زن سنتی و زن مردگونه؛ دوگانه کاذب خبرنگاران

به گزارش ناق، در فضای مجازی مطالبی پیرامون حقوق و صندلی زن مشاهده می گردد که اکثرا خارج از دوگانه زن سنتی خانه نشین و زن مرد گونه همه فن حریف نیست و باید گفت چه زمانی قرار است این دوگانه ها کنار گذاشته گردد؟

زن سنتی و زن مردگونه؛ دوگانه کاذب خبرنگاران

گروه دانشگاه خبرنگاران، مریم جمالی؛ به بهانه روز جهانی زن، چند صباحی ست که در فضای مجازی مطالبی پیرامون حقوق و صندلی زن مشاهده می گردد اکثرا هم خارج از دوگانه زن سنتی خانه نشین و زن مرد گونه همه فن حریف نیست؛ و سوال اینجاست که کدام یک بهتر است؟

چه زمانی قرار است این دوگانه ها کنار گذاشته گردد و درست به صندلی و وظایف زن نگاه کنیم خدا عالم است. البته معمولا در صحبت ها هم توجه چندانی به فطرت و نوع آفرینش زنان نمی گردد، انگار فقط دعوایی ست بین مدافعان زنان مرد گونه و زنان سنتی که هر یک فقط اصرار دارند حرف من درست است. اولی می گوید زن فقط باید در خانه بنشیند و بچه هایش را عظیم کند کد بانو باشد و در خدمت مرد مبنایشان هم حدیث پیامبر است که جهاد زن خوب شوهر داریست.

از آن سو هم کوشش می گردد بگویند مرد و زن برابرند و ما زن ها هیچ تفاوتی با مردان نداریم و در انجام کارهای سخت اگر از مردان پیشی نگیریم عقب هم نمی مانیم. به قول یک نفر مگر مرد معیار است که زنان می خواهند شبیه مرد باشند.

فتبارک الله به هر دو نگاه، تخصص داشتن زنان در مشاغل خوب است و عالی،شوهر داری و تربیت نسل هم عالی تر از عالی اما چرا نگاه ها به زن در همین دو دیدگاه است؟ چرا رسالت سومی هم برای زنان در نظر نمیگیریم و در دعوا این دو گانه ها معمولا از رسالت میانی زن حرفی به میان نمی آید؟

طبق اسلام رسالت زنان به سه دسته تقسیم می گردد. نخست رسالت او در خانواده است نقش دختر، نقش خواهر، نقش همسر و در راس آن نقش مادری ست که زنان باید به بهترین نحو ممکن رسالت خود را به جای آوردند چون تربیت نسل بعد خود مهم ترین اتفاق برای جوامع است.

رسالت سوم هم ورود به مشاغل به صورت تخصصی و حرفه ای است که زنان سرزمینم نشان داده اند این رسالت را هم خوب به جای آورده اند. اما رسالت دوم زنان که معمولا از آن غافل می شویم رسالت اُم بوده است شاید بگویید خوب اینکه شد همان اولی که نقش مادری کردن است اما خیر. کلمه اُم را مادر فرزندان و یا مادر پدرش نبینید کلمه اُم را خیلی کاربردی تر و والاتر نگاه کنید اُم یعنی زن مادر جامعه است جامعه را می سازد جامعه را به سوی رشد و تعالی تربیت می دهد.

از نظر من رسالت مهم تر زنان رسالت اُم بودن برای کل جامعه است. اینجاست که از مردترین مردان عالم هم احتیاج به مادر دارند و اگر بهتر بخواهم بگویم رسالت مهمتر بر روی دوش زنان است که مورد غفلت خود ما زنان واقع شده و به تبع آن معمولاً مردها هم آن را خیلی جدی نمی گیرند. رسالت اجتماعی ما جدا از شغل و در آمد، رسالت اجتماعی ای است که وظیفه گفتمان سازی در جامعه را به دوش ما می گذرد و وظیفه تغییر فضای ذهنی جامعه.

این جاست که هر خانمی، گفتمان سازی دینی است بر گردنش، رسالت اصلی زن اصلا همین است. زنان سرزمینم شما قبل از این که مهندس و صنعتگر خوبی باشید باید یک گفتمان ساز خوبی باشید باید یک روایتگر خوبی در این دنیای روایت های امروز باشید.

عزیزان در کنار دعوای زن سنتی و زن حرفه ای مرد گونه تو زن روایتگر روایت ها باش و با روابت های ناب تان ذهنیت جامعه را جهت دهی کنید. یادتان باشد که شامی که در صفین فتح نشد با زبان روایت گر زینب فتح شد.

مریم جمالی - کارشناسی فیزیک دانشگاه سمنان

انتشار یادداشت های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط خبرنگاران نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: nagh.ir شناسه مطلب: 1495

به "زن سنتی و زن مردگونه؛ دوگانه کاذب خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زن سنتی و زن مردگونه؛ دوگانه کاذب خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید