رونمایی از نقشه باستان شناسی شهرستان های فارس

به گزارش ناق، با شروع هفته بزرگداشت میراث فرهنگی و روز جهانی موزه ها، از نقشه باستان شناسی 36 شهرستان استان فارس رو نمایی شد.

رونمایی از نقشه باستان شناسی شهرستان های فارس

ایسنا: شنبه اول خرداد طی مراسمی با حضور استاندار فارس در موزه پارس از نقشه باستان شناسی 36 شهرستان این استان رونمایی شد.

استاندار فارس در این باره گفت: فعالیت های فرهنگی و هنری در استان فارس نیازمند حمایت و راهنمایی توسط اندیشمندان، فرهیختگان، استادان و بزرگان فرهنگ، هنر، تاریخ و ادبیات این دیار و خادمان در دستگاه های اجرایی، اعم از تأمین اعتبار و امنیت سرمایه گذاری و تسهیلات است.

عنایت الله رحیمی گفت: سرزمین و دیاری که مدعی مهد فرهنگ، تمدن، تاریخ و ادبیات ایران کهن است باید علاوه بر افتخارِ داشتن میراث گذشتگان بتواند آثاری را خلق کند تا آیندگان هم به ما افتخار نمایند.

او با قدردانی از گردآورندگان نقشه های باستان شناسی 36 شهرستان فارس ادامه داد: امید داریم که با کوشش فرهیختگان، فرهنگوران و هنرمندان بتوان آثاری را در ابعاد مادی و معنوی و در ابعاد هنرهای تزیینی، نمایشی و کلیه هنر هایی که امروزه در سطح دنیا مطرح است خلق کنیم؛ آثار را در سطح دنیا اشاعه دهیم و همچنین برای آیندگانمان به ارمغان بگذاریم و باز هم ایران به عنوان یکی از کشورهای مطرح در زمینه فرهنگ، هنر و تمدن مثل گذشته بدرخشد.

استاندار فارس با برشمردن مزایای نقشه های باستانی تهیه شده و لزوم تکامل سیستم GIS شرح داد: این می تواند یک محیط کاری بسیار ارزشمند باشد و دسترسی به آن می تواند زندگی مردم را در این بُعد(مراجعه مکرر به ادارات) تسهیل کند. مراجعان دیگر نیازی به استعلام های متعدد و طولانی مدت طبیعتاً نخواهند بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس هم با حضور در این رونمایی گزارشی از شرایط موزه های استان ارائه داد و گفت: استان فارس تنها استانیست که به تفکیک شهرستان ها، یعنی 36 شهرستان، نقشه باستان شناسی تهیه نموده است.

معینی گفت: استان فارس همواره به عنوان استانی پیشرو مطرح بوده که در این مورد هم به عنوان الگو برای دیگر استان ها مطرح شده است.

او گفت: استان فارس دارای 45 باب موزه خصوصی و دولتی است که در این بین 16 موزه دولتی، 18 موزه خصوصی و 11 موزه مشارکتی در استان وجود دارد.

معینی ادامه داد: امید است که با درایت و همت علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران زمین و همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی در ابتدای قرن جدید طرح های شروع شده از جمله موزه منطقه ای، باغ و موزه مشاهیر، موزه پاسارگاد، باغ موزه مفسران دنیا اسلام، موزه زندیه، موزه حافظ و موزه سعدی، به سامان برسد.

او از هفت موزه در استان نام برد که با انتخاب شورای بین المللی موزه ها (ایکوم) به عنوان موزه های شاخص انتخاب شدند.

27 فروردین سال 94 معاون اداره کل میراث فرهنگی وقت استان فارس اعلام نموده بود که نقشه باستانشناسی شهرستان های این استان، تهیه می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1621

به "رونمایی از نقشه باستان شناسی شهرستان های فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از نقشه باستان شناسی شهرستان های فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید