جیره بندی آب تهران در تابستان 1401 قطعی خواهد بود

به گزارش ناق، مهرماه 1400 اعلام شد که 458 میلیون مترمکعب آب در سد های تهران ذخیره شده، در حالی که در زمان مشابه سال پیش، این اندازه برابر 753 میلیون مترمکعب بوده است. این موضوع نشان دهنده 295 میلیون مترمکعب کسری مخازن سد های پنجگانه تهران در مهرماه امسال است و تصور کنید که در دوره بارش یعنی پاییز و زمستان سال 1400، سد های تهران نتوانند این کسری را جبران نمایند. در این صورت، به اعتقاد کارشناسان، در خوشبینانه ترین حالت، جیره بندی آب تهران در تابستان 1401 قطعی خواهد بود.

جیره بندی آب تهران در تابستان 1401 قطعی خواهد بود

به گزارش ایسنا، داریوش مختاری با بیان اینکه شاید تهران در سال 1401 شرایطی همچون بخش هایی از اصفهان 1400 را پیدا کند و شرکت آب و فاضلاب استان تهران ناچار گردد با تانکر به بخش هایی از شهر آبرسانی نمایند، اظهار کرد: شرایط جیره بندی و حتی فراتر از آن دقیقا بستگی به حجم آب پشت سد ها دارد. پیشنهاد می گردد شرکت آب و فاضلاب تهران شرایط مشابه در سال های پیش که سد های اطراف تهران خالی شدند را آنالیز نمایند و با توجه به بارگذاری های بعدی در تهران، معلوم نمایند که با چه مقدار بارش، کسری مخزن سد ها رفع خواهد شد و برای تامین تقاضای سال 1401 کافی خواهد بود.

وی اضافه نمود: دقت لازم برای پایدارسازی تامین آب استان تهران با جمعیت حدود 17 میلیون نفر و شهر تهران با جمعیت حدود 9 میلیون نفر بسیار بسیار ضروری است. چنانچه بارش ها کافی نباشند و برای مثال فقط در حدی باشد که مخازن سد ها پر شوند، شاید تا مقطع تابستان 1401 تامین آب را پوشش دهند. در این صورت نقطه کانونی بحران، در پاییز 1401 پدید خواهد آمد. دقیقا جایی که دیگر جیره بندی جوابگو نخواهد بود.

این کارشناس ارشد حوزه منابع آبی اظهار کرد: به نظر می رسد فاصله بین کم آبی های خطرناک شهر تهران در هر سال، بیشتر و بیشتر می گردد و معنای این شرایط، جوابگو نبودن جیره بندی ها برای تامین آب منازل و در نتیجه، گام گذاشتن های آغازین در راستا خالی از سکنه شدن تدریجی تهران است. این شرایط، نتیجه بارگذاری چند برابری از توان بوم شناختی یک دشت است که در دهه های 30 و 40 هجری خورشیدی کاملا شاداب بود و پس از آن بارگذاری های خطرناکی روی این دشت انجام شد. اکنون این دشت با چند میلیون انشعاب آب و استقرار چند ده هزار واحد صنعتی در پیرامون آن به ویژه غرب دشت تهران، با ده ها بحران زمین شناختی روبرو شده است.

مختاری با بیان اینکه در چنین شرایطی، راه حل های حوزه صرفه جویی، واقع بینانه ترین راه حل بوده، این در شرایطی است که قانون توسعه و بهینه سازی مصرف آب شهری (مصوب اسفند 1395) همچنان معطل مانده است، گفت: پرهیز از بارگذاری های بیشتر نیز می تواند یاری کند. ارایه یک آمار دقیق از مسکن تهران می تواند یاری کند که آیا کمبود مسکن یک واقعیت است یا اینکه یک بارگذاری اضافی و غیر ضروری برای افزایش انشعاب های آب است. پرهیز از افزایش تغییر کاربری های زمین شهری پیرامون دشت تهران، پرهیز از توسعه شهرک سازی های گسترده و غیرضروری پیرامون تهران، جزو واقع بینانه ترین راه حلهاست.

وی ادامه داد: به جز این، مهاجرت یک امر خصوصی بوده و به آسانی و یا به اجبار نمی توان از بارگذاری های فعلی اجرا شده روی این منطقه جغرافیایی کاست. به ویژه آنکه گران ترین زمین های شهری کشور در کلانشهر تهران واقع شده و به طور معمول، توان جذب مهاجر کلانشهر تهران به مراتب بیش از سایر کلانشهرهاست.

به گفته این کارشناس، 70 درصد آب شهر تهران از محل سد های مخزنی تامین می گردد و بهره برداری بیشتر از آبخوان دشت تهران، به فرونشست سالیانه به مقدار حدود 40 سانتی متر (یعنی هر 10 سال برابر 4 متر) آن دامن می زند و هرگونه بهره برداری و قرض از حوضه های آبریز مجاور نیز انجام گرفته است. به نظر می رسد در صورتی، مخاطرات کم آبی سال 1401 از جیره بندی فراتر نخواهد رفت که زمستان امسال با بارش های سیل آسا روبرو باشیم.

منبع: فرارو
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1822

به "جیره بندی آب تهران در تابستان 1401 قطعی خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جیره بندی آب تهران در تابستان 1401 قطعی خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید