رازهای مرد 188میلیارد دلاری

به گزارش ناق، در هفته های گذشته در میان اهالی کسب وکار همه جا صحبت از کناره گیری غافلگیرکننده جف بزوس، مدیرعامل و بنیانگذار یکی از غول های مطرح حوزه فروش اینترنتی در جهان یعنی آمازون بود.

رازهای مرد 188میلیارد دلاری

کارآفرین مشهوری که گفته می گردد حتی انتقال مسوولیتش از لحاظ نظم و برنامه ریزی بی نظیر و مثال زدنی بوده است.

بدون شک می توان گفت بزوس از پیروز ترین و تأثیرگذارترین چهره های دنیای کارآفرینی است که با پرورش ایده های خلاقانه ذهنی اش و تداوم نوآوری در شیوه کاری اش در کمتر از سه دهه از ایده فروش کتاب نه تنها در جایگاه ثروتمندترین فرد دنیا نهاده شد، بلکه حتی تغییرات شگفت انگیزی را در زندگی روزمره مردم دنیا به ویژه در حوزه خرید اینترنتی به وجود آورد؛ تغییراتی که حالا به بدیهیات امروز زندگی بشر تبدیل شده است.

این اتفاق فرصت خوبی برای بازخوانی زندگی و تفکرات شاخص نابغه ای است که با وجود حواشی مختلفی که در طول دوره کاری اش با آنها روبه رو شد، همچنان نامش در میان پیروز ترین کارآفرینان دنیا می درخشد.

فروشگاه اینترنتی آمازون از ایده ساده کتابفروشی آنلاین درست در زمانی شکل گرفت که حتی اینترنت در زندگی مردم هنوز جایگاهش را به اندازه امروز پیدا ننموده بود.

کتابفروشی ای که امروز به یکی از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی دنیا تبدیل شده و صاحبش را حتی پس از جدایی از همسرش و نصف شدن دارایی هایش در جایگاه یکی از سه مرد ثروتمند دنیا حفظ نموده است.

بزوس در جهت گسترش امپراتوری

وقتی موضوع کناره گیری جف بزوس از جایگاه مدیرعاملی آمازون مطرح شد، بسکمک از ما این تصور برایمان ایجاد شد که لابد این کارآفرین سختکوش از همه فراز و فرودهای کارآفرینی و مدیریت خسته شده و احتمالا به دنبال آرامش و بازنشستگی است اما برخلاف بسکمک از کناره گیری های مشابه، استعفای بزوس از مدیرعاملی آمازون به معنی بازنشستگی او نیست بلکه فقط قرار است از جایگاه مدیرعاملی آمازون فاصله بگیرد.

به گفته بزوس در نامه ای که به دلیل همین تغییر مهم برای کارکنانش ارسال نموده بود، قرار نیست فرزند خلفش آمازون را در دوران اوج و شکوفایی به عنوان یکی از ارزشمندترین شرکت های دنیا رها کند بلکه فقط می خواهد سکان مدیریت آن را به یکی از یاران با وفایش، اندی جیسی بسپارد؛ کسی که از سال های ابتدایی راه اندازی آمازون، همراه و هم قدم بزوس بوده است. جیسی پیش از این بخش یارانش ابری آمازون یا همان سرویس وب آمازون(AWS) را که یکی از پیروز ترین بخش های این شرکت است، مدیریت می نموده و توانمندی های مدیریتی خود را در آن دوران به خوبی نمایش داده است. بزوس نیز از این به بعد به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت او را کمک خواهد نمود.

جف بزوس علت این کناره گیری را رسیدگی به دغدغه های دیگر و امور مربوط به سایر شرکت ها و بنیادهای مالی اش از جمله شرکت فضایی بلواوریجین، بنیاد روز اول، بنیاد زمین بزوس و روزنامه واشنگتن پست اعلام نموده است.

به عقیده بزوس، آمازون امروز در دوران درخشش واقع شده است و باید همچنان پرشتاب جهت خلاقیت و نوآوری را طی کند. به همین خاطر در کوشش است تا زمان و انرژی بیشتری را برای پرورش سایر مجموعه هایش صرف کند. رقابت تنگاتنگ بزوس و ایلان ماسک برای رسیدن به مریخ و از سوی دیگر جابه جاشدن اخیرشان در جایگاه ثروتمندترین فرد دنیا نیز شاید در این تصمیم گیری بی اثر نبوده باشد.

از خلاقیت دوران تحصیل تا تحقق رویا

جفری پترسون بزوس که او را با نام جف بزوس می شناسیم، وقتی دانش آموز دبستانی بود، انشایی در خصوص فانی بودن زمین نوشت و اشاره نمود باید به این فکر کنیم که در خارج از زمین به دنبال جایی برای زندگی باشیم. آن زمان بزوس فقط رویای خود را نوشته بود اما حالا به طور جدی در این جهت قدم برمی دارد و در سخنرانی های مختلف خود از ایده هایش برای رسیدن به مریخ می گوید.

او در دوران تحصیلش در دبیرستان فعالیت های خود را در زمینه خلاقیت و نوآوری آغاز نموده بود. هنوز تحصیلش تمام نشده بود که موسسه دریم را به عنوان مرکزی برای ترویج خلاقیت در میان دانش آموزان تأسیس کرد. پس از سرانجام تحصیلاتش در رشته های مهندسی برق و علوم کامپیوتر از دانشگاه پرینستون در شرکت های مختلفی مشغول به کار شد تا در نهایت سال 1368/1990 در بانک سرمایه گذاری دی.ئی. شاواندکو. (D.E. Shaw & Co.) مشغول به کار شد و خیلی زود به سمت معاون ارشد این مجموعه دست پیدا کرد. مسوولیت بزوس در این شرکت، آنالیز گزینه های ممکن برای سرمایه گذاری در بستر بکر و نوظهور اینترنت بود. طی همین آنالیز ها بود که بزوس به ظرفیت بی نظیر اینترنت پی برد و اولین ایده اش در حوزه کارآفرینی شکل گرفت و یکباره تصمیم گرفت شغل پردرآمدش را رها کند و برای راه اندازی ایده کتاب فروشی مجازی به شهر سیاتل مهاجرت کند. کار آمازون از پارکینگ خانه بزوس با تعداد انگشت شماری کارمند آغاز شد و اولین کتاب از این کتاب فروشی تابستان 1374 خورشیدی فروخته شد.

آمازون، غول فروش اینترنتی

آمازون خیلی زود به مرجع و الگویی برای فروش اینترنتی تبدیل شد. فروشگاهی اینترنتی که در 24ساعت شبانه روز جوابگو بود و با کاربری ساده به مخاطبانش پیشنهاد می داد تجربه خود را در خصوص کتاب ها به اشتراک بگذارند، از تخفیف بهره مند شوند و پیشنهادهای شخصی سازی شده به کاربران ارائه می کرد. به تدریج بخش فروش سی دی و ویدئو نیز به این فروشگاه اضافه شد و سال 1377/ 1999 تعداد مشتریان شرکتش به حدود 17میلیون نفر رسید.

از سال 1378/2000 بخش برگزاری حراجی ها و اضافه شدن فروشگاه های مجازی دیگر به این مجموعه در دستور کار نهاده شد. همچنین با پیدایش کتاب های الکترونیکی، آمازون خیلی زود جایگاه خود را در این بازار جدید نیز تثبیت کرد.

به مرور با مطرح شدن نام آمازون و پیروزیتی که در تغییر ذائقه خریداران ایجاد نموده بود، سرو کله فروشگاه های اینترنتی مختلف در حوزه های گوناگون پیدا شد.

اضافه شدن بخش فروش پوشاک، لوازم الکترونیک و سخت افزارها از جمله تحولات دیگر آمازون در ادامه فعالیتش بود.

سال 1383/2005 بخش جدیدی را به نام مرکز خدمات وب آمازون به مجموعه عظیم آمازون اضافه کرد که عظیم ترین مرکز یارانش ابری در دنیا شد.

سال بعد از آن نیز آمازون یک دستگاه کتابخوان که قابلیت اتصال به اینترنت وایرلس را داشت تحت برند خود با نام با نام کیندل به بازار عرضه کرد تا در کنار کتاب فیزیکی بتواند پیشروبودنش را در حوزه کتاب الکترونیک نیز حفظ کند.

بزوس با این آینده نگری توانست درآمد آمازون را سال 1385/2007 به حدود 15میلیارد دلار برساند. درآمدی که حالا پس از گذشت نزدیک به 25سال از تاسیس آمازون به حدود 300میلیارد دلار رسیده و اکنون آمازون با 310 میلیون کاربر در سراسر دنیا، بیش از 580هزار کارمند دارد و نقش عظیمی در اشتغال زایی ایالات متحده ایفا می نماید.

هر روز، روز اول است!

شاید بتوان گفت مهم ترین ویژگی که بزوس را از بسکمک از کارآفرینان هم نسلش متفاوت می نماید، استقبال بیش ازحد او برای امتحان خلاقیت ها و ایده های جدید است.

بزوس معتقد است: یک کارآفرین همیشه باید فرض کند در روز اول راه اندازی کسب وکارش واقع شده است و ایده های جدید و بکری را وارد کسب وکارش کند. به گفته او مهم ترین رمز پیروزیت آمازون نیز همین آزمودن ایده های جدید نه تنها براساس خواسته و ذائقه مشتری بلکه برای ایجاد ذائقه جدید در مشتریان بوده است. ایده هایی که هر یک در زمان خود بسیار خارج از محدوده تقاضای مشتری بودند اما امروز به بایدهای یک فروشگاه اینترنتی تبدیل شده و البته بسکمک از آن ایده ها نیز شکست خورده اند. به همین خاطر با وجود این که آمازون شرکت پیروزی در خرده فروشی است، همیشه یکی از شرکت های پیشرو در حوزه فناوری های روز دنیا بوده است.

توجه کامل به جزئیات، رمز دیگر پیروزیت بزوس در دنیای کارآفرینی است. در آمازون هیچ وقت دیده نشده که زمان تقریبی ارسال کالا تعیین گردد. بزوس معتقد است: فروشنده پیروز کسی است که بتواند برای جزئیات مختلف کسب وکارش به مشتری متعهد باشد و مشتری نیز بتواند روی قول او حساب کند.

ایجاد تجربه مطلوب موجب می گردد حتی اگر ایده ای در میانه کسب وکار پیروز عمل نکند، باز هم خیالتان راحت باشد که مشتریانتان همراهتان هستند. به همین خاطر است که بزوس در یک سال گذشته نیز که عالمگیری کووید 19 موجب رکود مالی شدیدی در دنیا شد، 75 میلیارد دلار دیگر بر دارای اش اضافه کرد و اکنون با 188میلیارد دلار ثروت، پس از ایلان ماسک دومین فرد پولدار دنیا است.

برگرفته از: Forbs، The Guardian، BBC و aboutamazon.com

عسل اخویان طهرانی - دانش

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 فروردین 1400 بروزرسانی: 4 فروردین 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1466

به "رازهای مرد 188میلیارد دلاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازهای مرد 188میلیارد دلاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید