بقعه قیدار نبی زنجان، عکس

به گزارش ناق، این بنا از آجر و بر روی سه ردیف سنگ سبز تراشیده، ساخته شده و ترکیب کلی آن از دو چهارطاقی چسبیده به هم تشکیل یافته است. چهارطاقی نخستین به عنوان هشتی با پوشش گنبدی احداث شده که سقف آن بر چهار جرز پایدار گشته است. در حدّفاصل دو جرز از سمت غرب، درِ ورودی بقعه قرار گرفته است.

بقعه قیدار نبی زنجان، عکس

این قسمت به سبک چهارطاقی بوده با این تفاوت که دیوار به جرز باربر تبدیل شده است. تا ارتفاع یک متری دور تا دور بنا با کاشی های شش گوش، به رنگ فیروزه، بنفش، سیاه و سفید پوشیده شده و بر فراز آن گنبد دو جداره واقع شده است. جدار نخستین که سقف بقعه را تشکیل داده از قسمت درون با گچ بری های بسیار زیبایی پوشیده شده است.

ترکیب کلی تزئینات از موتیفی به نام شمسه از وسط عرقچین با کاربندی زیبایی منشعب شده و این کاربندی به نوبه خود تصاویر را محدود کرده است. گچ بری ها از گل و بوته، لچک و ترنج، تصویر خیالی فرشتگان، درخت تزئینی که همان درخت معروف زندگی است، همراه با پرندگان بسیار زیبا طراحی شده است.

گنبد این بنا در عین سادگی بسیار جالب و به سبک خاص و از نوع گنبدهای زنگوله ای است. در گوشواره های جرز شرقی تزئینات اولیه بر اثر رطوبت حاصله از فیلپوش های سقف فرو ریخته و در دوران قاجاریه بازسازی شده است.

ضریح قیدار نبی به طرز زیبایی از چوب گردو ساخته شده و تزئیناتی شامل طرح های هندسی، گل و بوته به روش حکاکی در آن منقوش است. در دوران صفویه به جهت حفاظت آن ضریح دیگری در این محل نصب گشت و با ترکیبی از گره سازی و شمسه اجرا شده است.

این بقعه را زائرسرای بزرگی محصور کرده که با پلان مستطیلی به سبک خاصی اجرا شده است و تقلید ناقصی از سبک بناهای چهار ایوانی می باشد. به استثنای ضلع شرقی صحن که طاق نماست، در بقیه اضلاع، حجره هایی به عنوان محل سکونت زائرین دیده می شود. حجره های ضلع غربی به جهت شیب تند زمین، در دو طبقه احداث شده که طبقه زیرین اختصاص به محل احشام زائرین دارد. در ضلع جنوبی، درِ ورودی با دو برج کنترل می شود که زنجیر عدالت جهت تَظَلُم مردم در آن آویزان است.

در مورد تاریخ احداث بنا دو کتیبه سنگی در جبهه جنوبی بقعه و هشتی دیده می شود. بنابر کتیبه داخل بقعه، این بنا در سال 719 به دلیل ارادت بسیار بلغان خاتون همسر غازان خان به قیدار نبی، احداث و گنبد آن در سال 751 ساخته شده و گچ بری های بنا متعلق به قرن 11 هجری قمری یعنی زمان صفویان است.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1508

به "بقعه قیدار نبی زنجان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بقعه قیدار نبی زنجان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید