امدادی پناه بردند. در این مانور70 چادر امداد برپا شد که در4 چادر آن به شکل نمادین، 16قلم وسایل ضروری و مورد احتیاج خانواده ها در زمان بحران گنجانده شد. علاوه بر نیروهای امدادی هلال احمر، آتش نشانان، نیروی انتظامی و پلیس راهور، 350 نیروی اجرایی به همراه اعضای داوطلب گروه های دوام و ایمنی محله ها در این مانور حضور داشتند. برگزاری چنین مانورهایی، تمرینی است برای کنترل و راهنمایی شهروندان به مکان های امن در زمان حوادث غیرمترقبه طبیعی و غیرطبیعی و بی تردید این اقدام، آزمونی برای نیروهای امدادی و مسئولان نیز خواهد بود تا بتوانند شرایط بحرانی را بهتر مدیریت نمایند.

  • فریدون حیدری شهردار منطقه 5:

مانورها ادامه دارد

در این مانور هماهنگی بین دستگاه ها بسیار خوب بود. حساس کردن شهروندان به مدیریت بحران ضروری است. آنقدر که بتوانند در زمان بحران، کنترل خود را حفظ نمایند و به عنوان یار و همراه نیروهای امدادرسان وارد عمل شوند. ستاد مدیریت بحران منطقه 5 کوشش نموده است تا با برگزاری مانورهای محلی شهروندان را برای شرایط بحرانی آماده تر کند. بی شک برگزاری مانور در محله های مختلف به یک شکل نباید باشد و بر اساس موقعیت جغرافیایی و شرایط محله متفاوت خواهد بود. 6 آذر، سومین مانور تخلیه امن اضطراری منطقه در شهرک اکباتان برگزار خواهد شد که این مانور با توجه به موقعیت خاص شهرک، متفاوت خواهد بود. تجربه پیروز مانورهای محلی موجب شده است تا در آینده ای نزدیک بتوانیم همزمان مانورهای بزرگ را در چند محله برگزار کنیم.

  • حضور مردم در مانورهای محلی باید جدی تر باشد

مانورهای محلی برای آمادگی سازمان های مسئول و متولی در زمان بحران، تجربه کارآمدی است. اما موضوع مهم تری که در برگزاری این مانورها حائز اهمیت است موضوع مشارکت مردمی است. مهم است که مردم نسبت به شرایط پس از بحران اطلاع پیدا نمایند. البته امیدوارم هیچ وقت اتفاق بدی در شهرمان نیفتد، ولی ضروری است مردم مطلع تر شوند. به ویژه در مناطق 5 و 22 که بافت مسکونی متمرکزی دارد و جزو مناطق خوابگاهی محسوب می گردد. تجربه زلزله ملارد نشان داد مردم تهران هنوز برای زمان بحران آماده نیستند. مردم باید بدانند که پس از وقوع حادثه، همه چیز به سرعت درشرایط عادی قرار نمی گیرد. به نظر من، مانور تخلیه امن اضطراری محله جنت آباد جنوبی در منطقه 5، تجربه پیروزی است هرچند هنوز با حد آموزش مطلوب فاصله داریم ولی استمرار این مانورها و کوشش برای مشارکت بهینه مردم در برگزاری آن می تواند مطلعی و آمادگی شهروندان را بالا ببرد. این مانورها فرصت خوبی است تا شهروندان با نکات مهم و حساس مدیریت پس از بحران آشنا شوند، برای مثال در بیشتر سایت های اسکان اضطراری، با مشکل آتش سوزی در چادرهای اسکان روبه رو هستیم و این بیشتر به سبب استفاده نادرست از چراغ های خوراک پزی است و یا مشکلاتی که ممکن است به دلیل نامطلعی نسبت به انتشار گاز منواکسیدکربن پیش بیاید. همین نکات ساده می تواند در مدیریت بحران بسیار کارآمد باشد. سازمان آتش نشانی به عنوان یک سازمان بحران مدار از برگزاری این مانورهای محلی استقبال می نماید و با سازمان و ارگانی که مانور برگزار کند، همکاری می نماید. توجه به آمادگی محلی بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر سازمان آتش نشانی 15 هزارنفر عضو داوطلب آتش نشان دارد و در رویکرد جدید در کوشش هستیم برای هر محله از پایتخت چند گروه داوطلب فعال داشته باشیم.

  • آنچه باید در زمان تخلیه امن اضطراری بدانیم

در شرایط خاص ضروری است محل سکونت و یا کار خود را تخلیه کنید و تا رسیدن نیروهای امدادی به نقطه امنی بروید. شرایطی مانند: وقوع زلزله شدید و تخریب بخشی از منازل یا ساختمان.

وقوع زلزله خفیف و احتمال وقوع زلزله بزرگ تر.

خطر آتش سوزی یا نشت گاز و مواد سمی.

  • توصیه های ایمنی هنگام تخلیه اضطراری

ضمن حفظ خونسردی و آرامش خود، دیگران را نیز به آرامش دعوت کنید.

از هجوم به سمت درهای خروجی خودداری کنید.

از دویدن، ازدحام و فشار دادن به جمعیت مقابل خود پرهیز کنید.

حق تقدم تخلیه با مجروحان، بچه ها، سالمندان و افراد آسیب پذیر است.

از پنجره ها و وسایل غیرثابت در محل فاصله بگیرید.

از آسانسور استفاده نکنید.

هنگام استفاده از پله های اضطراری، به نرده و حفاظ پله ها فشار وارد نکنید.

هنگام خروج اگر کیف دستی دارید روی سرتان قرار دهید، وگرنه دستان خود را روی سرتان قرار دهید.

پس از خروج از مکان، در محلی امن در محوطه پناه گرفته، ضمن حفظ خونسردی و آرامش، منتظر دریافت توصیه های ایمنی از سوی مسئولان باشید.

پس از تخلیه مکان، از بازگشت به داخل آن برای نجات دیگران خودداری کنید.

پیش از ترک ساختمان، ضمن قطع شریان های حیاتی (گاز، برق و آب) کیف نجات را همراه خود ببرید.

به شایعات توجه نکنید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 332

به "آماده باش در جنت آباد جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده باش در جنت آباد جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید