دولت مکلف به افزایش سهم دانشگاه فنی وحرفه ای در نظام آموزش عالی است

به گزارش ناق، رئیس دانشگاه فنی وحرفه ای گفت: طبق قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف به افزایش سهم دانشگاه فنی وحرفه ای در نظام آموزش عالی برای افزایش سهم آموزش های مهارتی کشور است.

دولت مکلف به افزایش سهم دانشگاه فنی وحرفه ای در نظام آموزش عالی است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات بورسیه تحصیلی پزشکی استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی وحرفه ای در اجلاس سراسری روسای دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه فنی و حرفه ای که صبح امروز برگزار گردید، این دانشگاه را دارای 411 عضو هیئت علمی و 332 عضو غیرهیئت علمی دانست و بیان نمود: تا به امروز 9 دوره توانمندسازی عمومی و تخصصی آموزشگران در داخل کشور (حدود 51 هزار و 465 نفرساعت) و یک دوره توانمندسازی تخصصی اعضای هیئت علمی در کشور آلمان (حدود 600 نفرساعت) برگزار گردیده است.

صالحی عمران درباره بازبینی و تدوین 42 برنامه درسی در دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد:30 برنامه درسی دوره کاردانی، 8 برنامه درسی دوره کاردانی جدید، 1 برنامه درسی دوره کارشناسی ناپیوسته جدید و 2 برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته جدید تا به امروز بازبینی و تدوین شده اند که البته در آینده تعداد دروس بازنگری شده و همچنین ایجاد سرفصل های درسی برای رشته های مختلف اضافه خواهد شد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای، تهیه و ابلاغ آیین نامه جامع حق التدریس، تهیه و ابلاغ منشور کیفیت آموزش و تهیه الزامات 24 گانه در راستای ارتقای کیفیت آموز شو اعمال آن در نرم افزار آموزشی دانشگاه، اصلاح ساختار محاسبه و پرداخت حق التدریس دانشگاه، ارتقا و سفارشی کردن نرم افزار آموزشی (ناد)، اصلاح فرآیند صدور، تائید اولیه و تکمیل امضای دانشنامه های سرانجام تحصیلات و سامانه مدیریت اطلاعات دانشگاه (سماد) را از جمله برنامه های انجام گرفته در اداره کل خدمات آموزشی این دانشگاه بیان نمود.

وی گفت: همچنین ساماندهی برگزاری دوره های نظام مهندسی، تربیت بدنی، زبان انگلیسی، HSE (ایمنی)، کشاورزی و باغداری؛ پیگیری ماده 28 دانشگاه شهیدرجایی، فرهنگیان و دوره دانش افزایی وزارت آموزش و پرورش و درنهایت پیگیری و ساماندهی جهت راه اندازی و توسعه آموزش های مهارتی از برنامه های دردست اقدام مرکز آموزش های آزد و خاص دانشگاه فنی وحرفه ای است.

صالحی عمران ضمن آنالیز 100 مسئله اصلی پیش روی ایران در سال 96 طبق اعلام مرکز استراتژیک ریاست جمهوری در آن سال، بیکاری را مهمترین مسئله بیان کرد و اضافه کرد: مطابق گزارش شاخص سرمایه انسانی (HCI) مجمع دنیای اقتصاد که 130 کشور را در مقیاس صفر تا صد و در زیرشاخص های ظرفیت، به کارگیری، توسعه و دانش فنی آنالیز می نماید، دنیا در سال 2017 تنها 62 درصد از سرمایه انسانی خود را توسعه داده است و 38 درصد استعداد های خود را نادیده گرفته اند.

وی با اشاره به گزارش مجمع دنیای اقتصاد در سال 2019 اضافه کرد: در این میان رتبه ایران در مولفه انتشارات علمی دانشگاهی بین 141 کشور، 42 و در مولفه مهارت دانش آموختگان دانشگاهی دارنده رتبه 133 است.

صالحی عمران گفت: در سال 95 حدود 600 هزار نفر تقاضای نیروی کار از طرف صاحبان مشاغل در سایت وزارت کار ثبت شده است که فقط 160 هزار نفر را مراکز کاریابی به صاحبان مشاغل معرفی کردند. بی شک پاشنه آشیل ایران در شاخص سرمایه انسانی، معیار مشارکت افراد 24 تا 54 ساله (افراد در سن اشتغال و اغلب با تحصیلات دانشگاهی) در اقتصاد است.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای با بیان نمودن عبارت بی فایدگی سرمایه انسانی در ایران گفت: بانک دنیای اعلام می نماید که به طور نسبی سرمایه انسانی یک جامعه زمانی گرایش به بی فایده شدن دارد که مهارت های آموخته شده با فرصت های بازار کار هماهنگ نباشند.

وی درباره حرفه گرایی در آموزش عالی ادامه داد: 80 تا 90 درصد جوانان اروپا، آمریکا، ژاپن و کشور های جنوب شرقی آسیل آموزش های مهارتی را انتخاب می نمایند بنابراین آموزش های فنی و حرفه ای ضرورت دارد.

صالحی عمران بیان کرد: طبق قانون 65 برنامه ششم توسعه دولت مکلف است به منظور افزایش سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزشی کشور نسبت به افزایش سهم دانشگاه فنی وحرفه ای و دانشگاه علمی کاربردی در نظام آموزش عالی کشور اقدام و تجهیزات آموزشی هنرستان ها، آموزشکده ها و دانشگاه های فنی و حرفه ای را به روز کند.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای اعلم کرد: این دانشگاه ماموریت دارد، برای جوانان دوره سنی 17 تا 24 ساله در راستای عدالت آموزشی و احتیاج های کشور آموزش عالی فنی و حرفه ای ایجاد کند و به تربیت تکنسین بپردازد، همچنین توسعه آموزش های فنی وحرفه ای در سطوح پایین و میانی مشاغل فراوری فناوری های سطوح میانی و پایین، طراحی و اجرای و توسعه آموزش های عالی فنی، فرصت آفرینی برای راتقای دانش و مهارت و تحصیل دانش آموختگان دوره های متوسطه کار و دانش فنی وحرفه ای، توانمندکردن دانشجویان برای کاربرد علوم و فنون و ایجاد زمینه های اشتغال در بازار کار و ... از جمله ماموریت های این دانشگاه است.

صالحی عمران با انتقاد درباره مقایسه بودجه سرانه 88 دانشگاه منتخب با دانشگاه فنی و حرفه ای براساس تعداد دانشجو بیان نمود: بودجه کل 88 دانشگاه منتخب 5.950.000 هزار ریال و میانگین سرانه 88 دانشگاه منتخب براساس تعداد دانشجو 12.430 هزار ریال است درحالی که سرانه دانشگاه فنی وحرفه ای براساس تعداد دانشجو تنها 3000 ریال است.

وی همچنین توضیح داد: برای اولین بار در راستای اجرایی کردن سند راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای 31 سند برنامه عملیاتی دانشگاه فنی و حرفه ای استان ها طراحی و تدوین شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 770

به "دولت مکلف به افزایش سهم دانشگاه فنی وحرفه ای در نظام آموزش عالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت مکلف به افزایش سهم دانشگاه فنی وحرفه ای در نظام آموزش عالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید