تصاویری از سرهای غول آسا؛ آثاری رازآمیز از مکزیک باستان (تور ارزان مکزیک)

به گزارش ناق، تمدن باستانی اولمک (Olmec) که مربوط به 3500 سال پیش در مرکز قارۀ آمریکا است، محل شکل گیری آثار هنری شگفت انگیزی بوده است که سر های غول آسا از جملۀ آن ها هستند.

تصاویری از سرهای غول آسا؛ آثاری رازآمیز از مکزیک باستان (تور ارزان مکزیک)

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان مکزیک هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

خبرنگاران | در اواخر دهۀ 1850 یک کشاورز در منطقۀ وِراکروز مکزیک در حال قطع درختان جنگلی برای توسعه مزرعه اش بود که به یک قطعه سنگ بزرگ برخورد کرد که تقریبا در زمین دفن شده بود. اما این یک تخت سنگ عادی نبود بلکه حالتی تراشیده شده داشت. در ابتدا معلوم نبود که این سنگ دقیقا چیست، اما وقتی خاک و گل از روی آن کنار رفت، چیزی شبیه به سر یک غول خودش را نشان داد.

به گزارش خبرنگاران ؛ بعد از آن چندین مورد دیگر از این سر های غول آسا نیز به وسیله باستان شناسان پیدا شدند؛ مجسمه هایی که معلوم شد مربوط به یک تمدن باستانی موسوم به تمدن اولمک هستند. اولمک قدیمی ترین تمدن شناخته شده در آمریکای مرکزی (شامل مکزیک، گواتمالا، هندوراس و چند کشور دیگر) است. اوج تمدن اولمک از 3500 سال قبل شروع می گردد و تقریبا 1000 سال به طول می انجامد.

سر های غول آسا مشهورترین و شگفت انگیزترین آثار به جای مانده از این تمدن هستند. اما علت ساختن این سر ها چه بوده و آن ها چه معنایی برای آن مردمان باستانی داشته اند؟ از آنجایی که هیچ متن باستانی یافت نشده است که دربارۀ این سردیس های عجیب توضیحی داده باشد، پاسخ این پرسش ها همواره موضوع حدس های گوناگون و بحث های داغ بین باستان شناسان بوده است.

زمانی تصور می شد که سر های غول آسا مربوط به بازیکنان یک نوع بازی با توپ هستند که در دورۀ باستان در آمریکای مرکزی رواج داشته است. اما امروزه بیشتر باستان شناسان فکر می نمایند که این ها مجسمه های شاهان و حاکمان تمدن اولمک بوده اند. هرچند که این دیدگاه نیز وجود دارد که احتمالا مردمان اولمک اعتقاد داشته اند که ارواح اشخاص بعد از مرگ می تواند وارد این مجسمه ها گردد.

تا امروز هفتاد سر غول آسا یافت شده است که شکل و شمایل آن ها به لحاظ جزئیات با هم تفاوت هایی دارد. ارتفاع و اندازۀ سر ها نیز با هم فرق دارد. کوچکترین سر غول آسا حدود یک و نیم متر ارتفاع دارد و ارتفاع بزرگترین آن ها به حدود سه متر و نیم می رسد. وزن بزرگترین سر ها نزدیک به 55 تن است.

همۀ سر های غول آسا از صخره های بزرگ یک تکه تراشیده شده اند. باستانشناسان تخمین می زنند که برای حمل هرکدام از این سر ها از محل احتمالی ساخت تا محل نصبشان 1500 نفر باید به مدت سه یا چهار ماه کار می نموده اند.

اما یکی از معمایی ترین موضوعات دربارۀ سر های غول آسا این است که آن ها با صورت های تخت و لب های ضخیمشان شباهت زیادی به چهره های آفریقایی دارند. برخی ها حدس زده اند که بین مردمان اولمک و ساکنان قارۀ آفریقا ارتباطی وجود داشته است، اما برخی ها با رد این احتمال عجیب گفته اند که این شکل و شمایل را در بین خود بومیان آمریکایی نیز می توان پیدا کرد.

منبع: فرادید
انتشار: 27 آذر 1401 بروزرسانی: 27 آذر 1401 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 2132

به "تصاویری از سرهای غول آسا؛ آثاری رازآمیز از مکزیک باستان (تور ارزان مکزیک)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویری از سرهای غول آسا؛ آثاری رازآمیز از مکزیک باستان (تور ارزان مکزیک)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید