افراد چاق بیشترین میزان مرگ ناشی از کرونا را دارند

به گزارش ناق، خبرنگاران/آذربایجان شرقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از راه اندازی کمپین مبارزه با چاقی در آذربایجان شرقی خبر داد و اضافه نمود: افراد چاق بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا را دارند.

افراد چاق بیشترین میزان مرگ ناشی از کرونا را دارند

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

محمدحسین صومی روز چهارشنبه، چهارم تیر، در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت بانوان و خانواده استان، از شناسایی 16 هزار و 354 بیمار کرونایی با انجام تست PCR در استان خبر داد و افزود: 3.8 درصد از این تعداد یعنی 613 نفر تا به امروز در استان فوت کرده اند.

به گزارش خبرنگاران، وی با بیان این که هفته گذشته بیشترین تعداد بیمار جدید در استان شناسایی شده است، ادامه داد: اکنون بیماران جدید کرونایی روزانه در استان از 300 نفر به 450 نفر افزایش یافته است.

وی متذکر شد: آمارها نشان می دهد که فرایند شیوع کرونا در استان به آرامی در حال افزایش است.

صومی ادامه داد: بناب، چاراویماق، اهر و هریس شهرستان های دارای پیک کرونا بوده و خداآفرین، سراب و عجب شیر نیز دارای کمترین تعداد مبتلا به کرونا هستند؛ البته با توجه به شرایط ابتلا در هفته های گذشته، امکان دارد که جای شهرستان های پیک و کمترین ابتلا به کرونا، عوض شود.

وی در خصوص مسائل حوزه بهداشت در استان، گفت: میزان چاقی در استان سه درصد بیشتر از میانگین کشوری است در حالی که چاقی مهم ترین فاکتور در مرگ و میر بیماران کرونایی است.

وی با اشاره به اهمیت وجود آزمایشگاه جامع سلامت برای شناسایی بیماران ویروسی در استان، اظهار کرد: اکنون میزان تست گیری کرونا در استان 1000 نفر در روز است اما باید به 5000 نفر در روز برسد.

وی هم چنین از کاهش نگرانی مردم در خصوص ابتلا به کرونا از 90 درصد به 70 درصد خبر داد.

وی با اشاره به شرایط مطلوب استان در تولید ماسک و سایر لوازم بهداشتی، اظهار کرد: اگر مواد اولیه داشته باشیم، ظرفیت تولید 500 هزار ماسک سه لایه جراحی و 200 هزار ماسک n95 را داریم.

صومی با ارائه گزارشی از عملکرد دانشگاه علوم پزشکی، گفت: طی شش سال گذشته، 447 پروژه در حوزه بهداشت، 108 پروژه در حوزه درمان و 10 پروژه نیز در حوزه آموزشی توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر 103 پروژه عمرانی دانشگاه علوم پزشکی با اعتبار 17 هزار و 278 میلیارد ریال در حال اجراست که مبلغ 3000 میلیارد ریال از آن توسط خیران سلامت و مابقی توسط دانشگاه تامین می شود؛ 90 پروژه از این تعداد تا شش ماه آینده تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به بهبود شرایط حسابرسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی سال های گذشته، گفت: شرایط حسابرسی و مالی دانشگاه تا سال 93 در شرایط مشروط قرار داشت اما از سال 94 تا به امروز مطلوب شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص شرایط دانشگاه در راستا تحقق اهداف، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 96، به عنوان دانشگاه برتر با تحقق 96.49 درصد اهداف خود دست یافت و در سال 97 و 98 نیز جزو سه دانشگاه برتر کشور در این حوزه بوده است.

وی با اشاره به کاهش مرگ و میر مادران باردار استان به هفت مورد در سال و کاهش مرگ نوزادان در حین زایمان، بیان نمود: متاسفانه متوسط سالمندی در آذربایجان شرقی 11 درصد بوده و بالاتر از میانگین کشوری، استان ما بین چهار استان پیر کشور واقع شده است.

وی با بیان این که یکی از دلایل افزایش تعداد سالمندان در استان مربوط به زیرساخت ها است، گفت: 11 ستاد مرکز بهداشت به تازگی در شهرستان های مختلف استان ساخته شده و چهار ستاد دیگر نیز در حال احداث است؛ هم چنین 82 درصد تجهیزات بهداشتی در استان وجود دارد.

صومی در خصوص شرایط بیماری های غیرواگیر در استان، اظهار کرد: شرایط استان و حتی کشور در این خصوص مطلوب نیست به طوری که 18 درصد جمعیت استان دارای فشار خون بالا هستند که 13 درصد شناسایی شده و تحت مراقبت قرار می گیرند.

وی گفت: در طول پنج سال اخیر، بیمار جدید تالاسمی در استان وجود نداشته است.

وی در خصوص شرایط پوشش واکسیناسیون جمعیت استان، تشریح کرد: پیش از کرونا، تمامی جمعیت استان تحت واکسیناسیون قرار می گرفتند اما پس از کرونا و به دلیل خانه نشینی و ترس مردم از مراجعه و مراکز بهداشت، با کاهش سه درصدی پوشش واکسیناسیون روبرو بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر شد: با وجود این که میزان پوشش واکسیناسیون استان بسیار بیشتر از متوسط کشوری است اما برای بهبود این شرایط باید مراکز بهداشت دائم ضدعفونی شوند تا از نگرانی مردم کاسته شود.

وی با اشاره به شیوع بالای حیوان گزیدگی در استان، اظهار کرد: درمان گزیدگی حیوانات برای دانشگاه علوم پزشکی بسیار هزینه بر است، به طوری که در سال گذشته 96 میلیارد تومان در این راه صرف کرده ایم، اما با این حال طی پنج سال گذشته هیچ مرگ انسانی در اثر ابتلا به بیماری هاری نداشته ایم.

وی با اشاره به کاهش میزان ابتلا به وبا در استان، بیان نمود: شیوع تب مالت در طول سه سال گذشته کاهش یافته بود اما از سال 97 بار دیگر فرایند ابتلا افزایشی شد؛ همچنین امسال هیچ گزارشی از ابتلا به مالاریا در استان نداشتیم.

صومی در خصوص عملکرد این دانشگاه در کشور، گفت: کارشناسان روان دارای رتبه اول، کارشناسان تغذیه دارای رتبه دوم و پزشکان استان نیز دارای رتبه دوم کشوری هستند؛ از لحاظ مراقبت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جایگاه سوم و از لحاظ ارائه خدمات و پذیرش بیماران کرونا در جایگاه اول کشور واقع شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1061

به "افراد چاق بیشترین میزان مرگ ناشی از کرونا را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افراد چاق بیشترین میزان مرگ ناشی از کرونا را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید