راز فروش شگفت انگیز برخی چاپخانه ها در دوران بد کرونا چیست؟
به گزارش ناق، تعدادی از چاپخانه ها از چند سال پیش سفارش آنلاین چاپ را آغاز نموده بودند. خانه نشینی کرونا حالا همه را به فکر انداخته است که سفارشات و بده بستان مشتری با چاپخونه، دیگر نمی تواند مانند گذشته باشد. حتی اگر کرونا تمام گردد و کسب و کارها بازگشایی شوند، دیگر هیچ وقت مناسبات کاری، مانند پیش از کرونا نخواهد بود.
مدیران چاپخانه ها، خوبست در همین ایام کرونا و کم کاری، چاره ای برای آنلاین کردن سفارشات چاپخانه خود بیاندیشند. این روزها صحبتهای زیادی درباره آنلاین شدن کسب و کارها شنیده می گردد. اما در آنالیز دقیق تر باید ببینیم کدام حرفه ها و مشاغل، چه بخشی از کارها را میتواند آنلاین انجام دهد و این تغییر چه پیش احتیاجهایی لازم دارد و چه پیامدهایی در پی خواهد داشت. مثلا وقتی کار مسافربری درون شهری آنلاین می گردد، به هر حال حضور فیزیکی خود ماشین و راننده حذف نمی گردد.
بیشتر بخوانید : 10 سیستم برتر سفارش آنلاین چاپ سال 99 {طراحی سایت چاپ}
در کار چاپ هم شاید برای بسیاری از کارها مراجعه به بخش سفارشات و حتی ارسال و تحویل کار، احتیاج به حضور مشتری نداشته باشد، ولی کارکنان ماشین خانه نمی توانند از راه دور کار چاپ را انجام دهند. کاغذ و مرکب و فرآیند چاپ و صحافی و حمل و نقل و خیلی چیزهای دیگر سر جای خود هستند ولی بسیاری از آمد و رفت ها و دیدارهای حضوری برای آوردن فایل و کنترل اوزالید و نمونه چاپی و پرداخت هزینه و غیره، حذف می شوند. این راهکار به قدری منطقی و خردمندانه و به صرفه تر برای مشتری و چاپخانه و محیط زیست و هم به خاطر کاهش هزینه ها و زمان حمل و نقل، به صرفه است، که بعد از کرونا هم اشتیاق برای آن بیشتر از پیش خواهد شد.
بیشتر بخوانید : برترین صحافی تهران {معرفی 10 صحافی برتر 99 در ایران }
سیستم سفارشات آنلاین؛ ضرورتی، تحول ساز
درست است که راه اندازی سیستم سفارشات آنلاین، مربوط به بخش سفارشات است، اما اجرای درست آن، تحولی تدریجی در همه بخش ها ایجاد می نماید. وارد شدن در فضای مجازی برای کسب و کاری که سالها به روش دیگر کار نموده است، چندان آسان نخواهد بود. وقتی وارد این فضا می شوید، باید قواعد این بازی را رعایت کنید.
هرگاه مشتریان عادت نمایند که برای سفارش کار چایی خود در اینترنت جستجو نمایند، دیگر باید از هر جهت رقابت پذیر باشید. مشتری احتاقتصادی شما با هر جستجو، چندین چاپخانه را روی صفحه موبایل خود خواهد دید که شرایط و امکانات آنها می تواند برای شما چالش برانگیز باشد. برخلاف گذشته برای اثبات مزیت های نسبی خود، باید دلایل محکمی داشته باشید و قیمتی که ارائه می دهید، توجیه پذیر باشد. زمان تحویل، امکان ارسال کار، تأمین کالا و غیره. باید برای مشتری، برانگیزاننده و مطلوب باشد.
بسیاری از مشتریان در این فضا دنبال چاپخانه ای برای انجام کارهای کم تیراژ هستند و در بسیاری موارد سرعت عمل بالایی را انتظار دارند. بدین منظور شاید لازم باشد امکانات چاپ دیجیتال و تجهیزات پس از چاپ مربوطه را فراهم آورید اما از آنجا که سرمایه گذاری برای همه چاپخانه ها در این زمینه میسر و منطقی نیست، شاید لازم باشد با پیوستن چند چاپخانه - حتى با تخصص ها و گرایش های متفاوت یک گروه توانمند ایجاد کنید. شاید یک درگاه سفارشات کار چندین چاپخانه را سازماندهی کند و کارها را بر اساس امکانات واحدها و زمان بندی فراوری و ظرفیت آنها، توزیع کند. این چرخش چندان آسان به نظر نمی رسد ولی وقتی زمان آن رسیده باشد، راه و چاه آن پیدا می گردد و شکل خود را پیدا می نماید.
بیشتر بخوانید : برترین چاپخانه چاپ ساک دستی کاغذی در ایران کدام است؟
سیستم سفارشات آنلاین با زیرساخت های ارتباطی
برای انجام یک کار جدی باید نرم افزار یا اپلیکیشنی درست و کارآمد فراهم آورده باشید. خوشبختانه با توجه به سابقه قبلی، شرکت های مختلفی هستند که بتوانند در مدت زمان کوتاه چنین برنامه ای را در اختیار شما بگذارند. اما برنامه درست و کارآمد، همه کاره، باید در این برنامه پشتیبانی گردد و خط ارتباطی اینترنت شما هم باید برای ترافیک کاری و ارسال فایل های سنگین سفارشات چاپ، پهنای باند و ظرفیت کافی داشته باشد.
اگر قرار باشد وسط ارسال یک فایل اینترنت قطع گردد و مشتری دوباره بخواهد ارسال کند و این فرایند طولانی گردد، هم او دلسرد خواهد شد، هم مشتریان دیگر را از دست خواهید داد و در واقع بحث هزینه ها حذف می شوند.
هزینه شما بابت اینترنت و شبکه و نرم افزار و پشتیبانی و کارهای دیگر در حوزه ارتباطات و فضای مجازی (مثلا تبلیغات بیشتر هم می گردد .)
تا اینجا از خط اینترنت و نرم افزار سفارشات گفتیم. اما سخت افزار کامپیوتری هم دیگر نمی تواند مثل سابق باشد. شما به امکاناتی حداقل برای ذخیره تعداد قابل توجهی فایل و دریافت و اصلاح و پردازش و جایگزینی فایل های مشتریان احتیاج دارید. برای حفظ مشتری ضروری است آرشیوی فایل های او را هم ذخیره کنید. (دست کم برای بعضی از مشتریان چنین است).
و اما همه آنچه در بالا گفته شده احتیاجمند اپراتورها و نیروی کاری است که بتواند با این برنامه به خوبی کار کند. وقتی صحبت از فایل به میان می آید، دیگر باید واحد سفارشات آمادگی دریافت همه جور فایل کچ و کوله و نامیزان و … را داشته باشد. معمولا مشتریان ناوارد، انتظار دارند که چاپخانه این مسائل را برایشان رفع کند. بنابراین باید فردی مسلط به نرم افزارهای گرافیک بایک واحد پردازش فایل های دریافتی، در اختیار داشته باشید که ابتدا سفارش مشتری را از هر جهت آنالیز کند .
آیا میزان کار با ابعاد کاغذ و مقوا جور درمی آید؟
آیا فایل RGB است؟
آیا رنگ پنجم و ششم کارنموده در حالی که سفارش او چهاررنگ است؟
و دهها نکته ظریف دیگر که کارکنان واحد طراحی و پیش از چاپ بهتر می دانند چه خبر است.
فرآیند توافق و قرارداد و شروع به کار هم برای خودش ملاحظاتی دارد. باید همه ریزه کاری های اجرایی و جنبه های حقوقی را در نظر گرفت. خوشبختانه برنامه های موجود سفارشات آنلاین، این موارد را در نظر گرفته اند و کار را تا حد زیادی ساده نموده اند.
نحوه پرداخت هزینه در فضای آنلاین برای چاپخانه ها شاید از حالت سنتی بهتر باشد. زیرا معمولا روال کار به صورتی است که مشتری باید پرداخت با پیش پرداخت را به موقع انجام دهد. فقط کافی است از شبکه بانکی شتاب، درگاه اینترنتی بگیرید و برای حضور در فضای مجازی و اداره یک سفارشات آنلاین خوب، علاوه بر همه نکاتی که گفته شد، باید آمادگی و انعطاف پذیری برای سرویس دادن به مشتری را هم داشته باشید. شاید بعضی ها نتوانند یک فایل را به درستی بفرستند. باید آمادگی هدایت داشته باشید.
متن های آماده ای برای هدایت مشتری لازم دارد. بعلاوه برای معرفی خود در بازار باید پیوسته به روز باشید و جاذبه خود را در این فضا حفظ کنید. و مشتری در سیستم سفارش آنلاین انتظار دارد بتواند خیر بگیرد که کار او در چه مرحله ای است. یا باید برنامه گردش کار ساده ای در چاپخانه داشته باشید که مشتری هم بتواند به آن وصل گردد و باید مختص خودش، سفارش خود را ردیابی کند یا باید به روشی اتوماتیک با پیامک به او اطلاع دهید که الان کار شما از چاپخانه به بخش صحافی ارسال شد و غیره.
گرچه در شروع کار، چنین کاری ضروری نمی نماید، در عمل خواهید دید که به این سمت کشیده می شوید، بنابراین توسعه نرم افزار ضروری خواهد بود . (معمولا تضمین کیفیت در حدی که برای چاپخانه شما مقدور باشد) هم در این نوع سفارش گیری، معمول است. شما باید آمادگی برای پذیرش بعضی ریسکها را هم داشته باشید و سفارشات و پرداخت آنلاین، سیستم حسابداری شما را هم تحت تأثیر قرار خواهد داد.
علاوه بر آن ارتباط با انبار و تأمین نمایندگان کاغذ و مرکب و مواد مصرفی و هم چاپخانه ها و واحدهای پیش از چاپ و پس از چاپ همکار را هم شاید ترجیح دهید، به نحوی با برنامه گردش کار خود، مرتبط کنید چون در غیر این صورت حساب و کتاب کارها با همه طرف ها مشکل نمی گردد و اگر ارسال کارهای چاپی را انتها کار فرض کنیم، آن هم باید از نوعی باشد که در شبکه ارتباطی شما و مشتری جا بگیرد.
لوکیشن مشتری بین شما و پیک موتوری با وانت با کامیون، به اشتراک گذاشته گردد و پرداخت کرایه در آن سامانه انجام گردد.
بیشتر بخوانید : برترین فروشنده زینک و پلیت چاپ در ایران کیست؟
ساخت سیستم سفارشات آنلاین سخت نیست
شما می توانید به این لیست تغییر و تحولات می توان اقلام متنوع دیگری هم اضافه نمود آیا این ها آن قدر مشکل است که از توان چاپخانه های باسابقه، خارج باشد؟ نه، به هیچ وجه، این فرایند طبیعی کار چاپ است به همان سادگی که به جای دفترچه بانکی حساب پس انداز و چک کشیدن و مراجعه هر روزه به بانک، اکنون دارید با کارت بانکی و پوز و پرداخت با موبایل تان، کارهای اقتصادی را انجام می دهید.
رابطه شما با مشتریان در سفارشات آنلاین، به راحتی و شیرینی حضور شما در تلگرام و واتس اپ و اینستاگرام خواهد بود. شاید روزهای اول کمی کار اضافی برای شما ایجاد کند و چالش مختصری را از سر بگذرانیده اما این چالش شیرین، خیلی زود رضایت شما را تامین خواهد نمود و با حذف بسیاری از دوباره کاری ها و رفت و آمدهای غیرضروری آسایش بیشتری نصیب شما خواهد نمود همان طور که وداع با حروفچینی سربی و جدا | شدن از گارسه چالش برانگیز بود و همان طور که گذر از فیلم و أوزالید، به پلیت ستر بحث برانگیز بود و .. فناوری راه خودش را باز می نماید. کافی است که آگاهانه و به موقع تصمیم بگیرید.
منبع: مجله چاپخونه