سایپا محصولات سیتروئن را دوباره فراوری خواهد نمود ، پیشرانه شاهین درون خودروی فرانسوی!
به گزارش ناق، روابط عمومی سایپا با انتشار اطلاعیه ای، از شروع فراوری محصولات سیتروئن به صورت مونتاژی اطلاع داد.
امیرمسعود عابدین- بر اساس اعلام سایپا، این شرکت به زودی مونتاژ محصولات سیتروئن را شروع خواهد نمود. یکی از محتمل ترین گزینه های سایپا برای مونتاژ محصولات این برند فرانسوی، سیتروئن C3-XR خواهد بود. C3-XR در واقع نسخه چینی از مدل C3 است. سیتروئن C3 تا سال 98 به وسیله سایپاسیتروئن فراوری می شد و قطعا با نبود تحریم ها و مسائل دیگر، می توانست جایگاه خودروهایی مثل هیوندای i20 و کیا پیکانتو و میتسوبیشی میراژ را به خطر بیندازد. پیشرانه 1.6 لیتری توربو 4 سیلندر C3 حدود 163 اسب بخار قدرت و 243 نیوتون متر گشتاور فراوری می کرد. این خودرو اشتراکات بسیاری با پژو 2008 داشت.
براساس اعلام سایپا، این شرکت تصمیم دارد در امسال، 2 هزار دستگاه از سیتروئن C3-XR را فراوری کند. هدف این شرکت برای فراوری این کراس اوور در سال 1404 نیز 20 هزار دستگاه اعلام شده است. داخلی سازی نسخه سایپایی سیتروئن C3 به مقدار 20 درصد اعلام شده است. سایپا تصمیم دارد در ادامه روند مونتاژ این خودرو، داخلی سازی محصول سیتروئن را به 50 درصد افزایش دهد.
طبیعتا با توجه به تحریم ها و موانع موجود بر سر راه خودروسازان ایرانی، ارتباط مستقیم با کمپانی فرانسوی سیتروئن برای فراوری این خودرو میسر نیست، مگر اینکه به جای ارتباط با فرانسه، با خودروسازان چینی ارتباطی برقرار گردد. سیتروئن C3-XR نیز این چنین وضعیتی دارد؛ این خودرو در واقع محصول مشترک دانگ فنگ چین و کمپانی فرانسوی به شمار میرود و به همین علت سایپا می تواند به فراوری این خودرو اقدام کند. C3-XR در سال 2014 به بازار چین آمد و در سال 2019 و 2021 دستخوش تغییراتی شد. مدل حاضر در بازار ایران، 2021 خواهد بود.
سیتروئن C3-XR در واقع سابقه حضور طولانی تری داشته و ابتدا در نمایشگاه خودروی مشهد در سال 95 به نمایش عایدی. بعد از گذشت 6 سال، این خودرو با نام سیلک یا سایپا M44 در نمایشگاه تحول صنعت خودرو معرفی گردید. البته ظاهرا به نظر می رسد که C3-XR با همان نام و برند فرانسوی به خط فراوری سایپا بیاید. C3-XR براساس پلت فرم PF1 که در تارا هم دیده می گردد، ساخته شده است.
در حالی که نمونه به روز شده C3-XR در بازار چین با موتور 1/2 لیتری توربو و با قدرت 116 اسب بخاری عرضه می گردد، اما قرار است این خودرو با پیشرانه ای فراوری گردد که در سایر محصولات ایرانی به کار می رود. قوای محرکه سیتروئن شامل پیشرانه TU5 پلاس است که با اسامی دیگری مانند EC5 و ME16، در چندین مدل ایران خودرو و سایپا مانند شاهین پلاس اتوماتیک حضور دارد. نام اصلی این پیشرانه EC5 است که در محصولات گروه پژو سیتروئن (پژو 2008 و سیتروئن C3)، تارا، رانا پلاس و 207i نیز دیده می گردد. گروه پژو سیتروئن (PSA) این پیشرانه را به منظور قرار گرفتن بر روی محصولات پایه خود در بازارهای اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی طراحی نموده بود. در واقع این موتور 3 نام دارد: EC5 (گروه PSA)، TU5 پلاس (ایران خودرو) و ME16 (سایپا).
اینکه یک پیشرانه ساخت ایران در داخل یک خودروی فرانسوی قرار می گیرد، خود نکته ای قابل توجه است. یعنی شما سوار خودرویی می شوید که نشان فرانسوی دارد، اما پیشرانه اش در سایپا شاهین هم حضور دارد!
موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر این خودرو حداکثر قدرت 113 اسب بخاری و گشتاور 150 نیوتون متری دارد. وظیفه انتقال قدرت برعهده یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک DAE مشترک با ری را، تارا و شاهین پلاس است.
227322
منبع: خبرآنلاین