دانشمند ایرانی در جستجوی درمان طلایی سرطان

به گزارش ناق، پژوهشگران استرالیایی به سرپرستی دکتر ندا میرزاده دانشمند ایرانی سعی دارند برای درمان سرطان، از مولکول های مهندسی شده طلا استفاده نمایند.

دانشمند ایرانی در جستجوی درمان طلایی سرطان

به گزارش خبرنگاران و به نقل از مدیکال اکسسپرس، پژوهشگران موسسه سلطنتی فناوری ملبورن(RMIT) استرالیا، مولکول های مبتنی بر طلا را طوری مهندسی نموده اند که می توانند بدون آسیب رساندن به سلول های سالم، سلول های سرطانی را هدف قرار دهند. این پژوهش می تواند راه را برای کشف داروهایی با عوارض جانبی کمتر هموار کند.

پژوهش های پیش بالینی نشان داده اند که مولکول های طلا می توانند تا 24 برابر بیشتر در از بین بردن سلول های سرطانی، موثر باشند. پژوهشگران باور دارند تاثیر این مولکول ها، به مراتب از داروهای ضد سرطان از جمله سیس پلاتین (cisplatin) در مهار رشد تومور بیشتر است.

مولکول های طلا می توانند سلول های انتخاب شده و مورد نظر را هدف قرار دهند؛ در نتیجه می توانند گزینه های خوبی برای پیشرفت در زمینه کشف داروهایی باشند که بدون از بین بردن سلول های سالم، سرطان را از بین می برند.

مولکول های مصنوعی معمولا با ویژگی های مقاومتی ساخته می شوند که به حفظ تاثیر آنها یاری می نماید؛ در حالی که بسیاری از انواع شیمی درمانی، این ویژگی را ندارند.

پژوهشگران در این پروژه، چهار نوع مولکول فعال زیستی را معرفی نموده اند و جزئیاتی در خصوص عملکرد آنها در مقابله به پنج نوع سلول سرطانی ارائه داده اند.

دکتر ندا میرزاده(Neda Mirzadeh)، سرپرست گروه مهندسی مولکولی موسسه فناوری ملبورن گفت: محدودیت هایی که در خصوص شیمی درمانی با فلزات وجود دارد، معمولا موجب احتیاج به یافتن یک جایگزین بهتر می گردد.

وی اضافه نمود: پژوهشگران طی دهه های اخیر، به دستاوردهای بزرگی در زمینه درمان سرطان رسیده اند اما این بیماری هنوز سالانه بیش از 9.5 میلیون نفر را در دنیا از بین می برد و دومین دلیل بزرگ مرگ و میر در دنیا است. اگرچه داروهای مبتنی بر فلزات، موفقیت هایی را در نجات بیماران به دست آورده اند اما تاثیر آنها به خاطر عوارض جانبی، ثبات کم و مقاومت تومورها در برابر دارو، محدود است. مولکول های طلایی که ما طراحی نموده ایم، ثبات بیشتری دارند. نتایج این پژوهش نشان می دهند که احتمالاتی باورنکردنی در خصوص پیشرفت درمان های جدید سرطان وجود دارد که می توانند قدرت و دقت بالایی داشته باشند.

مولکول های طلا، در آزمایش های پیش بالینی آزمایش شدند و سمیت سلولی بالایی را در برابر سرطان های پروستات، پستان، ملانوما و روده بزرگ از خود نشان دادند. آزمایش روی حیوانات نشان داد که درمان با یاری مولکول های طلا می تواند رشد تومور را تا 46.9 درصد مهار کند؛ در حالی که سیس پلاتین، تا 29 درصد توانایی مهار کردن را دارد.

ترکیبات مبتنی بر طلا می توانند فعالیت نوعی آنزیم موسوم به تیوردوکسین ردوکتاز(TrxR) را نیز در سلول های سرطانی مهار نمایند که با رشد سرطان و مقاوت در برابر دارو در ارتباط است. مولکول های طلا، ویژگی های مهم ضد التهابی نیز دارند که به تاثیر درمانی و کاربرد آنها در درمان بیماری های مزمن التهابی از جمله التهاب مفصل یاری می نماید.

این پژوهش، در مجله Chemistry - A European Journal به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا