راهکارهایی برای راحت بیدار شدن در صبح زود

به گزارش ناق، تحقیقات نشان داده که سحرخیزی یاری می نماید مسائل را پیش بینی کنید، بهتر بخوابید و شاداب تر باشید. اما سحرخیزی چیست و چه آدابی دارد؟ و چطور می توان صبح زود از خواب بیدار شد؟

راهکارهایی برای راحت بیدار شدن در صبح زود
بیدار شدن هنگام صبح زود برای بسیاری از افراد موضوعی سخت و زجرآور است.هم چنین بعضی افراد شب ها دیر می خوابند اما احتیاج دارند صبح زود بیدار شوند.در این مطلب قصد داریم با ارائه راهکارهایی به شما یاری کنیم تا صبح زود از خواب بیدار شوید حتی اگر شب دیر خوابیده اید و روزی سرشار از آرامش را سپری کنید.

احتمالا بعضی از این هدایت ها را قبلا شنیده اید، مانند نوشیدن یک لیوان آب بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب. روی متدهای ذکر شده در این نوشتار تمرکز کنید و بکوشید کم کم ساعت بیدار شدن و جدا شدن از رخت خواب را جلو بکشید.

یک لیوان آب بنوشیدعلم ثابت می نماید که نوشیدن آب باعث می گردد فرد خود را هشیارتر احساس کند - حتی اگر عملنمودهای شناختی او هیچ بهبودی از خود نشان ندهند.

دو لیوان آب کنار رخت خواب تان بگذارید. می توانید یکی را پس از بیدار شدن بنوشید، حتی اگر آن یکی را در طول شب تمام نموده باشید.1

از وسایل الکترونیکی دوری کنیدقرار گرفتن در معرض روشنایی نمایشگر موبایل، تبلت یا لپتاپ درست قبل از خواب، می تواند بر الگوهای خواب بدن شما اثر منفی داشته باشد. به همین علت است که آریانا هافینگتون، یکی از مؤسسین و سردبیر هافینگتون پست، هنگام خواب موبایل خود را در اتاق دیگری می گذارد.3

همراه با طلوع خورشید از خواب بیدار شویدعلم ثابت می نماید که کم قرار گرفتن شما در معرض نور خورشید ساعت بدن شما را به تاخیر می اندازد. بیدار شدن همزمان با طلوع خورشید، یاری تان می نماید که به طور طبیعی با چرخه نور و تاریکی هماهنگ شوید.

شب قبل از خواب پرده های اتاق را کنار بزنید، و حتما به اندازه فراوان در طول روز در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

یک سیب بخوریدعلم ثابت می نماید که سیب حاوی 13 گرم قند طبیعی، از جمله ساکاروز و گلوکوز است که تاثیر سریعی دارند و به این ترتیب سیب جایگزین بسیار بهتری برای کافئین است.

کنار رخت خواب تان یک سیب بگذارید تا هنگام صبح آن را قرچ قرچ بخورید.1

بلافاصله قبل از خواب چیزی نخوریداگر در فاصله زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا اصلا زمان به خواب رفتنتان را طولانی کند.

نرمش های صبحگاهیقدری نرمش و یا ورزش خاص در شروع صبح میتواند بسیار مفید باشد، سبب گردش بهتر خون در بدن گردد شما را در شروع صبح شاداب تر نماید و در نهایت روزتان را به برترین شکل ممکن شروع کنید.

با پنجره های باز بخوابیدهوای تازه برای همه ما خوب است و سبب می گردد تا خواب عمیق تر و آرام تری داشته باشیم.

قرارهای مهم خود را در صبح بگذاریدداشتن قرارهای دیدار مهم و حتی غیر مهم مثلا رفتن سرگرمی با یک دوست در صبح می تواند انگیزه کافی به هر فردی برای بیدار شدن در صبح زود را بدهد.

خواب های روزانه را ترک کنیداین یک حقیقت مسلم است کسانی که در روز خواب حتی کوتاهی هم دارند برای خواب شب مشکل دارند، سعی کنید اگر به این نوع از خواب عادت دارید آن را به مرور ترک کنید چون اختلال در خواب شب یکی از علل اصلی عدم بیدار شدن در ساعت دلخواه صبح است.2

در زمان مناسبی از چرخه خواب تان بیدار شویدعلم ثابت می نماید که بیدار شدن در نقطه مناسبی از چرخه خواب (تناوبِ خواب آرای اِم و غیر آرای اِم در طول شب)، باعث می گردد که حس کنید بیش تر استراحت نموده اید در مقایسه با زمانی که این چرخه با اختلال روبه رو می گردد.

از ابزارکی مثل Sleep Time برای تنظیم کردن چرخه خواب تان بهره ببرید.1

در رختخواب مطالعه نکنیدگذارندان چندین دقیقه در رختخواب و سعی در آرام کردن فکرتان و بدنتان بدن شما را متوجه میسازد که زمان خواب فرا رسیده است، با تمرین در این زمینه می توانید کم کم با ورود به رختخواب در کمتر از 10 دقیقه به خواب بروید که البته هدف اصلی هم همین است پرداختن به کارهای جنبی مثل کتاب خواندن و غیره بیشتر باعث به هم ریختگی فکر و طولانی شدن زمان فرو رفتن به خواب خواهند شد.2

به صورت تدریجی ساعت بیدار شدن تان را جلو بیاوریدعلم ثابت می نماید که مشخص هدف باعث ایجاد انگیزه می گردد، و تغییرات کوچک را بسیار راحت تر می توانیم مدیریت کنیم.

بکوشید ساعت بیدار شدن تان را در طول هفته، هر روز 5 دقیقه جلو بیاورید.

در طول شب نور مناسبی در اتاق خواب تان داشته باشیدعلم ثابت می نماید که نور آبی به طور جدی سطح ترشح هورمون ملاتونین را کاهش می دهد. این هورمون برای تنظیم ساعت بدن مان ضروری است.

چراغ اتاق خواب تان را از هالوژن به لامپ رشته ای تبدیل کنید و از نور قرمز یک آباژور برای تغییر دادن فضا بهره ببرید.1

از دکمه اسنوز SNOOZE استفاده نکنیدمعمولاً صبح ها چند بار از دکمه اسنوز Snooze گوشی و یا ساعت زنگدار استفاده می کنید؟ شاید تصور کنید وقتی ساعت زنگ می خورد، چند دقیقه خواب بیشتر می تواند احساس خوبی به شما بدهد، اما واقعیت درست خلاف این است. استفاده از دکمه اسنوز شما را خسته تر می نماید. این کار چرخه خواب شما را بر هم می زند و باعث می گردد تمام طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشید.

علاوه بر این، وقتی اولین کاری که در شروع روز نو انجام می دهید فشردن دکمه اسنوز است، عملاً روز خود را با تعلل شروع نموده اید. این کار پیامی به ناخودآگاه شما می فرستد مبنی بر اینکه حتی برای بیرون آمدن از رختخواب هم از خودفرمانی لازم برخوردار نیستید و این، شروع خوبی برای یک روز تازه نیست.

سخن پایانیاین هم از راهکارهای ساده که با استفاده از آنها می توانید صبح دلپذیر تر و سازنده تری داشته باشید. حال، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک یا همه آن ها را امتحان کنید. کسی چه می داند، شاید رابطه عشق و نفرت شما با صبح زود، تبدیل به رابطه ای صد درصد عاشقانه گردد که تا آخر عمر در کنار شما باشد.3

پی نوشت:

1.www.jadidtarin.com

2.www.asreelm.com

3.www.zoomlife.ir

منبع: راسخون
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1819

به "راهکارهایی برای راحت بیدار شدن در صبح زود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهایی برای راحت بیدار شدن در صبح زود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید