آنالیز قوانین سربازی فوتبالیست ها در سایر کشورها و ستارگانی که راهی خدمت شدند

به گزارش ناق، این روزها به واسطه مشمول شدن دو بازیکن استقلال به خدمت سربازی جنجال زیادی ایجاد شده و پای بازیکنان دیگری به میان آمده است و به این بهانه سراغ موارد مشابه خارجی و آنالیز آنها رفتیم.

آنالیز قوانین سربازی فوتبالیست ها در سایر کشورها و ستارگانی که راهی خدمت شدند

به گزارش گروه ورزشی خبرنگاران، ماجرای سربازی بازیکنان فوتبال به واسطه مشمول خدمت شدن دو بازیکن استقلال و جنجال های روزهای اخیر حسابی بحث برانگیز شده است. این اولین باری نیست که چنین ماجرایی تبدیل به سوژه اصلی خبری رسانه های ورزشی کشور می گردد ولی این بار به واسطه امتناع باشگاه استقلال در اعزام دو بازیکنش و کوشش برای رهایی از این موضوع ماجرا بالا گرفته و پیچیده شده است. به همین بهانه سراغ قوانین بعضی از کشورها و موارد مشابه خدمت سربازی چند ستاره جهانی رفتیم.

قوانین در سایر کشورها

این موضوع تقریباً در خیلی از کشورها دیگر هم وجود دارد و تبعیض میان بازیکن فوتبال یا شهروند عادی از یک سو و لطمه به فوتبال چهره های مطرح به عنوان سرمایه های ملی آن کشور از سوی دیگر تبدیل به یک دغدغه شده که با شکل های مختلفی با آن برخورد نموده اند.

گفتنی است که خیلی از کشورها قانون سربازی اجباری ندارند و آنها از این دغدغه معاف هستند ولی در کشورهایی که سربازی اجباری است این مشکل وجود دارد.

کشورهایی مثل کره جنوبی قوانینی شبیه کشور ما دارند و در آنجا 18 ماه قانون سربازی اجباری برای مردان وجود دارد که تحت شرایطی می تواند کاهش پیدا کند و یا فرد معاف گردد. سون هیونگ مین، ستاره کره ای تاتنهام مدتی پیش به واسطه همین قانون سربازی خودش را در فاصله تعطیلات فوتبال در کرونا پشت سر گذاشت.

کشور ترکیه هم سربازی اجباری دارد که البته مدت زمان آن تنها 6 ماه است و چندان طولانی نیست و البته مزایایی برای قهرمانان ورزشی و بازیکنان ملی برای تاخیر در این امر وجود دارد که شبیه ایران است.

در ایتالیا در دهه های قبل سربازی اجباری بود ولی در حال حاضر قوانین این کشور تغییر نموده است.

از ایتالیایی های مشهور که در دهه های گذشته به خدمت سربازی اعزام شدند می توان به مالدینی و مانچینی اشاره نمود که در سال 1988 خدمت خود را سپری نموده و یا دل پیرو و کاناوارو در سال 1996 به سربازی رفتند. در ایتالیا قوانینی برای این افراد وجود داشت که به علت خطر مصدومیت تمرینات سخت نظامی را پشت سر نمی گذاشتند.

در فرانسه هم قوانین در گذشته با حال حاضر متفاوت بود و الان قانون خدمت اجباری در این کشور وجود ندارد. اریک کانتونا در دوران اوج فوتبال خودش به خدمت ارتش فرانسه فرا خوانده شد که در سال 1983 به وقوع پیوست. کانتونا برای تیم ارتش فرانسه بازی می کرد ولی این جایگزین خدمت سربازی او نبود و در کنار امور نظامی به این کار مشغول بود و مثل ایران نبود که بازی فوتبال جایگزین خدمت گردد.

محمد صلاح هم یکی دیگر از ستاره هایی است که خدمت سربازی خودش را سپری نموده و این مربوط به پیش از درخشش او در لیورپول بود. صلاح وقتی بازیکن چلسی بود یک سال به کشورش برگشت و خدمت سربازی را پشت سر گذاشت و البته آن را به طور کامل به انتها نرسانده و با استفاده از معافیت تحصیلی به لیگ جزیره برگشت و هنوز هم ادامه خدمتش را سپری ننموده است.

پاول ندود، ستاره چند دهه قبل یوونتوس هم در سال 1990 و پیش از رسیدن به معروفیت خدمتش را سپری کرد. ندود هم شرایطی مشابه با کانتونا داشت و فوتبال خود را در تیمی نظامی در کشورش پشت سر گذاشت ولی فوتبال برای او هم جانشین امور خدمتی نشد و تنها در کنارش به آن مشغول شد تا از فوتبال فاصله نگیرد.

قوانین سربازی برای بازیکنان در کشورهای مختلف فرق دارد ولی به هر جهت این قوانین به قدری قرص و محکم هستند و در اجرای آن جدیت وجود دارد که کوشش برای بی قانونی در این کشورها دیده نمی گردد. به هر جهت درست یا غلط وقتی قانونی وجود دارد باید از آن پیروی گردد و کوشش برای دور زدن قانون شاید در کوتاه مدت به ظاهر به سود یک مجموعه باشد ولی در مجموع زیان جمعی در آن وجود دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 22 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1996

به "آنالیز قوانین سربازی فوتبالیست ها در سایر کشورها و ستارگانی که راهی خدمت شدند" امتیاز دهید

2 کاربر به "آنالیز قوانین سربازی فوتبالیست ها در سایر کشورها و ستارگانی که راهی خدمت شدند" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز قوانین سربازی فوتبالیست ها در سایر کشورها و ستارگانی که راهی خدمت شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید