حسین ریگی: جای خالی سینمای کودک در فجر دیده می گردد

به گزارش ناق، تهران (پانا) - حسین ریگی کارگردان سینما از مسائل حضور فیلم اولی ها و دغدغه فیلمسازان ژانر کودک برای حضور در جشنواره فیلم فجر گفت.

حسین ریگی: جای خالی سینمای کودک در فجر دیده می گردد

به گزارش صبا، حسین ریگی فیلمساز و کارگردان فیلم سینمایی لیپار در تبادل نظر با خبرنگار سینمایی صبا درباره فعالیت های نو خود مطرح نمود: سال پیش با فیلم سینمایی لیپار در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور داشتم ولی سال جاری به علت نبود سرمایه گذار نتوانستم ساخت فیلم نوم را شروع کنم.

او اضافه کرد: پیدا کردن سرمایه گذار یکی از معضلات و مسائل فیلمسازانی است که تازه وارد عرصه سینمای حرفه ای شده اند.

کارگردان فیلم سینمایی لیپار با اشاره به عملکرد جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: متاسفانه تغییر مدیران و دبیران جشنواره فیلم فجر سال هاست که آسیب زیادی به این رویداد می زند.

تغییر دبیر آسیب به سینما و فراوری آثار سینمایی است

کارگردان مستند فصل بادهای گرم مطرح نمود: هر سال با تغییر دبیران جشنواره فیلم فجر شاهد تغییر سیاست های آن هستیم که این امر باعث احتیاط و حساسیت فیلمسازان و مدیران پایین دستی برای سال های آینده می گردد و براساس آن شاهد آسیب به سینما و فراوری آثار سینمایی هستیم.

این فیلمساز اظهار کرد: در جشنواره های بزرگ جهان، حضور دبیر به صورت ثابت و چندین ساله است و تنها تغییرات ممکن است در بعضی موارد فراخوان شکل بگیرد اما در ایران دبیران انتخاب شده هر دوره براساس تغییر دولت و با توجه به همسو بودن نگاه آنها به دولت نو عوض می شوند.

کارگردان انیمیشن عبور ممنوع اعلام کرد: قطعا اگر اصناف، بزرگان و مدیران سینمایی فضایی ایجاد نمایند تا با جمع بندی یک دبیر برای سال ها انتخاب گردد خیلی بهتر است چراکه ما در هر چهار سال و با تغییر دولت هایی که سکان اجرایی کشور را در دست می گیرند هر سال یا دوسال یکبار شاهد تغییر دبیر جشنواره هستیم در حالی که اگر هر دولتی یک دبیر برای چهار سال انتخاب کند سینما با برنامه ریزی و سیاست گذاری معین شده ای پیش می رود.

تامین سرمایه بزرگترین معضل فیلم اولی هاست

برنده پروانه زرین برترین کارگردانی سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان درباره آثار فیلمسازان فیلم اولی گفت: فیلمسازان فیلم اولی برای حضور در سینمای حرفه ای سختی های زیادی به جان می خرند. خود من حدود 3 الی 4 سال در پی سرمایه فیلم اولم بودم تا بتوانم آن را بسازم. متاسفانه بحث جذب سرمایه و حمایت معضل اصلی همه فیلمسازان به ویژه فیلم اولی ها است.

کارگردان مستند سلام آقای بل اعلام کرد: فیلمساز پس از جذب سرمایه و ساخت فیلم باید کوشش کند تا وارد جشنواره فیلم فجر گردد آن هم جشنواره ای که ویترین سینمای ایران است و می تواند فضای خوبی برای دیده شدن کارش باشد که متاسفانه باز هم دچار کم لطفی می گردد.

مدیر عامل شرکت سینمایی نگاران مطرح نمود: زمانی جایزه مستقلی در جشنواره فیلم فجر وجود داشت و 22 فیلم در بخش سودای سیمرغ و 10 فیلم در بخش نگاه نو به عنوان فیلم اولی حضور داشتند ولی این بخش هم هر سال دچار تغییر شده است.

او ادامه داد: در جشنواره های بزرگ جهان هنوز به فیلمسازان فیلم اولی و حتی فیلم دومی ها به صورت ویژه نگاه می نمایند و در فرم شرکت در جشنواره از آنها سوال می گردد که فیلم اول یا دوم فیلمساز است چراکه زمانی که فیلم اول و دوم خود را می سازد قطعا تجربیات فیلمسازهای دیگر را ندارد و باید با نگاه خاص تر به او نگاه کرد.

ضربه بزرگ ادغام بخش سودای سیمرغ و نگاه نو

کارگردان فیلم انیمیشن عبور ممنوع با انتقاد از ادغام بخش سودای سیمرغ با بخش نگاه نو مطرح نمود: ادغام این دو بخش ضربه بزرگی به فیلمساز زده است. درست است که تکنیک و نگاه فیلمسازان فیلم اولی پیشرفت نموده ولی باز هم در بعضی موارد احتیاج به تجربه دارند و داوری در یک سطح با آثار کارگردانان با تجربه تر اجحاف در حق آنهاست و امیدوارم در چهلمین جشنواره فیلم فجر حداقل بخشی از مسائل جشنواره سال های قبل مرتفع گردد.

ریگی گفت: فیلم لیپار در جشنواره سی و نهم فجر حضور داشت اما براساس شرایط کرونا مدیران تصمیم گرفتند که 16 اثر داوری گردد و به این صورت بدون معین شدن ساختار انتخاب، 16 فیلم کاندید و در جشنواره اکران شدند.

مدیر فراوری اسبق سینمای جوانان زاهدان اظهار کرد: در جشنواره سی و نهم خیلی خوب بود اگر به جای انتخاب 16 فیلم و تخصیص سانس ویژه برای تعدادی از آنها به فیلم های دیگر اکران تعلق می گرفت چراکه همه ما می دانیم اکران های جشنواره فیلم فجر برای فروش بلیت یا بازگشت سرمایه نیست بلکه برای دیده شدن فیلم است و این فضا می توانست فضایی برای فیلمساز اولی برای تجربه بیشتر باشد.

ژانر کودک و نوجوان گران است

حسین ریگی اعلام کرد: یکی از مهم ترین کم لطفی های جشنواره فیلم فجر رویکرد آن به ژانر کودک و نوجوان است. برطبق شنیده ها در بعضی از داوری های جشنواره بلافاصله فیلم های ژانر کودک و نوجوان را برای شرکت در جشنواره فیلم های بچه ها و نوجوانان کنار می گذارنداین در حالی است که در کل جشنواره های جهان اصلا ژانر کودک و نوجوان، ملودرام و …مطرح نیست و به نگاه سینمایی فیلمساز و اثری که خلق نموده فارغ از ژانر آن اهمیت می دهند. درست است ما جشنواره ای به نام بچه ها و نوجوانان داریم ولی اگر یک فیلم خوب ساخته گردد که هم سطح فیلم های جشنواره فیلم فجر باشد چرا نباید دیده گردد و چرا نباید در ویترین جشنواره فیلم پیروز کودک و نوجوان داشته باشیم در حالیکه توجه به این آثار می تواند فضایی برای رغبت کارگردانان و سرمایه گذاران به فیلم کودک و نوجوانان ایجاد کند.

کارگردان مستند سلام آقای بل مطرح نمود: سال جاری فیلم لیپار سه جایزه مهم برترین کارگردانی، برترین موسیقی و تقدیر دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان را دریافت کرد و من فکر می کردم اگر این اتفاق بیفتد راحت تر می توانم وارد ساخت فیلم بعدی شوم ولی متاسفانه تهیه نمایندگان دغدغه کودک و نوجوان ندارند در حالی که ژانر کودک و نوجوان از مهم ترین ژانرهای سینمایی سراسر جهانست و برعکس ایران گران ترین فیلم های تاریخ سینما در این ژانر ساخته شده است.

حسین ریگی در سرانجام گفت: من به عنوان فیلمسازی که بخشی از دغدغه اش فیلم کودک و نوجوان است مجبورم به علت استقبال جامعه از آثار اجتماعی به سراغ این ژانر بروم با وجود اینکه این هم نگاه یک فیلمساز است ولی من برای فیلم دوم هم موضوع کودک و نوجوان را مدنظر داشتم ولی براساس مسائلی که مطرح نمودم باید آن را کنار بگذارم. گرچه حتی اگر فیلم اجتماعی بسازم دوباره به ژانر کودک و نوجوان باز می گردم و به آن خواهم پرداخت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 12 اسفند 1400 بروزرسانی: 12 اسفند 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1932

به "حسین ریگی: جای خالی سینمای کودک در فجر دیده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسین ریگی: جای خالی سینمای کودک در فجر دیده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید